1515
Annons

Coronapandemin en katalysator för ökad digitalisering

Den globala coronapandemin kommer att fungera som en katalysator för ökad digitalisering generellt i samhället. Här är några av de mest uppenbara områdena, där digitala lösningar fått ett kraftigt uppsving den senaste tiden och där acceptansen säkerligen kommer att öka även på längre sikt.

UPPKOPPLAD. Pandemin kommer sannolikt att driva på utvecklingen mot digital teknik på flera områden, tror branschföreträdare inom olika sektioner.
UPPKOPPLAD. Pandemin kommer sannolikt att driva på utvecklingen mot digital teknik på flera områden, tror branschföreträdare inom olika sektioner.Foto:Fredrik Sandberg/TT

Vården
Den växande efterfrågan på en digitala lösningar märks tydligt hos Investorägda Platform24 Healthcare som levererar en digifysisk kommunikationsplattform.

”Vi jobbar just nu i princip dygnet runt för att möta efterfrågan och snabbt implementera en digital ingång för att effektivisera handläggningen av vårdsökandes frågor om coronaviruset och covid-19, så att de kan sorteras efter graden av medicinsk brådska, säger Platform24 Healthcares vd Jacob Stedman till Digital Hälsa.

Konkurrenten Visiba Care hade redan för en dryg vecka sedan 140 procents ökning av användare på den vårdplattform som företaget levererar till regioner och privata vårdgivare i Sverige.

Konferenser och möten
Amerikanska videokonferensbolaget Zoom rapporterar lavinartade ökningar av antalet användare sedan coronavirusets utbrott. Redan under årets två första månader hade bolaget fler användare än under hela förra året, och det var alltså enbart under den tid när Asien främst var drabbat. Cisco hade i februari 22 gånger så mycket nätverkstrafik per sekund mot normalt för sina videokonferenstjänster Webex från användare i Kina. 

Allt fler företag hade redan innan pandemiutbrottet börjat dra ner på affärsresandet, många av klimatskäl, för att istället mötas online. När nu i princip alla tvingats prova på det talar det mesta för att acceptansen för digitala möten kommer att öka dramatiskt.

Utbildning
”Det är nu första gången många universitet kommer att behöva lita helt på onlineundervisning. Detta kan dramatiskt påskynda den långsiktiga acceptansen för onlineinlärning”, menar Adam Nordin som bevakar edtech-sektorn på investmentbanken Goldman Sachs i ett marknadsbrev.

Tillsammans med att dagens unga kräver allt mer digitala upplevelser samt att de flesta lärosäten har dålig ekonomi och är i behov av kapitaleffektiva lösningar kan därför pandemin bli en katalysator för edtechbranschen, menar Adam Nordin vidare.

Irländsk offensiv lyfter aktien – nu ökar chansen för bud

Det irländska isoleringsbolaget Kingspan fortsätter storköpa aktier i Nordic Waterproofing. Aktien har rusat efter intåget och chansen för ett bud har ökat.

Foto:Mostphotos/TT

För knappt två veckor sedan sålde största ägaren Svolder sitt innehav i taktätaren Nordic Waterproofing (NWG). Under torsdagen sålde näst största ägaren Swedbank Robur hela sitt innehav. I skrivande stund äger Kingspan 24 procent av bolaget och vid 30 procents ägande uppstår budplikt.

När Di i måndags hörde av sig till Kingspan valde det irländska bolaget att avböja en kommentar om sitt köp. ”Jag kan inte kommentera ägarfrågor, men vi har såklart varit i kontakt med Kingspan och vi behandlar dem som vilken annan storägare som helst” uppger NWG:s styrelseordförande Mats Paulson kring den nya ägaren. Enligt uppgift till Di ska Kingspan efter köpet av Svolders aktier ha sagt att man ser innehavet i NWG som en kapitalinvestering.

Det irländska bolaget Kingspan grundades 1965 och är framför allt specialister på isolering. Bolaget är globalt och har 19.000 anställda med en verksamhet i över 70 länder. Under fjolåret omsatte man 67 miljarder kronor. Kingspan är noterat i Dublin och har ett börsvärde om knappt 120 miljarder kronor. Detta kan sättas i relation till NWG:s börsvärde om 4,5 miljarder kronor efter kursrusningen i augusti, och en nettoskuld om ungefär en miljard.

Kingspan har nått sin nuvarande marknadsposition primärt genom förvärv, inte helt olikt NWG som har konsoliderat den nordiska marknaden inom tätskikt. Bland annat så köpte Kingspan i början av 2022 franska bolaget Ondura Group, ett bolag med mycket lik verksamhet som NWG. Kingspan uppger att förvärvet ska utgöra en global plattform för att utveckla sitt erbjudande för taklösningar. 

Ondura omsatte 4,4 miljarder kronor under 2021 och gjorde ett resultat mätt som ebitda om 665 miljoner. Förvärvet gjordes till 5,7 miljarder kronor. De senaste 12 månaderna har NWG omsatt 4 miljarder kronor och gjort ett ebitda-resultat om 580 miljoner. Samma multipel på NWG skulle erbjuda en 12 procent budpremie från nuvarande aktiepris.

Under fjolåret deltog Kingspan i nyemissionen för H2 Green Steel där bolaget äger 1 procent, så man har haft ögonen på nordiska bolag ett tag åtminstone. Verksamheten i Sverige är relativt liten, och för Kingspans del utgör centrala Europa och Norden 25 procent av omsättningen för 2021. I sin presentation för fjärde kvartalet pekade Kingspan ut just membran för platta tak som ett område där bolaget vid tillfället hade ett embyro till marknadsposition, men att affärsmöjligheten är global.

Sedan nyheten om Svolders sorti nådde marknaden är aktien i NWG upp 32 procent. Om Kingspan i stället direkt hade lagt ett bud i linje med Onduras värdering hade det gett en budpremie på 48 procent, vilket är rimligt. 

Rör det sig om en budstrategi får den därmed anses vara något okonventionell. Samtidigt visar den senaste ökningen att Kingspan har ambitioner med sitt innehav i NWG – och chansen till bud har ökat.

Detta är en artikel från Di:s analysredaktion. Dagens industris journalister måste rapportera privata aktieinköp till ansvarig utgivare, och innehavet får säljas tidigast efter en månad.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera