1515

Dagens industri återförenas med europeiska systertidningar

Dagens industri återförenas med den europeiska systerverksamheten.

Bonnier News internationella verksamhet inom affärsområdet B2B samordnas med Di-gruppen, där Dagens industri ingår.

”Det finns mycket att hämta för båda delarna genom att samordna våra strategier”, säger Dagens industris chefredaktör Peter Fellman som blir affärsansvarig för den sammanslagna verksamheten.

Peter Fellman, affärsområdeschef Di-gruppen och chefredaktör för Dagens industri.
Peter Fellman, affärsområdeschef Di-gruppen och chefredaktör för Dagens industri.Foto:Pontus Höök
Alexander Lydecker.
Alexander Lydecker.Foto:Pressbild.

Dagens industri etablerade redan under 1980-talet ett antal systertidningar runt om i de östra delarna av Europa. Först ut var Estland och därefter följde etableringar i till exempel Ryssland, Lettland och Litauen. Samtidigt har Bonnier-koncernen sedan 1969 ägt den anrika affärstidningen Dagbladet Børsen i Danmark.

Sedan ett antal år har de titlarna samlats inom B2B med bland annat stor verksamhet i till exempel Danmark med affärstidningarna Börsen och Dagens Medicin samt i Polen med affärstidningen Puls Biznesu. På senare år har nya verksamheter tillkommit, framför allt inom området för hälsoinformation. 

I dag omsätter verksamheten inom B2B 1,1 miljarder kronor och redovisade under 2020 ett rörelseresultat på 95 Mkr. Verksamheten har cirka 900 medarbetare i 9 länder.

I Sverige har Di-gruppen på senare år vuxit till en verksamhet med närmare 20 affärstidningstitlar. Förutom Dagens industri ingår till exempel Dagens Samhälle, Dagens Medicin, Aktuell Hållbarhet och Privata affärer i verksamheten. Under 2020 omsatte Di-gruppen 1,1 miljarder kronor och redovisade ett rörelseresultat på 160 Mkr.

Genom samgåendet bildas en grupp med 2,3 miljarder kronor i omsättning och omkring 400.000 prenumeranter i norra Europa.

”Vi ser att det finns stor outnyttjad potential i att arbeta närmare tillsammans, och det finns en tydlig logik i att samordna våra verksamheter som främst riktar sig till professionella användare. Vi arbetar på olika marknader, men har liknande utmaningar, och jag är övertygad om att vi genom ett närmare samarbete har mycket att lära av varandra”, säger Peter Fellman, affärsområdeschef Di-gruppen och chefredaktör för Dagens industri.

Vad ser du för potential med att slå ihop den svenska verksamheten med den internationella?
”Förutom att dela och skala upp bra idéer och verksamheter finns mycket synergier att hämta inte minst inom it och utveckling, men även inom stödfunktioner som ekonomi, hr och legal. De är både naturligt och logiskt att slå ihop verksamheterna inte minst med tanke på den tekniska transformationen vi alla genomgår”, säger Peter Fellman.

Bonnier News vd Anders Eriksson ser det nya affärsområdet som en grund för fortsatt expansion som ett av de ledande medieföretagen inom affärsmedia i Europa.

”Jag ser möjligheter att dra nytta av utveckling på en marknad över hela verksamheten. Vi skapar genom detta Europas näst största affärsmediaföretag efter Financial Times och det ger stora möjligheter att dela erfarenheter och skala upp framgångsrika produkter och koncept på många marknader.”

Alexander Lydecker,
Alexander Lydecker,Foto:Pressbild.

 

På fredagen meddelade samtidigt Bonnier News, som äger Di-gruppen och Bonnier Business Press, att organisationen för koncernens svenska läsarintäkter samlas i en central organisation under ledning av Alexander Lydecker, i dag kommersiell chef på Bonnier News. Därmed får Alexander Lydecker ansvar både får annons- och prenumerationsintäkterna inom Bonnier News.

”Vi ser att vi har stor potential att växa våra läsarintäkter. Fram till nu har vi jobbat med kunder och produkter i silos, men genom den här samordningen skapar vi synergier och ökade chanser till kunskapsutbyte”, säger Alexander Lydecker och tillägger:

”Nyttan är främst att se över alla våra strategiska projekt, dels på tekniksidan, men även att få ihop läsarintäktsavdelningarna för att maximera potentialen i organisationen.”

