1515

Coronatopp för Tradera – försäljningen lyfter

Pussel, tält och designmöbler har trendat under Traderas coronatopp. 

Försäljningen under april ökade med 13 procent jämfört med samma period föregående år. 

Stefan Öberg, vd på Tradera.
Stefan Öberg, vd på Tradera.Foto:Charlotta Andersson

När Folkhälsomyndigheten först rekommenderade arbetsgivare att låta anställda arbeta hemifrån gick Traderas försäljningssiffror ned. Men de senaste två veckorna har varit marknadsplatsens bästa under deras tjugoåriga historia. 

”Vår analys är att folk hade så mycket annat att tänka på i början. Men när man sedan etablerat sig i isoleringen fick man tid att sälja, rensa ut och göra i ordning hemma. Det fanns mer tid att handla”, säger Stefan Öberg, vd på Tradera.

På Tradera är drygt 2 miljoner medlemmar registrerade. Under coronakrisen har det tillkommit mellan 500 och 1000 nya medlemmar varje dag. 

”Vi har haft bra momentum under ett antal år men det har accelererat under pandemin.”

Det har varit tydligt vilken typ av produkter som varit extra populära under krisen. I början var intresset för pussel och sällskapsspel stort. Även designmöbler och textilier har lockat köpare. Nu är fler ute efter utomhusprylar. 

”Spritkök, liggunderlag, sovsäckar och tält. Jag tror att folk tänker att det blir semester i Sverige och då får man gå ut och vandra eller bara vara i naturen.”

På auktionssidan finns 2,5 miljoner produkter till försäljning. Intresset för cirkulär handel har ökat i och med den stora miljödebatten. 

”Den debatten har hamnat lite i skymundan nu, men det hade etablerat sig redan innan pandemin. Men tittar man på klimatavtrycket man har som privatperson så ger, förutom energi och kommunikation, konsumtion det största avtrycket. Men köper man sådant som redan finns så minskar avtrycket med åtminstone 80 procent, även med frakt inräknat.” 

För att mäta sig med andra e-handelssidor arbetar Tradera för att slipa bort de trösklar som gör att auktionshandlandet kan uppfattas som krångligt. 

”Det ska vara lätt att hitta och filtrera bland saker. Sedan måste betalningen vara enkel. Vi kommer att lägga till en kreditbetalmetod som finns hos många vanliga e-handlare. Slutligen måste också fraktmetoden vara smidig.”

Stefan Öberg är tacksam att arbetet har kunnat fortgå som vanligt under coronakrisen. 

”Om man ser på liknande marknadsplatser utomlands har de praktiskt taget fått stänga ned för att transporterna inte fungerat. Därför är vi så tacksamma att Sverige valt den väg som vi gjort där samhället ändå fungerat.”

 

 


Innehåll från OffertwayAnnons

Ta tillfället i akt och se över avtalen under semestern

Sommarens lägre tempo är ett bra tillfälle att i lugn och ro fundera över företagets framtid. Vad kan ni göra smartare och var finns pengar att spara? Varför inte passa på att titta över bolagets abonnemangsavtal för telefoni och it? Här finns mycket att vinna. 

Offertway tipsar om hur du kan gå tillväga. 

Läs mer om vägen till rätt avtal 

– Att förhandla företagsavtal för kommunikationstjänster kan vara krävande. Det tar tid att ringa runt och du måste ha helst också vara en duktig förhandlare. Det ville vi ändra på för att göra marknaden mer rättvis, säger Mathias Winberg.  

Tillsammans med kollegan Jonas Lundqvist grundande han Offertway. Det är en oberoende digital tjänst som gör det lättare för företag att jämföra priser och villkor på offerter för företagstjänster som telefoni, växel, bredband, digitala tjänster och körjournaler.  

Stora besparingar

De har försökt att göra tjänsten så enkelt som möjligt.

 – Du fyller bara i ett digitalt formulär och svarar på några frågor om verksamhetens abonnemangsbehov. Det tar bara någon minut. Inom 48 timmar får du offerter från upp till fyra utvalda återförsäljare och kan gå igenom dem i lugn och ro, säger Mathias Winberg.  

– Det är helt upp till dig om du vill gå vidare med någon av dessa, det är inget krav. Men kostnadsbesparingen är oftast påtaglig – upp till 40 procent – så de allra flesta vill det. När du sedan kommer tillbaka från semester går det snabbt att få det nya avtalet och besparingen på plats, vilket ger en skön start på hösten. 

Jonas Lundqvist och Mathias Winberg, grundare av Offertway.
Jonas Lundqvist och Mathias Winberg, grundare av Offertway.

Stora skillnader i avtalen 

Innan Mathias Winberg och Jonas Lundqvist startade Offertway gjorde de en undersökning där de studerade 100 företag och deras telefonikostnader och behov. Den visade sig att det skilde i snitt över 40 procent i månadskostnader för företagsabonnemang med exakt samma innehåll – hos en och samma operatör. 

De hittade inte heller något tydligt samband mellan företagssegment och kostnader.  Oavsett företagets storlek upplevde företagen också att det var krångligt att komma i kontakt med mobiloperatören och få kontroll på sina avtal. 

– Det bekräftade att vi var på rätt spår. Att göra förarbetet på egen hand tar lång tid och är svårt. De företag de pratade med tyckte även att det var knepigt att hitta rätt bland återförsäljare, säger Jonas Lundqvist.

– Men genom att använda vår tjänst blir allt det lättare. Du kan inte bara sänka priset utan även förbättra villkoren och innehållet i tjänsten så att den blir rätt just för dig. Du knyter en lokal återförsäljare till dig och om problem uppstår får du den service och support som krävs.

Läs mer om vägen till rätt avtal 

 

Mer från Offertway

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Offertway och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?