Dags för digital modevecka: ”Tydligt att mode engagerar”

När Stockholm Fashion Week startar på tisdagen är schemat komprimerat till tre dagar och eventet återigen i digital form. ”Vi var tvungna att anpassa oss och tänka om, men resultatet funkade faktiskt riktigt bra, säger generalsekreteraren Catarina Midby.

”Vi ser redan ett ökat intresse för modeveckan och mer mediebevakning internationellt”, säger generalsekreteraren Catarina Midby.
”Vi ser redan ett ökat intresse för modeveckan och mer mediebevakning internationellt”, säger generalsekreteraren Catarina Midby.Foto:Joey Abrait

I höstas återuppstod Stockholm Fashion Week i en ny, digital form. Nu fortsätter arrangörerna med samma koncept. Förutom presentationer från deltagande varumärken består veckan av olika inslag, seminarier och samtal med både svenska och internationella namn inom branschen. 

”Den digitala modeveckan är ju ett helt nytt format. I höstas gjordes allt för första gången vilket var spännande och kul, och bra just i den tiden då de flesta designers och varumärken hade haft det riktigt tufft med följderna av pandemin och behövde uppmuntras och främjas. Vi var tvungna att anpassa oss och tänka om, och resultatet blev något som säkert hade tagit år att komma fram till utan en pandemi, men som faktiskt funkade riktigt bra. Vi fick mycket positiv feedback, i synnerhet från allmänheten som på det här sättet kunde engagera sig och vara en del av modevärlden på ett helt nytt sätt”, säger Catarina Midby som är generalsekreterare för Swedish Fashion Association och arrangerar veckan.

Höstens modevecka drog drygt 25 000 digitala besökare från främst Skandinavien, USA och Tyskland under tre dagar, och lika många veckan därpå. 

”Många väljer att se inslag som de är intresserade av i efterhand”, säger Catarina Midby. 

Vad lärde ni er från den första digitala modeveckan i höstas?

”Att presentationerna måste redovisa produkterna, kläder och accessoarer, på ett tydligt sätt för att fungera. Till vår stora glädje såg vi också ett stort intresse runt samtalen och seminarierna i programmet. Det är tydligt att mode engagerar och är ett stort intresse för fler än vi som jobbar med mode. Nu genom pandemin har vi mer tid och möjlighet att göra research och skaffa information online. Det bådar gott för en mer hållbar framtid då vi på det sättet kan göra mer medvetna köp och även använda och återvinna våra garderober på bästa sätt, med ny och innovativ teknologi.

Redan i höstas efterlyste Catarina Midby mer stöd från staten till modebranschen, som står för 11 procent av Sveriges totala export, enligt branschens egna siffror.

”Vi ser redan ett ökat intresse för modeveckan och mer mediebevakning internationellt. Det är viktigt för svenskt mode och vår fortsatta framgång med export. Det är en viktig del av svenskt näringsliv, det hoppas vi förstås att Sverige och svenska staten ska uppmärksamma också.”

Precis som i höstas håller kronprinsessan Victoria ett öppningstal med fokus på hållbarhet och mångfald inom modeindustrin. Bland de stora märkena syns Rodebjer, House of Dagmar, Weekday och Hope. Även nykomlingar visar, bland annat det Varbergsbaserade smyckesmärket Lugot. 

”Det är ett utmärkt tillfälle för ett litet varumärke som oss att få bekräftelse från branschen att våra smycken är värda att investera i. Vi hoppas kunna nå ut ännu mer med vårt varumärke”, säger grundaren Johanna Jacobson Backman. 

Stylein, som drivs av Elin Almedar, har visat på modeveckan i Stockholm under flera år. 

”Som designer längtar oerhört mycket efter att få visa Stylein med en klassisk modevisning igen. Det finns en sådan episk stund, precis när musiken börjar och modellerna står uppradade backstage och ljuset tänds upp. Då mitt och mitt teams arbete kulminerar i en förlösande stund efter drygt tio månaders hårt jobb. Jag blir lyrisk bara av att tänka på det. Samtidigt har det varit utvecklande och kul att tvingas skapa en lansering digitalt.”

Pandemin har slagit hårt mot modebranschen. Hur har den påverkat ditt bolag?

”Pandemin har snabbat på den digitala resan som vi var mitt uppe i med Stylein och på ett sätt tvingat oss till att bli bättre, smartare och snabbare. Jag har under mina 20 år som modedesigner och entreprenör med Stylein aldrig lärt mig så mycket som under förra året. Det var brutalt, men på många sätt det absolut viktigaste året för oss som varumärke och bolag. Vi stänger året med rekordhög försäljning och vänder en förlust från tidigare år till en fin vinst.” 

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?