Coronahästarna får travshoppen att öka takten

MANTORP. Hennes plan var att köpa ett generationsskiftande industriföretag med upp emot 70 anställda.
Men i stället fastnade Maria Wallin för en liten travshop med stor expansionspotential hemma på östgötaslätten.

Foto:Henrik Lenngren

Det plingar till i Mantorps Travshop när ännu en kusk kliver in genom entrén. ”Har ni hästen har vi resten”, står det på en skylt ovanför hans huvud. Det inarbetade namnet till trots är trav bara ett av flera segment som företaget jobbar inom, här är man också inriktad mot hovslageri och andra ridsportsformer.

”Vårt namn är inarbetat sedan 1970-talet så det kan jag inte byta, men jag försöker nyansera bilden av vårt varumärke och göra det mer allmänt känt”, säger Maria Wallin.

Med bakgrund från industrins värld, som transferprojektledare åt Sandvik i Barcelona och som general manager för Husqvarna i Polen, beslutade hon sig 2018 för att hon ville köpa ett företag.

”Just då jobbade jag som regionchef på Unik Resurs och upplevde att jag hade fastnat på kontoret. Jag var rastlös och letade egentligen efter ett generationsskifte i metallindustrin att ta över, med någonstans mellan 20 och 70 anställda.”

Men det blev en liten travshop med fyra anställda i stället?
”Ja, och det var en tillfällighet. Min dotter var här på gymnasiepraktik och undrade om hon fick sommarjobba, men fick ett nej eftersom ägaren skulle sälja bolaget. Trots att jag själv bor i Mantorp och är hästintresserad hade inte företaget funnits på min karta. Men det var verkligen en verksamhet som stod på egna ben med fina resultat”, säger Maria Wallin.

Foto:Henrik Lenngren

Trots stöket i butiken – i början fick hon klättra bland kartonger och produkter för att hitta tränsar, skyggläder och utetäcken i olika färger och utföranden – såg Maria Wallin stor utvecklingspotential.

”Många hästbutiker i regionen har försvunnit men allt hästfolk behöver ha en fysisk butik att besöka. Jag är ingen förvaltare, utan en förändrare, och kände att jag kunde få verksamheten att växa. Dessutom var hästar något jag brann för.”

Maria Wallin beskriver Christer Nyholm, som startade verksamheten i en liten skåpbil under tidigt 1970-tal, som en institution i branschen.

”Jag visste att det skulle vara en utmaning att ta över efter honom, men han jobbade kvar i två månader för att supporta och få till en smidig övergång.”

Övergången ägde rum våren 2019, och högst prioriterat i början – förutom att bringa ordning i kaoset i butiken – var att skaka liv i den insomnade hemsidan. Planerad lansering var egentligen i augusti 2020.

”Men när coronapandemin slog till i mars jobbade vi dygnet runt för att kunna få ut den så fort som möjligt. Vi visste ju inte om butiker skulle bli tvungna att stänga ner. Vi lanserade sidan i slutet av mars och sedan dess har många vänt sig till den för att kunna handla sina produkter.”

Från en försäljning på 5.000 kronor i månaden i webbshopen har ordervärdet sedan i maj höjts till upp emot 200.000 kronor i månaden.

”Tack vare webbsatsningen ökar vi omsättningen i år. I den fysiska butiken ser vi såklart en avmattning, men den är fortfarande hjärtat i verksamheten. Mycket bygger på service i vår bransch. Hit ska man kunna komma in skitig direkt från hästryggen med lera under fötterna och ändå känna sig välkommen. Vi kommer aldrig att bli en flashig butik”, säger Maria Wallin.

Mantorps Travshop är totalleverantör till ett flertal etablerade travtränare. I travtränarnas bransch gäller det att kunna trimma tiondels sekunder på hästarna, och det sker med rätt kosttillskott och rätt skoning. Bland annat förser man Björn Goops 170 hästar med allt från tillskott och liniment till schampo och täcken.

”Man skulle kunna jämföra hästar med längdåkare. Man kommer inte långt med enbart god fysik, det behövs utrustning också. Och man når inte till toppen om man har kassa blodvärden och avdankade skidor. Det gäller att trimma in allting. Trav är ett yrke där mycket står på spel, och där allt måste klaffa till hundra procent. Mår inte hästarna bra blir det inte heller några framgångar.”

Under coronapandemin har försäljningen på tävlingsutrustning av naturliga skäl avstannat. Däremot har många distansjobbande svenskar skaffat sig hundar och hästar.

”Det finns många coronahästar runt om i landet. Vi har sålt betydligt mer än vi brukar när det gäller basutbud. Nyblivna hästägare behöver täcken, borstar, hinkar, pälsglans och vitaminer.”

I sin butik på 966 kvadratmeter har Maria Wallin en dröm om att anordna clinics, en form av utbildnings- och föreläsningstillfällen som är vanligt i hästvärlden, och då allra helst en hovslagarakademi med träffar en gång i månaden. 

”Många av traktens hovslagare ser vår butik som deras lilla hubb. Hit kommer de och köper skor, tar en kaffe och småpratar med en kompanjon. Det är en perfekt mötesplats. Nu väntar jag bara på att restriktionerna ska lätta.”

Hur är det med rastlösheten nu när du är entreprenör?
”Jag driver på rätt hårt för att ställa om och vill att allt ska gå snabbt, det är en egenskap jag får leva med. Corona har satt käppar i hjulet för oss och omsättningsmålen jag hade satt upp har fått revideras. Men 2025 ska vi omsätta 25 miljoner kronor. Vi vill och ska växa på ridsidan.”

 


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?