ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Cyber Monday ökade med 27 procent

  • Foto: Paul Sakuma

Black Friday är fortsatt ohotad etta som den största enskilda handelsdagen. Men Cyber Monday ökade i år sin försäljning med hela 27 procent, enligt siffror från Klarna. 

”Många handlare väljer att ha erbjudanden under flera dagar, och det blir därför också naturligt att konsumenter sprider sina köp mer över hela veckan”, säger Klarnas konsumentexpert Viveka Söderbäck.

Klarna hanterade omkring hälften av alla köp som gjordes online under Black Week som avslutades med Cyber Monday. 

Enligt Klarna ökade försäljningen under Black Friday med 14 procent – men mest ökning står dagarna före och efter Black Friday för, visar nya siffror. 

Totalt ökade Black Week blev 30 procent jämfört med fjolåret och på Cyber Monday låg försäljningen på 27 procent mer än i fjol. Elektronik ökade mest under Cyber Monday medan mode och skönhet ökade sektorn under Black Friday, enligt Klarna. 

”Cyber Monday hamnar ofta i skymundan av sin mer berömda släkting – men det är fortfarande en betydelsefull dag för näthandeln och den fortsätter växa i jämn takt med Black Week, och alltså i högre utsträckning än Black Friday även om fredagen fortfarande är årets i särklass största shoppingdag. Man kan tänka sig att många konsumenter passade på att handla under den sista dagen som de förväntar sig erbjudanden och stora prisreduceringar inför den kommande julhandeln”, säger Klarnas expert på konsumentbeteende, Viveka Söderbäck. 

Under Black Friday var Stockholmare och Norrbottningar som shoppades mest, enligt Klarna. 

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer