1515
Annons

Cykelkungens barnbarn intar den svenska klassikern

En ny styrelse med inslag från näringslivet ska professionalisera en svensk klassiker och skapa en konkurrenskraftigare tävling. 

”Klassikern är en del av den svenska folksjälen”, säger vice ordförande Anna Pucar Rimhagen.

Vasaloppet ingår i den svenska klassikern.
Vasaloppet ingår i den svenska klassikern.Foto:Ulf Palm/TT

För att få ihop en svensk klassiker ska man skida Engelbrektsloppet eller Vasaloppet, cykla Vätternrundan, simma Vansbrosimningen och springa Lidingöloppet under en period av 12 månader. Varje år deltar nästan 200.000 personer i något av loppen och ungefär 10.000 genomför en hel klassiker.

En svensk klassiker drivs gemensamt av de fem arrangörerna av de klassiska loppen. Nu tillsätts en extern styrelse för att professionalisera organisationen och öka dess konkurrenskraft.

”Vi ska försöka göra alla loppen inom svensk klassiker till än mer professionella tävlingar som kan konkurrera med tävlingar som Ironman och Tough viking”, säger styrelsemedlemmen Marie Söderqvist.

En av de andra nya ledamöterna är Tony Grimaldi. Han är son till cykelkungen Salvatore Grimaldi och vd för en av Europas största cykelproducenter Cycleurope som är huvudsponsor till Vätternrundan. Tony Grimaldi har länge varit engagerad i folkhälsa och var med och lanserade Skolklassikern där elever från förskoleklass upp till årskurs sex kan delta. 

”Det är viktigt att värna om folkhälsa och rörelse”, säger Tony Grimaldi.

Har du gjort en svensk klassiker?

”Jag har inte kommit så långt, det är något att ta tag i. Jag har varit väldigt engagerad i Vätternrundan.”

Har du cyklat Vätternrundan?

”Det har jag inte heller fått till.”

Har du gjort något av de klassiska loppen?

”Nej, men jag rör på mig på en lite lägre nivå.”

Tony Grimaldi brinner framför allt för Skolklassikern och för att bidra till dagens unga ska röra på sig mer. Förra året deltog 20.000 elever i Skolklassikern. Den går ut på att alla elever i en klass hjälps åt för att tillsammans klara av distanserna som ingår i vart och ett av de olika motionsloppen inom ramen för en svensk klassiker.

”Många barn och ungdomar rör på sig alldeles för lite”, säger Tony Grimaldi.

Vice ordförande i den nya styrelsen heter Anna Pucar Rimhagen. Hon var bara 18 år den första gången som hon gjorde en svensk klassiker. 

”Jag är uppvuxen med den svenska klassikern. När jag fyllde 18 var det lika naturligt att ta en svensk klassiker som att ta körkort”, säger hon. 

Förra året gjorde Anna Pucar Rimhagen sin andra klassiker när hennes yngsta dotter fyllde 18 år. Hon menar att den starkaste drivkraften inte är tävling i första hand utan genomförandet, upplevelsen och utmaningen.

”Det är en del av den svenska folksjälen som jag ser det. Alla som går i mål är vinnare.”

 

 


Innehåll från SAS InstituteAnnons

S-Bank har Finlands mest nöjda bankkunder: ”Data och nyfikenhet avgörande för alla våra beslut ”

Johanna Makkonen, senioranalytiker på S-Bank.
Johanna Makkonen, senioranalytiker på S-Bank.

I över tio år har finländska S-Bank konsekvent och strategiskt arbetat med att samla och dra nytta av sin data. I dag har banken nästan halva Finlands befolkning som kunder – och olika undersökningar visar att man även har landets nöjdaste bankkunder. 

Enligt Johanna Makkonen, senioranalytiker på S-Bank, är det framför allt förmågan att omvandla det svåra till det enkla som ligger bakom framgången.

Öka produktiviteten och innovationen med hjälp av data – läs mer här. 