Du har ju tidigare genomfört en liknande förändring av annonsförsäljningen inom Bonnier News. Hur ser du framför dig att den ska fungera på prenumerationssidan?
”När vi drev igenom en gemensam organisation på annonsförsäljningssidan så var det för att maximera samarbetet och fokusera på att göra rätt saker i stället för att göra flera saker rätt. Nu vill jag göra på samma sätt på läsarintäktssidan.”


Innehåll från CHG-MeridianAnnons

Hållbar finansiering av IT för den moderna arbetsplatsen

Fredrik Tiilikka, Account Manager på CHG-MERIDIAN.
Fredrik Tiilikka, Account Manager på CHG-MERIDIAN.

Med rätt partner och finansieringslösning av IT-utrustning kan företag sänka sina kostnader, minska arbetsbördan och öka sin säkerhet samtidigt som de blir en del av en hållbar livscykelshantering. Det här bevisar CHG-MERIDIAN dagligen med sina skräddarsydda helhetslösningar för en effektiv teknikhantering som de förser till över 12 000 kunder. 

– Flera av våra kunder har tidigare upplevt stora utmaningar med att hantera sin IT-utrustning på ett effektivt sätt. Tillsammans med finansiering har vi kunnat erbjuda dem en skräddarsydd lösning som underlättar hanteringen samtidigt som de minskar deras arbetsbörda och blir en del av en cirkulär lösning, förklarar Fredrik Tiilikka, Account Manager på CHG-MERIDIAN. 

CHG-MERIDIAN hjälper sina kunder med hantering av teknikutrustning under hela dess livscykel. Det är en flexibel lösning där du enkelt kan byta ut, addera eller förlänga hyresperioden av utrustning. 

– Vi hjälper till att planera och implementera tekniken och hämtar upp den när man inte längre är i behov av den. Vi ser därefter till att produkterna får ett andra liv innan de återvinns, och garanterar därmed ett andrahandsvärde åt kunden, fortsätter Fredrik Tiilikka. 

Var med och skapa morgondagens hållbara arbetsplats 

CHG-MERIDIANs livscykelmodell skapar alltså inte bara mervärde för kunden, utan gör dessutom en betydande skillnad för miljön. 

– Med vår stora erfarenhet inom återanvändning och vidareförsäljning vet vi vad som krävs för att åstadkomma bra resultat, både för våra kunder och för miljön. För de företag som vill jobba ännu mer aktivt för miljön är vår nylanserade finansieringslösning carbonZERO ett alternativ, där hela livscykeln för kundens finansierade IT-utrustning är helt koldioxidneutral, berättar Fredrik Tiilikka.

Enkelt att gå över till en hyreslösning med CHG-MERIDIAN

Har man som företag redan en inarbetad relation med en eller flera leverantörer är det fortfarande fullt möjligt att gå över till en skräddarsydd finansieringslösning med CHG-MERIDIAN. 

–Eftersom vi är helt oberoende av leverantörer och banker kan vi enkelt anpassa våra lösningar helt i enlighet med våra kunders behov. Kunden kan alltså själv välja vilken, eller vilka leverantörer som passar dem bäst och vi samlar därefter allt i en och samma månadskostnad. Man behöver inte binda upp sig till en specifik leverantör, och kan enkelt addera eller byta ut utrustning man inte längre är i behov av, säger Fredrik Tiilikka. 

CHG-MERIDIAN erbjuder även ISO-certifierad och säker dataradering, som uppfyller krav om informationssäkerhet, så att företag som hanterar mycket data kan känna sig trygga när de byter ut sin utrustning. 

– Vi stödjer våra kunder längs hela livscykeln, med allt från planering inför ett projekt till finansiering och sen återtag med en certifierad dataradering och hållbar remarketing.

På så sätt kan de uppgradera sin IT-utrustning på ett säkert sätt med bästa möjliga totalkostnad, avslutar Fredrik Tiilikka. 

Om CHG-MERIDIAN

CHG-MERIDIAN hjälper kunder att minska arbetsbördan, sänka kostnader och risker genom att erbjuda anpassade IT-lösningar i kombination med finansiering. Deras tjänster fokuserar på hela den tekniska livscykeln, med fokus på hållbarhet och miljö.

Med närvaro i 28 länder och 1200 anställda, erbjuder de hållbara, snabba och fullt integrerade tjänster världen över. 

Läs mer på chg-meridian.se

 

Mer från CHG-Meridian

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med CHG-Meridian och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?