Cyberattacker skrämmer banksfären: ”Det finns en ökad oro”

Med ökad digital närvaro är många chefer inom bank och finans oroliga för att utsättas för cyberattacker. Det visar en färsk undersökning från PWC. 

Samtidigt ses anställda och konkurrenter som hot mot företagets säkerhet. 

Foto:TT

Cyber­hoten mot Sverige och svenska intressen är omfattande, det är bakgrunden till att regeringen i onsdags gav bland annat Försvarets radioanstalt och Försvars­makten i uppdrag att inrätta ett nationellt cyber­säkerhets­center. Med teknik­utveckling och digitali­sering blir hoten och sårbar­heterna fler, konstaterar regeringen. 

Och näringslivet håller med. Hela 60 procent av cheferna inom bank och finans tror att branschen kommer att råka ut för cyberattacker mot kritiska affärssystem och molntjänster under 2021, enligt rapporten från PWC. 

”Det finns en ökad oro. Historiskt ser vi att lyckade cyberattacker och cyberangrepp ökar hela tiden och blir mer och mer känt, vilket bidrar till oron”, säger Anders Carlsson, cybersäkerhetschef vid PWC.  

I och med coronapandemin har allt fler företag ökat sin digitala närvaro drastiskt. Det sätter stora krav för att skydda sig mot potentiella cyberattacker, som blir allt vanligare. I början av pandemin rapporterade Världshälsoorganisationen (WHO) att de upplevt ett femfaldigande av antalet cyberattacker.

”Teknikutvecklingen måste mötas med rätt säkerhetsåtgärder och företagen måste skydda sig mot alla tillfällen och hot. Med den accelererande takten av digitalisering finns det stora risker om man genomför projekt snabbt och utan större riskanalyser eller eftertanke kring säkerhet”, säger Anders Carlsson. 

Bland de medverkande i undersökningen säger 57 procent att de kommer att öka sin budget inom cybersäkerhet och 53 procent kommer att anställa fler medarbetare som jobbar inom området. 

”Vi har sett att allt fler integrerar cybersäkerhet direkt i affärsbesluten. Men det finns fortfarande en risk att man tar större risker än man är medveten om”, säger Anders Carlsson och konstaterar att en orsak till omedvetenheten är att cheferna för informationssäkerhet befinner sig för långt ned i organisationen.

I och med det tas frågan ofta inte upp i företagets övergripande riskhantering i lednings- och styrelsearbetet. Det är något som undersökning visar, där sju av tio informationssäkerhetschefer uppger att de inte rapporterar till vd:n eller styrelsen. 

Det är inte bara kriminella hackare som ses som ett hot mot företagens säkerhet. Många upplever att det finns hot på närmare håll. Hela 52 procent tror att cyberattacker kan utföras av konkurrerande bolag och hälften säger att anställda kan vara ett hot.

”I den värld vi lever i har den traditionella arbetsplatsen bytts ut mot arbete hemma eller på stan. Det skapar en it-miljö som företaget inte har kontroll på i lika hög utsträckning som tidigare. Samtidigt har många anställda i branschen tillgång till system, där bedrägerier kan ske uppsåtligen eller att man ger kriminella access omedvetet”, säger han.

I dag är många företag förtegna om cyberattacker och när de blir utsatta, något som kan ändras med ökade krav på anmälan. 

”Öppenheten för att berätta om cyberattacker börjar växa. Kraven på att anmäla till olika myndigheter ökar hela tiden. Jag tror i och med det kravet och rapportering i frågan, kommer man bli mer och mer bekväm med att gå ut offentligt och prata om det”, säger Anders Carlsson.

 


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från Range RoverAnnons

Laddad för långresor

Laddhybriderna har tagit ett stabilt grepp om den svenska bilmarknaden.

Ett av de bilmärken som ligger långt framme är brittiska Land Rover.

2020 är året när laddbara bilar på allvar började breda ut sig på de svenska vägarna. Hittills i år har 77 000 laddbara bilar registrerats, vilket gör att andelen nyregistrerade laddhybrider ökat med hela 158 procent jämfört med 2019. 

Enbart under november månad motsvarade hybridmodellerna 38,7 procent av samtliga nyregistreringar av personbilar i Sverige. Det visar att försäljningen av laddbara bilar nu är större än både bensin- och dieselbilar.

Tweed och teknologi

Det brittiska bilmärket Land Rover står med bakhjulen fast förankrade i en tradition där bra komfort och trygg fyrhjulsdrift alltid har varit en framgångssaga.

Samtidigt snurrar framhjulen nyfiket mot den nya tidens smarta och säkra suv, klädd i lika delar elegant brittisk tweed och teknologi.

Den snabba och stora efterfrågan på laddhybrider gör nu att hela bilmärkets Range Rover-familj i dag även finns med förfinad elkraft.  En av modellerna är Range Rover Evoque, som med sina läckra linjer blivit en ständigt återkommande prisvinnare sedan den första gången introducerades för exakt tio år sedan.

Modellen som gillar både stad och landsbygd

Hybridversionen Range Rover Evoque PHEV lanserades tidigare under året. Med den här plug in-hybriden går det att rulla upp till 55 kilometer på ren eldrift. 30 minuter tar det sedan för att ladda batteriet upp till 80 procent med hjälp av en DC-snabbladdare. 

Allt om Range Rovers elkraft här 

Genom att kombinera den klassiska förbränningsmotorn med en modern elmotor skapas en dynamik ur det bästa av två olika tekniker. I standardkörläget kombineras bensin- och eldrift. I EV-läget rullar Range Rovern på ren eldrift. Övergången mellan motorerna sker i det närmaste sömlöst – och gör att Range Rover Evoque PHEV med sin fyrhjulsdrift glider fram på både snöfria stadsgator och över decimeterdjupa vita vintervidder. Alldeles oavsett om du väljer att köra mer eller mindre ljudlöst.

Land Rover erbjuder en mängd olika alternativ för laddning, antingen om du parkerar hemmavid eller är på väg runt riket. Med en mode 2-laddkabel görs den längre fulladdningen över natten, och med en installerad laddbox därhemma nås full laddning efter bara drygt två timmar.

Vanliga frågor och svar om hybridbilar 

Sofistikerat kraftfull

När det kommer till kombinationen kraftfullhet och nyskapande har Range Rover Sport blivit en ikonisk modell ända sedan lanseringen för 16 år sedan. 2018 rullade den första gången ännu tydligare mot framtiden som plug-in hybrid. 

Innanför ett sofistikerat yttre väntar 404 hästkrafter i ett sportigt paket – fördelade på bensinmotorns 300 hk i kombination med en elmotor på 85 kW. Elmotorn ger upp till 51 kilometer utsläppsfri bilkörning. 

I standardutrustningen på hybridmodellen av Range Rover Sport ingår bland annat ett Drive-paket som innehåller en rad funktioner för att göra vinterresan både tryggare och säkrare; som trötthetsvarnare, övervakning av döda vinkeln och avläsare av vägskyltar. 

Uppvärmd framruta och uppvärmd ratt är några andra detaljer som är med och skapar den ombonade känsla det är att ta plats och sjunka ner i förarsätet på väg mot ännu en resa.

Komponenter som kvalitet, komfort och köregenskaper genomsyrar både Range Rover Sport PHEV och Range Rover Evoque PHEV. Just nu erbjuds många specialpaketerade Signature-modeller för den svenska marknaden till attraktiva priser. 

Mer om kampanjen här för privatpersoner 

Mer om kampanjen här för företag 

Mer från Range Rover

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Range Rover och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?