S-Bank har fått utmärkelser för ”Finlands nöjdaste bankkunder” av bankjämförelsetjänsten Sortter Oy och ”det mest innovativa företaget i den finländska finanssektorn” från handelshögskolan Hanken.

S-Bank är del av den större kooperativa organisationen, S-Gruppen. Trots att S-bank är en jämförelsevis ung organisation, har banken aktivt arbetat med vad som har varit nyckeln till framgången: data.

Teknikfundamentet skapar möjligheter 

Många företag har ett stort fokus på att bli mer datadrivna. Men innan man på ett effektivt sätt kan börja dra nytta av all data måste de underliggande processerna fungera och samspela väl.

– Processerna för att skapa och ta hand om data behöver vara väl etablerade och dokumenterade. Lagring och strukturering av data behöver vara på plats. Du behöver också säkerställa datakvaliteten. För att kunna göra detta behöver du också ha rätt verktyg för att kunna hantera din data, säger Johanna Makkonen och fortsätter: 

– Vi började med att visualisera vår data i olika rapporter. Under de senaste åren har vår största upptäckt varit att vi inte bara använder den för att analysera historiken och titta bakåt, utan också använder den för att göra förutsägelser om framtiden.

Underlättar beslutsfattande 

Alla fördelar som ett företag har av att använda data fullt ut blir inte alltid synliga för kunderna.

– Primärt använder vi oss av data för att organisationen ska kunna fatta bättre beslut och för att kunna erbjuda våra kunder ännu bättre lösningar och tjänster, säger Johanna Makkonen. 

Enligt Iikka Kuosa som är Senior Vice President of IT and Products vid S-Bank är detta också strategin från den högsta ledningen: 

– För att kunna svara till våra kunders framtida behov använder vi data som underlag för våra strategiska beslut. Vi måste ge våra kunder service och därför måste vi också och hålla koll på vad våra kunder gör för att förstå vad som driver dem, säger han.

Data – en riktig problemlösare

Tidigare avslog S-Bank många låneansökningar. Trots att antalet ansökningar ökade, minskade andelen lån som beviljades.

– När vi tittade på vår data kunde vi se att i takt med att vi fick in allt fler ansökningar tog handläggningen för varje ansökan allt längre tid. De långa handläggningstiderna ledde till att många kunder tog tillbaka sina ansökningar, eftersom de behövde lånet snabbare än vad vi kunde handlägga deras ärenden, säger Johanna Makkonen.

Bankens processutvecklingsteam genomlyste hela låneprocessen. På så sätt kunde S-bank identifiera var i kedjan det gick långsammast och vilka slags ansökningar som var mest tidskrävande. Det gjorde det enklare att fördjupa sig i enskilda detaljer och se till att de fungerar snabbare och effektivare. Samtidigt kunde man använda data för att förutsäga framtida beteenden och hjälpa kunder att fatta bättre och ekonomiskt mer hållbara beslut.

Verktyg och nyfikenhet i samverkan

Två saker förtjänar extra uppmärksamhet här, nämligen verktygen och nyfikenheten. 

– Jag skulle säga att jag nog är ganska nyfiken, men jag är också definitivt realist. För att tillfredsställa nyfikenheten krävs också att man har full kontroll på underliggande tekniska detaljer. Då blir det mycket enklare att vara öppen och titta djupare in i frågan, berättar Johanna Makkonen. 

För att stärka analysen ytterligare samarbetar S-Bank med SAS Institute, som har försett dem med bästa tänkbara plattform för dataanalys. 

– Jag skulle inte påstå att jag blev ”förälskad” i de lösningar vi fick av SAS, men det var inte långt ifrån. Den här resan har bara börjat och jag ser verkligen fram emot vad vi kan skapa tillsammans i framtiden, avslutar Johanna Makkonen.

Förändra hur du fattar beslut – läs mer om hur data kan hjälpa dig här. 

 

Mer från SAS Institute

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med SAS Institute och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?