ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS
Di Gasell

Deras chansning växte till en kedja: ”Bankerna trodde inte på idén”

  • Biketown siktar mot 84 miljoner kronor i omsättning från tre fysiska butiker och en webbshop. Foto: Jesper Frisk

Två cykelfantaster startade en cykelbutik ihop för att få hålla på med sitt stora intresse. Chansningen höll – trots att bankerna inte trodde på idén.

I år siktar Biketown mot 84 miljoner kronor i omsättning från tre fysiska butiker och en webbshop.

Det går fort på skogsstigarna när Nicklas Hessel och Johan Lindgren sveper förbi. Att köra en runda på cykel är både en stor passion och en del av jobbet.

”Vi måste ha koll på grejerna vi säljer. Att vara aktiv och hela tiden testa produkterna är ett krav för att kunna ge kunderna rätt service”, säger Nicklas Hessel, en av de två grundarna till Biketown och i dag en av fyra delägare.

Biketown består i dag av tre butiker; två i Falun och en i Gävle, och webbshopen. Inriktningen är dels cyklar i alla varianter, från barncyklar till avancerade proffscyklar, dels motoravdelningen med motorcyklar, snöskotrar, fyrhjulingar, båtar med mera. I butikerna finns även cykelverkstäder.

Eftersom det fortfarande är helt centralt för ägarna att vara aktiva cyklister så träffas vi vid hoppbackarna vid Lugnet i Falun. Här finns en rad banor för cykel iordninggjorda i terrängen runt omkring, och här har det blivit några varv för Biketown-gänget.

”I år var vi flera från jobbet som körde Vätternrundan ihop, vi klarade en tid under åtta timmar”, säger Nicklas Hessel.

Dagens träningskompis, Johan Lindgren, är den som kommit sist in av delägarna. Han har en bakgrund som proffscyklist i Frankrike och blev ett bra tillskott i Biketowns ägarstab och även som webbshop-ansvarig när han flyttade hem till Falun igen för några år sedan.

”Jag har varit i cykelbranschen i hela mitt liv. Förutom att jag varit cyklist själv så har jag jobbat länge på Shimano som är en av Biketowns leverantörer”, säger Johan Lindgren.

”Det har alltid lockat att göra något eget, så när jag för två år sedan fick erbjudandet att hänga på detta så var det ingen tvekan.”

LISTA: Här är 2019 års alla Gaseller i Dalarna 

Biketown startades 2010 av Nicklas Hessel och Mattias Eriksson, de var elektriker då och kolleger med ett stort gemensamt cykelintresse. Det blev en cykelaffär till salu i Falun och de två kompisarna kände att de ville slå till.

”Men bankerna trodde inte på vår idé”, säger Nicklas Hessel.

Lösningen blev att gå in i ett franschisekoncept genom företaget Sportson. På så sätt behövde de inte lägga en så stor insats själva på en gång.

”Vi visade plusresultat första året, blev självförsörjande och kunde köpa ut lagret och driva det själva.”

”När vi startade förstod vi inte vilket uppdämt behov det fanns i Falun. Både jag och Mattias var på jobbet klockan åtta, jobbade i butiken hela dagen, och sedan hade vi varsin åttatimmarstjänst kvar i cykelverkstaden. Vi sov mellan två och sju och så var det fyra dagar i veckan. Fredagar gick vi hem 18, lördagar jobbade vi inte över och söndagar var vi lediga. Så höll det på ganska länge.”

På vintrarna när det var lågsäsong för cyklar hade de en anställd i butiken och hyrde ut sig själva på elektrikerjobb för att dra in ännu mer pengar. Allt för att kunna satsa vidare på att få drömmen att hålla, även över tid.

”Vi är ingen anonym kedja – vi är nördar som älskar cykling”

Så småningom kom Anders Lindgren – Mattias Erikssons svärfar och Johan Lindgrens pappa – in i företaget, först som rådgivare och senare som delägare. Han har lång erfarenhet från arbete på ledande positioner inom cykel- och motorsportbranschen och har bidragit med värdefull kunskap och kontakter.

Biketown började växa alltmer, och ett vägskäl blev när de fick bli återförsäljare för Yamaha. 2016 öppnades den nya butiken i Falun som i dag är 3 000 kvadratmeter stor. Förra året öppnades även en butik i Gävle.

”Det var Yamaha som sökte en ny återförsäljare i Gävle och frågade oss. Nu är nästa mål att få den butiken lönsam och jobba upp den ännu mer.”

Att fortsätta växa med nya butiker i flera städer ser inte Biketown-ägarna som uteslutet men det är inget uttalat mål i dag. Nu är fokus på att utveckla det befintliga, inte minst webbshopen.

”Vi tror på kombinationen fysisk butik och webbshop. Att det finns en riktig butik att ringa till där någon människa svarar och kan hjälpa till om man har en fråga om något man vill köpa.”

Nicklas Hessel tror att Biketowns framgångar handlar mycket om personerna som jobbar i butiken.

”Att det har gått så bra för oss tror jag bland annat handlar om att vi har en nära relation med våra kunder. Vi delar ju ett stort intresse och lär oss av varandra. En del av våra kunder åker ganska långt för att handla hos oss”, säger Nicklas Hessel.

”Många blir man kompis med, och cyklar ihop med. Att komma till oss ska ge kunden en teamkänsla och det tror jag att vi har lyckats med. Vi är ingen anonym kedja – vi är nördar som älskar cykling!”

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer