Annons

Coronatopp för Tradera – försäljningen lyfter

Pussel, tält och designmöbler har trendat under Traderas coronatopp. 

Försäljningen under april ökade med 13 procent jämfört med samma period föregående år. 

Stefan Öberg, vd på Tradera.
Stefan Öberg, vd på Tradera.Foto:Charlotta Andersson

När Folkhälsomyndigheten först rekommenderade arbetsgivare att låta anställda arbeta hemifrån gick Traderas försäljningssiffror ned. Men de senaste två veckorna har varit marknadsplatsens bästa under deras tjugoåriga historia. 

”Vår analys är att folk hade så mycket annat att tänka på i början. Men när man sedan etablerat sig i isoleringen fick man tid att sälja, rensa ut och göra i ordning hemma. Det fanns mer tid att handla”, säger Stefan Öberg, vd på Tradera.

På Tradera är drygt 2 miljoner medlemmar registrerade. Under coronakrisen har det tillkommit mellan 500 och 1000 nya medlemmar varje dag. 

”Vi har haft bra momentum under ett antal år men det har accelererat under pandemin.”

Det har varit tydligt vilken typ av produkter som varit extra populära under krisen. I början var intresset för pussel och sällskapsspel stort. Även designmöbler och textilier har lockat köpare. Nu är fler ute efter utomhusprylar. 

”Spritkök, liggunderlag, sovsäckar och tält. Jag tror att folk tänker att det blir semester i Sverige och då får man gå ut och vandra eller bara vara i naturen.”

På auktionssidan finns 2,5 miljoner produkter till försäljning. Intresset för cirkulär handel har ökat i och med den stora miljödebatten. 

”Den debatten har hamnat lite i skymundan nu, men det hade etablerat sig redan innan pandemin. Men tittar man på klimatavtrycket man har som privatperson så ger, förutom energi och kommunikation, konsumtion det största avtrycket. Men köper man sådant som redan finns så minskar avtrycket med åtminstone 80 procent, även med frakt inräknat.” 

För att mäta sig med andra e-handelssidor arbetar Tradera för att slipa bort de trösklar som gör att auktionshandlandet kan uppfattas som krångligt. 

”Det ska vara lätt att hitta och filtrera bland saker. Sedan måste betalningen vara enkel. Vi kommer att lägga till en kreditbetalmetod som finns hos många vanliga e-handlare. Slutligen måste också fraktmetoden vara smidig.”

Stefan Öberg är tacksam att arbetet har kunnat fortgå som vanligt under coronakrisen. 

”Om man ser på liknande marknadsplatser utomlands har de praktiskt taget fått stänga ned för att transporterna inte fungerat. Därför är vi så tacksamma att Sverige valt den väg som vi gjort där samhället ändå fungerat.”

 

 


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från Bristol-Myers Squibb Annons

Uppköpet stärker BMS:s läkemedelsportfölj

I november blev Celgene en del av Bristol Myers Squibb.
I november blev Celgene en del av Bristol Myers Squibb.

Med uppköpet av läkemedelsbolaget Celgene stärker Bristol Myers Squibbs sitt erbjudande av läkemedel och vårdlösningar. Bolaget kommer även fortsätta att samarbeta med andra vårdaktörer för att utveckla behandlingar för svårt sjuka patienter.

I november förra året fullbordade BMS, Bristol Myers Squibb, sitt uppköp av Celgene och de båda bolagens produkter finns nu under BMS varumärke.

– Bägge bolagen var framgångsrika både globalt och här i Sverige. Tillsammans har vi nu möjligheten att hjälpa än fler patienter inom olika sjukdomsområden. Vi har redan ett flertal ledande produkter på marknaden och bara under de kommande två åren lanserar vi ytterligare åtta nya läkemedel, säger Michaël Lugez, vd på BMS Sverige och tidigare vd på Celgene Nordics. 

Ledande biofarmabolag

Celgene var innan sammanslagningen en världsledande aktör inom läkemedelsutveckling för behandling av bland annat blodcancersjukdomar, solida cancertumörer samt inflammatoriska och immunologiska sjukdomar. BMS var ett globalt biofarmabolag som utvecklade innovativa läkemedel inom onkologi, kardiovaskulära sjukdomar, immunologi och fibros.

– Tillsammans har vi en av industrins bredaste pipelines och tack vare att vi nu kan slå samman kunskaperna och erfarenheterna från de båda bolagen kommer vi bli ännu starkare. Medarbetarna är vår främsta tillgång och de drivs av att hitta nya läkemedel och innovativa behandlingslösningar för vården. Både Celgene och BMS har tidigare också investerat stort i forskning globalt och det är något vi kommer att fortsätta med, säger Michaël Lugez.

EXTERN LÄNK: Läs mer - så verkar Bristol Myers Squibb i Sverige.

Under kommande år avser BMS i Sverige att arbeta mot tre huvudmål.

– Vår första prioritet är nu att färdigställa sammanslagningen av bolagen för att patienterna ska kunna ta del av fördelarna. Vidare har vi som mål att våra nya produkter ska bli tillgängliga för patienter i Sverige så snart som möjligt. Det tredje målet är att ge vår personal fler möjligheter att växa och utveckla vår affär, säger Michaël Lugez.

Patienterna är allt fokus

Patienterna och deras vård står ständigt i fokus i allting som BMS gör och bolaget vill vara med genom hela patientresan. Därför utvecklar de nu bland annat en app där patienter kan följa sin behandling, få svar på frågor och prata med en läkare.

– Vi vill inte bara vara en läkemedelsleverantör, utan även en partner till alla som är involverade inom hälso- och sjukvård. BMS var till exempel med och grundade organisationen ”All.Can” vars mål är att frigöra resurser för sjukhus för att optimera behandlingen av patienter. För att uppnå detta måste vi arbeta tillsammans. Ett annat exempel är hur vi i den pågående pandemin arbetar tillsammans med andra företag och organisationer för att donera pengar, labbutrustning och produkter för att stötta kampen mot coronaviruset, säger Michaël Lugez.

Ny logotyp

I samband med uppköpet av Celgene uppdaterar BMS även sitt varumärke med en ny logotyp.

– Även om vi fortfarande heter BMS är vi ett nytt bolag och det vill vi visa med vår nya logotyp. Motivet är en hand som är en universell symbol för läkande. Den representerar att ge och ta emot vård och visar på vårt engagemang för att sätta människan i första rummet, det är personligt, avslutar Michaël Lugez.

EXTERN LÄNK: Läs mer om Bristol Myers Squibb här 

Fakta Bristol Myers Squibb
Bristol Myers Squibb, BMS, är ett globalt biofarmaceutiskt bolag som utvecklar innovativa läkemedel för svåra sjukdomar. Bolaget kombinerar smidigheten hos ett bioteknikbolag med räckvidden och resurserna hos ett etablerat läkemedelsföretag. BMS är bland annat verksamma inom onkologi, kardiovaskulära sjukdomar, cancersjukdomar samt inflammatoriska och immunologiska sjukdomar. BMS deltar i flera globala samarbeten för att utveckla och optimera vårdlösningar med patienten i fokus.

Mer från Bristol-Myers Squibb

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Bristol-Myers Squibb och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?