Dags att söka Di:s MBA-stipendium – ”ett fantastiskt program”

Nu öppnar ansökningsperioden för SSE MBA-stipendiet som delas ut av Di tillsammans med Handelshögskolan i Stockholm och utbildning.se. 

Stipendiaten får en utbildning värd 495.000 kronor, men framför allt en unik chans till kunskap och nätverksbyggande, berättar två tidigare stipendiater. 

De tidigare stipendiaterna Lovisa Case och Maria Smith.
De tidigare stipendiaterna Lovisa Case och Maria Smith.Foto:Banfa Jawla

Förra årets SSE MBA-stipendiat påbörjade utbildningen på Handelshögskolan i Stockholm i januari.

”Det har varit full fart från start men har redan gett värdefulla insikter”, säger Lovisa Case som tog emot stipendiet i fjol.

Hon har en bakgrund som doktor i neurovetenskap från Karolinska institutet, där hon forskat på hur våra celler skiftar mellan sömn och vakenhet. I dag arbetar hon som projektledare och affärsutvecklare på läkemedelsbolaget Orexo och ser MBA-programmet som en möjlighet att lära sig mer om företagande och få en bredare kunskapsbas att stå på i yrkeslivet.

”De teoretiska kunskaperna om lag och rätt, hållbarhet, bokföring, finans och ledarskap ger en större förståelse för företagande. Hittills har det varit mycket fokus på reflektion, och där är det intressant att höra från de andra deltagarna hur man gör i deras branscher, diskutera skillnader men också få input och nya tankar.”

Just möjligheterna till att bygga sitt nätverk är en av anledningarna till att Lovisa Case sökte stipendiet. Executive MBA-programmet har årligen omkring 50 deltagare med olika branschbakgrund och nationalitet. Utbytet med de andra programdeltagarna är också något som Maria Smith, som var 2018-års SSE MBA-stipendiat och nu är i slutet av sin utbildning, sätter högt värde till.

”Det är ett fantastiskt program där jag har fått lära mig mycket nytt, både om företagande och mig själv, av otroligt kunniga föreläsare. De kunskaperna kommer jag att bära med mig, men nätverket jag har fått är den verkliga tillgången och något som kommer att bestå långt efter att utbildningen är slut”, säger Maria Smith, som i höstas utsågs till generalsekreterare för Axfoundation. 

Att byta jobb under pågående utbildning har varit utmanande men också lärorikt.

”Att utveckla sitt ledarskap är en del av utbildningen där man får tillgång till en personlig coach och det hade jag stor nytta av under mina första månader på nya jobbet.”

Vilket råd ger du till framtida SSE MBA-stipendiater?
”Var nyfiken, öppen och passa på att utmana dig själv. Man ska också vara beredd på att axla en stor arbetsbörda. Det är en tuff utbildning, men den är absolut värd det.”

 

 


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från AccountorAnnons

Därför kan företag tjäna på att outsourca sin ekonomi- och löneavdelning

Funktioner för ekonomi och löner är något alla företag behöver ha på plats men det lönar sig inte alltid att axla en egen avdelning. I många fall kan företag istället tjäna på att outsourca avdelningen och frigöra tid som istället kan läggas på affären. Samtidigt säkrar man tillgången till den senaste kompetensen och tekniken. 

I en tid när många företag kämpar för att behålla sina kunder, och hitta nya, har det blivit viktigare än någonsin att lägga tid på sin affär och kapa tidsödande processer. Interna funktioner driver kostnader för både system och personal och att lägga ut sin ekonomi- och lönavdelning kan vara ett strategiskt bra val för företag som vill kunna lägga mer tid på sin kärnverksamhet.

Accountor är en av norra Europas största fullservicebyråer inom ekonomi, lön och HR och hjälper företag att dra nytta av den senaste tekniken inom området så att de kan ligga steget före sina konkurrenter. Detta gör bolaget genom att effektivisera och automatisera kundernas flöden och arbetssätt.

– Vi är en modern, digital byrå som investerar mycket tid i att underlätta för våra kunder genom teknik som robotar och AI-lösningar som skapar en hög och tillförlitlig kvalitet. Det gör att kunderna istället kan bygga sina relationer och bättre förstå sin affär, säger Magnus Högvall, vd på Accountor.  

Helhetserbjudande 

Som en one-stop-shop inom ekonomi och lön kan Accountor bland annat sköta företags löneadministration, redovisning och elektronisk fakturahantering, men också erbjuda kvalificerad löpande rådgivning och rekrytering av personal. Att nyttja detta är en bra strategi om man vill minimera kostnader och risker, menar Magnus Högvall. 

– Genom att outsourca funktioner får ledningen och företaget mer tid att fokusera på sin verksamhet, tillgång till mer modern teknik utan att behöva göra stora investeringar eller genomföra tunga migrationsprojekt. Man får tillgång till kompetens, så inga dyra och kostnadskrävande rekryteringar behövs med allt vad överlämning och inkörning innebär. Jag skulle vilja säga att outsourcing är ett bra sätt att undvika framtida stora kostnader och risker samtidigt som det ger större möjlighet för ledningen att fokusera på att utveckla företaget och affären.

Personliga relationer i fokus

Utöver att hjälpa företag att kunna fokusera på sina kunder lägger Accountor stort värde i att bygga och bevara sina egna relationer med kunderna. Trots att de använder automatisering och AI så är konsulterna en tung del av deras erbjudande, förklarar Magnus Högvall.

– Det är i slutändan människor som upptäcker många saker och kan vara proaktiva och inga robotar kan ersätta dem. Modern teknik höjer kvaliteten och skapar en trygghet som ger en grund där relationen mellan kund och konsult kan byggas. Robotisering gör också att kostnaderna blir mycket mer förutsägbara i leveransen vilket också bidrar till ett ökat förtroende. 

– När Covid-19 började sprida sig i Sverige och vi började få daglig information om bidrag och krispaket märkte vi hur ovärderliga våra medarbetare var i stöttandet av våra kunder. De kunde förklara hur åtgärderna fungerar och användas för deras företag vilket verkligen uppskattades, avslutar han.

Läs mer  

Mer från Accountor

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Accountor och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?