Annons

Dags att anta Dubbelutmaningen

Fysisk aktivitet tillsammans med kollegorna är en bra möjlighet till teambuilding i tider av distansarbete.

För tredje året kör Dagens industri och Vasaloppet Dubbelutmaningen. Nu är det dags att nominera ditt företag till utmaningen som varar ett helt år.

Tränaren Håkon Breistrand leder team Svenska Fönster runt Mora skidstadions 1,3 km långa slinga.
Tränaren Håkon Breistrand leder team Svenska Fönster runt Mora skidstadions 1,3 km långa slinga.Foto:Petter Cohen, Petter Cohen

I samband med Stafettvasan i vintras tog sig ett nöjt lag från Svenska Fönster i Edsbyn sig i mål i Mora. Det var avslutningen på ett år då de tillsammans i företaget fokuserat på Vasakvartetten sommaren 2019 och sedan Stafettvasan vintern 2020. Under året hade de förberett sig tillsammans med Vasaloppets coacher och dessutom fått rätt utrustning för att genomföra utmaningen. Året innan genomförde Team Ekan från Ekan Management från Göteborg samma utmaning.

Vid målgång konstaterade Team Ekans lagledare Jenny Eriksson att året varit en ny positiv injektion vid sidan av det vanliga arbetet.

”Man lär känna varandra på ett annat sätt, får en sammanhållning och en gemenskap. Man kan lita på varandra på ett annat sätt. Det är även bra i arbetslivet och inte bara i sportsammanhanget”, sa Jenny Eriksson till Dagens industri direkt efter målgång.

”Dubbelutmaningen är en fantastisk chans för att få ta del och lära känna Vasaloppet, både sommar som vinter på skidor och till fots med löpningen. Dessutom får laget utrustning och möjligheten till expertis och stöttning av en Vasaloppscoach under hela året”, säger Gabriel Jansson, produktionsledare och ansvarig för Dubbelutmaningen på Vasaloppet och tillägger:

”Det är också en möjlighet till att ta steget för det vinnande laget att ta steget och snäppa upp det interna friskvårdsarbetet på företaget och vara en del av Vasaloppets vision i att vara en motor för motion och hälsa i Sverige. Lägg därtill möjligheten detta ger till att skapa en unik teamkänsla kring att anta utmaningen tillsammans med dina kollegor”.

Nu är anmälan öppen för nästa upplaga av Dubbelutmaningen. Senast 20 september ska anmälan vara inne och 1 oktober kommer vinnaren att utses.

I årets Dubbelutmaning ingår Stafettvasan den 5 mars 2021 och Vasakvartetten den 21 augusti 2021.

”Det är väldigt kul att intresset för Dagens industris och Vasaloppets initiativ rullar vidare. Dubbelutmaningen borde för många företag kunna vara en kul del av deras friskvårdsarbete i företaget. Det blir spännande och intressant att följa det vinnande laget det kommande året, men också hur de jobbar med friskvårdsfrågorna genom hela företaget”, säger Jonas Jonsson, redaktionschef på Dagens industri. 

 

 

 

 


Innehåll från FraktkompanietAnnons

Fraktkompaniet vill vara en förändrande kraft

Sverige har under många år varit ett av världens mest framstående länder vad gäller klimatsatsningar, men även för oss finns det mycket kvar att göra. Transportsektorn är en av de branscher som oftast får kritik, trots att det finns aktörer som arbetar hårt med exempelvis klimatkompensering och andra hållbarhetsinitiativ. 

– Vi ställer krav på hela kedjan, från leverantörer och partners till själva transporterna. Vårt aktiva miljöarbete gör att vi vågar påstå att vi är ett av de bättre alternativen för de som vill frakta varor och gods på ett hållbart vis, säger grundaren av Fraktkompaniet, Anette Yngvesson.

