ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS MARKNADSNYTT BEVAKNINGAR
ANNONS

Coronakrisen får svenskarna att handla på Systembolaget

  • Foto: Geir Olsen

Systembolaget ser en försäljningsökning på tio procent under mars jämfört med samma period i fjol.

Bortvalet av barer och restauranger ses som en förklaring till lyftet.

Redan för ett par veckor sedan rapporterades det om en uppgång i Systembolagets försäljning - och den ser ut att hålla i sig. Under mars har försäljningen hittills ökat med knappt 10 procent jämfört med samma period i fjol.

”Det är en tydlig koppling till stängda restauranger och barer. Det är ju även stängt för dem som har tänkt att åka till Tyskland och Danmark för att shoppa”, säger Lennart Agén, presschef vid Systembolaget.

En ökad frekvens av hemleveranser och beställningar till Systembolagets ombud syns också.  Men merparten handlar fortfarande i butikerna.  Vad man handlar har dock inte förändrats.

”Kunderna handlar som vanligt, men köper man två flaskor vin kanske man lägger på en flaska till. Man köper lite mer än vad man brukar helt enkelt, och då kommer man upp i de här knappa 10 procenten under mars”

Vilka butiker kunderna väljer har också förändrats, där stadskärnans utbud många gånger väljs bort.

”Tar vi Stockholm exempelvis så är försäljningen väldigt låg i butiker där vi har mycket arbetsplatser och kontor, där det nu inte finns så många människor. Vi säljer mycket vid köpcentrum som Bromma Blocks och Kungens kurva och i butiker i närheten av bostadsområden”, säger Lennart Agén.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer