Coronapandemin en katalysator för ökad digitalisering

Den globala coronapandemin kommer att fungera som en katalysator för ökad digitalisering generellt i samhället. Här är några av de mest uppenbara områdena, där digitala lösningar fått ett kraftigt uppsving den senaste tiden och där acceptansen säkerligen kommer att öka även på längre sikt.

UPPKOPPLAD. Pandemin kommer sannolikt att driva på utvecklingen mot digital teknik på flera områden, tror branschföreträdare inom olika sektioner.
UPPKOPPLAD. Pandemin kommer sannolikt att driva på utvecklingen mot digital teknik på flera områden, tror branschföreträdare inom olika sektioner.Foto:Fredrik Sandberg/TT

Vården
Den växande efterfrågan på en digitala lösningar märks tydligt hos Investorägda Platform24 Healthcare som levererar en digifysisk kommunikationsplattform.

”Vi jobbar just nu i princip dygnet runt för att möta efterfrågan och snabbt implementera en digital ingång för att effektivisera handläggningen av vårdsökandes frågor om coronaviruset och covid-19, så att de kan sorteras efter graden av medicinsk brådska, säger Platform24 Healthcares vd Jacob Stedman till Digital Hälsa.

Konkurrenten Visiba Care hade redan för en dryg vecka sedan 140 procents ökning av användare på den vårdplattform som företaget levererar till regioner och privata vårdgivare i Sverige.

Konferenser och möten
Amerikanska videokonferensbolaget Zoom rapporterar lavinartade ökningar av antalet användare sedan coronavirusets utbrott. Redan under årets två första månader hade bolaget fler användare än under hela förra året, och det var alltså enbart under den tid när Asien främst var drabbat. Cisco hade i februari 22 gånger så mycket nätverkstrafik per sekund mot normalt för sina videokonferenstjänster Webex från användare i Kina. 

Allt fler företag hade redan innan pandemiutbrottet börjat dra ner på affärsresandet, många av klimatskäl, för att istället mötas online. När nu i princip alla tvingats prova på det talar det mesta för att acceptansen för digitala möten kommer att öka dramatiskt.

Utbildning
”Det är nu första gången många universitet kommer att behöva lita helt på onlineundervisning. Detta kan dramatiskt påskynda den långsiktiga acceptansen för onlineinlärning”, menar Adam Nordin som bevakar edtech-sektorn på investmentbanken Goldman Sachs i ett marknadsbrev.

Tillsammans med att dagens unga kräver allt mer digitala upplevelser samt att de flesta lärosäten har dålig ekonomi och är i behov av kapitaleffektiva lösningar kan därför pandemin bli en katalysator för edtechbranschen, menar Adam Nordin vidare.

 


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från Blikk SverigeAnnons

Öka lönsamheten med smidig projekthantering & tidrapportering

Genom att samla företagets viktigaste funktioner i ett molnbaserat system effektiviseras arbetssätt och processer, samtidigt som mängden manuell administration minskar. Detta leder till en ökad lönsamhet och på sikt även ett mer hållbart arbetsklimat till de anställda som får en smidigare arbetsvardag.

– Vi hjälper våra kunder att ställa om till digitala arbetssätt och för oss handlar det att göra arbetsvardagen enklare genom att samla allt i ett och samma molnbaserade affärssystem. Många kunder börjar med kärnan tidrapportering och projekthantering för att sedan utöka sitt användande av olika moduler allteftersom processer börjar komma på plats eller deras verksamhet växer och utvecklas, säger Kersti Bergström, VD på Blikk. 

Löser en stor utmaning för företag

Blikk är det Piteå-baserade SaaS- och produktbolaget vars molntjänster används av tusentals kunder och användare inom en mängd olika branscher. Det skalbara systemet hjälper svenska företag att bli mer lönsamma genom olika typer av effektivisering, bland annat genom att lösa en stor utmaning som många företagare har - tid. 

– Det handlar om att kunna lägga tid på rätt plats och att effektivisera sina manuella processer. Till exempel tidrapportering och projekthantering är två stora delar som kan vara tidskrävande och där vi hjälper vi våra kunder att effektivisera, vilket även leder till en ökad lönsamhet hos kunden. Det som skiljer oss från andra typer av system är att vi har många fler delar i affärsprocessen. Det kan vara delar som att offerera, implementera en säljtavla, använda e-signering för offerter och avtal, jobba med kanban-tavlor till att plocka ut löneunderlag, fakturera och att följa upp lönsamheten i projekten. Allt i ett och samma system. Vi är försystemet till bokföringen och lönesystemen, säger Kersti.

I systemet finns även en partnerportal där kunden kan bjuda in sin redovisnings-, ekonomi- eller lönebyrå till att samarbeta genom att t.ex. exportera löneunderlag och dela viktiga dokument. Att kunna implementera och ställa om till digitala och automatiserade arbetssätt spar tid som istället kan läggas på sådant som är mer värdeskapande för verksamheten.

Många fördelar med en molnbaserad SaaS-tjänst

Fördelarna med molnbaserade system som Blikk är bland annat att användaren har snabb åtkomst från olika enheter, mjukvaruuppdateringar sker automatiskt av tjänsteleverantören samt flexibla abonnemangsformer vilket gör större kontroll över kostnader.  

Att arbeta molnbaserat i ett samlat system frigör även möjligheten att som arbetsgivare kunna erbjuda distansarbete utan att riskera bristande kommunikation, minskat engagemang eller en mindre effektiv leverans från medarbetarna.

– I vårt system är allt uppdaterat i realtid plus att det finns samarbetsytor där man kan jobba med uppgifter och kommunicera med teamet. Det blir ett sätt att underlätta både affärsprocessen men även projektprocessen. Vi har också moduler så som resursplanering vilket gör det lättare för alla att få en bra översikt. Tidrapportering kan låta tråkigt, men det är spännande! Särskilt när man kan förstå och veta vad man egentligen lägger tiden på. Vi ser även ett ökat välmående hos kundens medarbetare när arbetsbelastning och stress kan förutses genom god planering baserad på insikter från systemet, avslutar Kersti.

www.blikk.se 

Om Blikk

Blikk är ett snabbt växande produktbolag baserat i Piteå, Norrbotten. Vi erbjuder en molnbaserad lösning som sparar tid, minskar administrationen och effektiviserar arbetssätt. Blikk är utvecklat med stort kundfokus och används av företag i olika storlekar inom en mängd branscher. Vi har idag tusentals kunder och användare över hela Sverige.

Blikk samlar hela företagets viktigaste funktioner i ett och samma system. Från tidrapportering, projekthantering och resursplanering till försäljning, CRM och avtalshantering. Integrerat med Fortnox, Visma eEkonomi, Visma Administration, Björn Lundén och marknadens vanligaste lönesystem.

Mer från Blikk Sverige

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Blikk Sverige och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?