Annons

Cykelkungens barnbarn intar den svenska klassikern

En ny styrelse med inslag från näringslivet ska professionalisera en svensk klassiker och skapa en konkurrenskraftigare tävling. 

”Klassikern är en del av den svenska folksjälen”, säger vice ordförande Anna Pucar Rimhagen.

Vasaloppet ingår i den svenska klassikern.
Vasaloppet ingår i den svenska klassikern.Foto:Ulf Palm/TT

För att få ihop en svensk klassiker ska man skida Engelbrektsloppet eller Vasaloppet, cykla Vätternrundan, simma Vansbrosimningen och springa Lidingöloppet under en period av 12 månader. Varje år deltar nästan 200.000 personer i något av loppen och ungefär 10.000 genomför en hel klassiker.

En svensk klassiker drivs gemensamt av de fem arrangörerna av de klassiska loppen. Nu tillsätts en extern styrelse för att professionalisera organisationen och öka dess konkurrenskraft.

”Vi ska försöka göra alla loppen inom svensk klassiker till än mer professionella tävlingar som kan konkurrera med tävlingar som Ironman och Tough viking”, säger styrelsemedlemmen Marie Söderqvist.

En av de andra nya ledamöterna är Tony Grimaldi. Han är son till cykelkungen Salvatore Grimaldi och vd för en av Europas största cykelproducenter Cycleurope som är huvudsponsor till Vätternrundan. Tony Grimaldi har länge varit engagerad i folkhälsa och var med och lanserade Skolklassikern där elever från förskoleklass upp till årskurs sex kan delta. 

”Det är viktigt att värna om folkhälsa och rörelse”, säger Tony Grimaldi.

Har du gjort en svensk klassiker?

”Jag har inte kommit så långt, det är något att ta tag i. Jag har varit väldigt engagerad i Vätternrundan.”

Har du cyklat Vätternrundan?

”Det har jag inte heller fått till.”

Har du gjort något av de klassiska loppen?

”Nej, men jag rör på mig på en lite lägre nivå.”

Tony Grimaldi brinner framför allt för Skolklassikern och för att bidra till dagens unga ska röra på sig mer. Förra året deltog 20.000 elever i Skolklassikern. Den går ut på att alla elever i en klass hjälps åt för att tillsammans klara av distanserna som ingår i vart och ett av de olika motionsloppen inom ramen för en svensk klassiker.

”Många barn och ungdomar rör på sig alldeles för lite”, säger Tony Grimaldi.

Vice ordförande i den nya styrelsen heter Anna Pucar Rimhagen. Hon var bara 18 år den första gången som hon gjorde en svensk klassiker. 

”Jag är uppvuxen med den svenska klassikern. När jag fyllde 18 var det lika naturligt att ta en svensk klassiker som att ta körkort”, säger hon. 

Förra året gjorde Anna Pucar Rimhagen sin andra klassiker när hennes yngsta dotter fyllde 18 år. Hon menar att den starkaste drivkraften inte är tävling i första hand utan genomförandet, upplevelsen och utmaningen.

”Det är en del av den svenska folksjälen som jag ser det. Alla som går i mål är vinnare.”

 

 


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?