Annons

Cybercoms 1.300 konsulter skolas i digital hållbarhet

Cybercom tar hållbarhetsarbetet till en ny nivå. It-konsultbolaget utbildar alla 1.300 konsulter i digital hållbarhet.

Konsulter från Cybercom går en kurs i Digital Sustainability i samarbete med KTH. Staffan Movin från KTH undervisar. Från vänster Miika Into, Ingemar Jansson, Kristina Cato och Magnus Wallin
Konsulter från Cybercom går en kurs i Digital Sustainability i samarbete med KTH. Staffan Movin från KTH undervisar. Från vänster Miika Into, Ingemar Jansson, Kristina Cato och Magnus WallinFoto:Jesper Frisk
Konsulter från Cybercom går en kurs i Digital Sustainability i samarbete med KTH. Staffan Movin (stående) från KTH undervisar. Från vänster Bartosz Libner, Marwa Abdulmonem och Marina Strand.
Konsulter från Cybercom går en kurs i Digital Sustainability i samarbete med KTH. Staffan Movin (stående) från KTH undervisar. Från vänster Bartosz Libner, Marwa Abdulmonem och Marina Strand.Foto:Jesper Frisk

”Ni får 12 minuter på er för att titta på primära, sekundära och tertiära effekter.”

I ett konferensrum hos it-konsulten Cybercom har sju anställda samlats för en workshop. Förutom att vara konsulter på Cybercom har de också något annat gemensamt. De har nyligen genomfört en innovativ kurs i digital hållbarhet som bolaget tagit fram tillsammans med KTH Executive School. 

Eventuell matkoma så här timmen efter lunch försvinner snabbt när Staffan Movin, programchef på KTH Executive School delar ut eftermiddagens första uppgift. Geniknölar gnuggas, post-it lappar fylls i och rummet fylls av entusiastiska förslag. Caset som Staffan Movin valt ut handlar om fjärrövervakning av hissar och rulltrappor, ett system som Cybercom var med och utvecklade åt Kone. 

”Det är viktigt att inte bara tänka på produkten. Nu ska ni hitta nya kundvärden så att ni får en större hållbarhetseffekt. Primära effekter är här och nu, sekundära handlar om vad lösningen ger för effekter på användarna och de tertiära effekterna är systemeffekter, effekter på samhället”, säger Staffan Movin för att förtydliga. 

”Att övervaka och styra på distans är väl den primära effekten och eftersom montörerna inte behöver åka dit så minskas både resor och kostnader för kunden. Montörerna kan jobba med andra stora uppdrag och bli mer produktiva”, säger IT-säkerhetskonsulten Marina Strand till sin grupp som enas om att det senare handlar om sekundära effekter. 

”Felsökningen går snabbare och lättare”, säger utvecklaren Marwa Abdulmonem och skriver ned det på en post it-lapp som sorteras in under sekundära effekter. 

Kristina Cato, som är hållbarhets- och kommunikationschef på Cybercom, föreslår att man kan addera tjänster i hissen som energianvändning, väder och nyheter medan seniorkonsulten Miika Into försöker vända upp och ned på resonemanget. 

”Vi tittar på hur vi kan öka effektiviteten med en hiss, men hur kan vi öka effektiviteten utan hiss för hela fastigheten och människorna.”

Det för i sin tur Ingemar Jansson, som ansvarar för affärsutveckling i hållbara strategier, in på en tanke om hur hissåkandet kan kopplas till den personliga hälsan. 

”Det kan finnas ett system som säger åt personen i hissen att ‘nu får du gå resten av trapporna, det är bra för hälsan och för energikonsumtionen.’ Frågan är bara vem som ska betala för hälsoeffekten, det kanske inte ligger i Kones intresse.”

”Om det sparar sjukdagar kan vi utveckla ett sådant system i samarbete med en hälsoleverantör, typ Feelgood och att driva hissar som bidrar till ökat välbefinnande är ett mervärde som säkert är intressant för dagens hissleverantörer”, säger systemarkitekten Magnus Wallin 

I det andra caset som Staffan Movin delar ut, som handlar om e-signering, föreslår innovationsledaren Bartosz Libner att Cybercom ska erbjuda kunderna ett digitalt arkiv.

”Vi kan göra en kundanpassad lösning med hjälp av blockkedjan. Datan kommer att vara krypterad med en alarmfunktion för att upptäcka bedrägerier”, säger han. 

Deltagarna kommer fram till att en sådan lösning har effekt på allt från att spara papper, som förutom att sorteras in som en sekundär effekt även påverkar FN:s hållbarhetsmål nummer 13, bekämpa klimatförändringarna, till att stärka och effektivisera institutioner vilket är en del av mål nummer 16, fredliga och inkluderande samhällen. 

Eftermiddagens workshop är slut. Tanken med den skräddarsydda utbildningen, som utgår från Digitaliseringskonsulternas färdplan och innehåller allt från principer för hållbar kodning till hållbara värdeerbjudanden, är inte i första hand att skapa nya hållbarhetsexperter utan att ge alla Cybercoms 1.300 anställda en baskunskap som de kan ha med sig i alla projekt de jobbar med. Det säger Cybercoms vd Niklas Flyborg. 

”Det finns många skäl till att vi tagit fram den här utbildningen. Vi har jobbat med hållbarhet i över ett decennium men nu såg vi det som ett naturligt steg att bredda vårt erbjudande så att våra kunder kan förändra sin affär i en hållbar riktning.”


Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?