Den svenska transportsektorn arbetar med två uttalade mål. Det rör sig om det uppsatta klimatmålet, där syftet är att uppnå netto-nollutsläpp av växthusetgaser till 2045, samt om det första etappmålet. Det senare innebär att utsläppen av koldioxid från inrikestransporter ska minska med minst 70 procent från 2010 till 2030. 

– Vi har kommit en bit på väg. Tack vare bland annat biodrivmedel och innovativ energiteknik har utsläppen minskat sedan 1990, trots ökad trafik. Ännu är vi dock inte i hamn, vilket är anledningen till att vi satsar allt mer på att uppmuntra kunder att klimatkompensera sina transporter. Det ger dessutom synergieffekter; arbetet här hemma påverkar aktörer i andra länder.

En omställning som tar tid

Anette betonar att det inte handlar om att försöka köpa sig fri från ansvar, utan berättar att Fraktkompaniets leverantörer kontinuerligt byter ut sina lastbilar, väljer Euro-6-motorer, förespråkar ökad frakt på räls och mycket mer. Den första ellastbilen är på väg in under hösten och tillsammans med moderbolaget NTEX för Fraktkompaniet en dialog med sina hyresvärdar för att se över både kontor och terminaler gällande CO2-utsläpp. Anette konstaterar dock att det är en omställning som både kommer att ta tid och kräva rejäla investeringar. 

– Transportsystemet är inte bara en nationell angelägenhet. Utveckling av fordon, drivmedel och tekniska standarder måste ske i en internationell kontext, men medan ny teknik är en förutsättning krävs också tillit, acceptans och förändrade beteenden. Tack vare NTEX kompletta internationella transportlösningar via både sjö och flyg har vi dock mycket goda förutsättningar att vara en förändrande kraft även internationellt.

Pengarna ska komma fram

Då Fraktkompaniet började arbeta med klimatkompenserade transporter 2010 var det få som gick i samma fotspår. Företaget valde därför att inleda ett samarbete med ZeroMission, en organisation som hjälper företag med klimatstrategier, klimatberäkningar och klimatkompensation.

– Vi vill åstadkomma planetnytta genom att ta fram projekt som är bra klimatval och där man vet att pengarna verkligen kommer fram. Av den anledningen avser vi också engagera oss i märkningssystemet https://hallbartransport.se för att tydliggöra för transportköpare vad de köper för tjänster.

Ställa krav på internationella transporter

Systemet vilar på tre pelare: ansvarstagande, trafiksäkerhet och klimat. Syftet är att uppmuntra både kunder och beslutsfattare till att ställa krav på sina internationella transporter, i synnerhet vid upphandlingar. Sannolikt kommer det att innebära en stor förändring för en sektor som traditionellt har varit en lågmarginalbransch. 

– Allt ska vara gratis i transportbranschen, men då blir man av med det som faktiskt är bra. Vi vill få transportköpare att våga ta betalt för vad transporten kostar på riktigt. Därför kommer vi också att jobba tätare med våra underleverantörer för att säkerställa att de uppfyller de krav vi har på oss från transportköparna och att de agerar i enlighet med vår miljöpolicy. Världen kommer att behöva ett annat beteende om vi ska lyckas – då är det ett hyggligt enkelt beslut att välja rätt leverantör av transporter, avslutar Anette.

FAKTA OM FRAKTKOMPANIET

Fraktkompaniet startades av en kvinnlig entreprenör i Göteborg 2006. Idag är vi drygt 100 medarbetare som servar kunder över hela landet. Vi är ett av den svenska transportbranschens mest expansiva företag. Våra kontor och logistiklager finns i Göteborg, Stockholm, Helsingborg, Malmö och Gislaved.  Fraktkompaniet ägs sedan November 2019 av NTEX. NTEX är en av Sveriges största privatägda speditörer med väg-, sjö- och flygtransporter. Huvudkontoret ligger i Göteborg och kontor finns även i Norge, Finland, Storbritannien, Tyskland, Polen, Estland, Lettland och Litauen. 

Läs mer om Fraktkompaniet  

 

Mer från Fraktkompaniet

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Fraktkompaniet och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?