1515
Annons

Coronatestarnas intäkter exploderar – ”vi satsar på expansion”

Det våras för diagnostikbolagen i pandemins kölvatten. Fjolårets siffror talar sitt tydliga språk, såväl för de stora bjässarna som för uppstickarna. Och runt hörnet väntar nya innovativa testmetoder. 

Anne Kihlgren, grundare av bolaget Dynamic Code.
Anne Kihlgren, grundare av bolaget Dynamic Code.Foto:Jesper Frisk

Att testa sig för pågående covid-19 eller för antikroppar mot samma sjukdom var länge en trång sektor i såväl Sverige som i andra delar av världen, men efter att såväl de stora etablerade aktörerna som nya uppstickare jobbat på högvarv under en stor del av fjolåret verkar tillgången nu kommit ikapp efterfrågan. 

Med såväl egenutvecklade testkit och eget labb agerar den svenska uppstickaren Dynamic Code. 

”Vi kom igång ganska snabbt och i slutet av maj stod både vi och vårt labb redo. I juni rullade vi igång samarbetet med regionerna. I dag har vi ett samarbete med Folkhälsomyndigheten och regionerna i Skåne, Halland och Kalmar”, säger bolagets grundare Anne Kihlgren som i fjol utsågs till vinnare i Di Digitals evenemang Female Founders. 

”Reagenskiten blev en bristvara men vi hade våra egna så vi blev inte drabbade.”

Fjolåret blev det stora genombrottet, försäljningen steg från 18 miljoner kronor till 278 miljoner och resultatet före skatt landade på 111 miljoner kronor, från att tidigare år visat en förlust. 

”Majoriteten av intäkterna kan hänföras till avtalet med Folkhälsomyndigheten, men även vår övriga affär växte med 70 procent till 31,5 miljoner kronor.”

Det höga trycket på covid-19-test har förstås inneburit en rejäl utbyggnad av bolagets kapacitet. 

”När vi började låg behovet på 5.000 till 10.000 analyser per vecka och i dag ligger vi på 50.000 i veckan. Personalstyrkan har ökat från tidigare cirka 30 till dagens 80 personer.”

Nyligen inledde Dynamic Code ett samarbete med Apoteket vilket innebär att det nu går att köpa PCR-test för provtagning av covid-19 hemma som ett alternativ till att gå via regionerna. 

”Vi säljer även till företag, vårdgivare och direkt till konsument”, säger Anne Kihlgren. 

Nu satsar Dynamic Code, som har en portfölj av andra tester för alltifrån halsfluss till könssjukdomar, på en internationell expansion. 

”Vi har märkt en beteendeförändring, människor litar på att ta provet hemma tillsammans med digitala vårdbesök på ett annat sätt i dag så nu satsar vi på expansion. Redan idag finns vi förutom i Sverige även lite i Danmark och Norge men nu vill vi in i framför allt Storbritannien och Tyskland.”

En titt på de stora diagnostikbolagen runt om i världen visar idel snygga tillväxtkurvor. 

”Vi uppnådde en väldigt stark tillväxt i fjärde kvartalet där 3,2 miljarder dollar i intäkter var relaterade till covid-19”, skriver det amerikanska medtech-bolaget Fisher Scientific i sin bokslutsrapport. 

”Fjolåret blev extraordinärt med innovationer som fick stort genomslag och gav oss ledartröjan inom covid-19-testning.”

Liknande tongångar hörs från det amerikanska läkemedels- och diagnostikbolaget Abbott som sålde över 300 miljoner testkit bara under fjärde kvartalet i fjol. Av bolagets försäljning på 10,7 miljarder dollar under kvartalet var 2,4 miljarder dollar relaterade till covid-19-tester. 

Även för schweiziska Roche, som är en av de ledande på området, gav coronatesterna en rejäl skjuts åt försäljningen i diagnostikenheten som steg 28 procent i fjärde kvartalet och 14 procent under helåret 2020. 

I dag finns två typer av test, PCR och antigen, där PCR står för den största delen av marknaden för covid-19-tester som är värd cirka 85 miljarder dollar. 

Men snart väntas nya innovativa metoder för testning, exempelvis med hjälp av mobilen. 

En sådan antigenbaserad metod har utvecklats av den kanadensiska startupen TPR Diagnostics. Tanken med testet är att det ska kunna utföras direkt på plats vid entrén till exempelvis arbetsplatser, universitet eller flygplatser då det inte behöver skickas till ett labb. 

”Man topsar för saliv, topsen doppas i ett provrör som sedan läggs i en testbox med en mobil på ovansidan med kameran och blixten riktad nedåt. Därefter trycker man på en app vars patenterade mjukvara sköter resten. Efter några sekunder visas resultatet på mobilskärmen”, säger Najeeb Khalid, forskarentreprenör och en av grundarna. 

Testerna som genomförts och som nu ligger för granskning av den amerikanska hälsovårdsmyndigheten FDA och dess motsvarighet i Kanada, visar enligt bolaget på en träffsäkerhet som ligger minst i nivå med PCR-testet. 

Tog Volvo från kris till stjärnstatus – nu slutar han

När Jan Gurander lämnar posten som vice koncernchef vid årsskiftet förlorar AB Volvos koncernledning en av nyckelpersonerna bakom resan från krisbolag till högpresterare.

Jan Gurander är den andra erfarna lastbilsdirektören som lämnar vd Martin Lundstedts koncernledning på kort tid.

Martin Lundstedt, Volvos vd och Volvos CFO och vice VD Jan Gurander.
Martin Lundstedt, Volvos vd och Volvos CFO och vice VD Jan Gurander.Foto:Joey Abrait

Läs Di Digitalt i 3 månader för endast 197 kr

ord. pris 429kr/mån

spara
1090 kr

Få tillgång till allt digitalt innehåll i 3 månader för 197 kr. Därefter tillsvidare med 25% rabatt, endast 322 kr/mån i 12 månader. Alla priser är inklusive moms.

Visa allt som ingår

Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

Tillgång till över 1 100 aktiekurser i realtid

Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev


Betala som

Betalsätt

Genom att klicka på ”Godkänn köp” godkänner jag Dagens industri AB:s prenumerationsvillkor och bekräftar att jag tagit del av Dagens industris AB:s personuppgiftspolicy.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera