1515

Corona krossar delningsdrömmen – då tar Elon Musk upp kampen

Pandemins smittoskräck har satt käppar i hjulen för delningsekonomin. Men coronan är inte bildelningstjänsternas enda utmaning. Raden av biltillverkare och utmanare som tvingas lägga ner blir bara längre. Är det Elon Musk och Tesla som ska knäcka den nöten också?

Tesla-grundaren Elon Musk.
Tesla-grundaren Elon Musk.Foto:Susan Walsh
Share Now, som drivs av BMW Daimler och som också opererat under varumärkena Car2go och Drivenow, har dragit sig ur flera länder.
Share Now, som drivs av BMW Daimler och som också opererat under varumärkena Car2go och Drivenow, har dragit sig ur flera länder.Foto:Daimler AG, press departement, Daimler AG
Thomas Heltborg Juul är vd på Green Mobility.
Peter Algurén, före detta vd för Volvoägda bildelningstjänsten Sunfleet.
Peter Algurén, före detta vd för Volvoägda bildelningstjänsten Sunfleet.

Coronakrisen blev spiken i kistan för General Motors bildelningstjänst Maven som lanserades 2016. Efter att ha opererat i som mest 17 amerikanska städer lades hela tjänsten ner i april i år.

I Schweiz kastade Mobility Carpool in handduken i maj på grund av för dålig efterfrågan.

Share Now, som drivs av BMW Daimler och som också opererat under varumärkena Car2go och Drivenow, har dragit sig ur en rad marknader som USA, England och Sverige det senaste året och har förklarat det med bland annat ”ökande infrastrukturkomplexitet”.

De stora biltillverkarnas stora utmaning just nu, som slukar alla resurser och investeringar är omställningen till eldrift. Daimlers svenska vd Ola Källenius förklarade också nyligen för investerare att biltillverkarens ”grundläggande affärsmodell” för det kommande decenniet är individuellt ägande.

På sikt talar dock mycket för att det kommer att förändras. 70 procent av världens befolkning som förväntas leva i städer 2050. Managementkonsultfirman McKinsey uppskattar att mobilitetstjänstekonomin uppgår till 2.000 miljarder dollar år 2030.

Det finns också de som satsar i dag. Renault-ägda Zity lanserades nyligen, något försenat på grund av corona, i Paris efter att länge funnits i bland annat Spaniens huvudstad Madrid.

Den danska, börsnoterade bildelningstjänsten Greenmobility lanserades precis innan coronakrisen i Malmö och Göteborg.

Peter Algurén, före detta vd för Volvoägda bildelningstjänsten Sunfleet som nu döpts om till M är medveten om utmaningarna.

”Vi hade en stabil vinstmarginal och verksamheten ökade hela tiden, även i lågkonjunktur. Mitt största problem med Sunfleet var att utvecklingen gick mot ett läge där vi inte skulle kunna ta in fler kunder eftersom vi då inte skulle kunna garantera en bra tjänst med god tillgång på bilar. Det var brist på p-platser som gjorde att vi på sikt inte skulle kunna expandera i samma utsträckning som efterfrågan.”

Han förklarar Sunfleets relativt lyckosamma utveckling med att tjänsten, precis som dagens M, var stationsbaserad med bilarna hemmahörande på fasta p-platser. 

”Den andra varianten bildelning, free floating, är mycket lurigare. Det finns inte lika mycket att skruva på i en sådan tjänst, samtidigt som det ofta handlar om alltför korta snitthyror på kanske 15 minuter och några kilometer jämfört med kring 3-4 timmar och 3-4 mil i snitt för Sunfleet.”

Men, det stora problemet för stationsbaserad bildelning är att hitta p-platser i de större städerna.

”Ska du starta en ny tjänst i Stockholm behöver du åtminstone 300 bilar för att få en bra affär, går det ens att hitta så många p-platser till en rimlig kostnad?”

Och är det svårt att hitta vanliga p-platser är det än svårare hitta med laddplats.

Peter Algurén har nyligen gått in i styrelsen för en ny peer-to-peer bildelningstjänst, Heap, där privatpersoner delar bilar med varandra. Heap säger sig vara den enda aktören i Sverige där alla bilar har en hårdvara installerad så både bokning och access sker helt digitalt, privatpersonerna behöver således inte mötas för att lämna över nycklar. Det är en variant av bildelning han tror har framtiden för sig.

”Människor kommer snart att köpa elbilar i större omfattning. De är dyra att köpa men väldigt billiga att använda. Samma kurva har de ekologiskt med stora miljöbelastning i produktionen men väldigt ren sedan. Det talar för att elbilen ska nyttjas så mycket som möjligt vilket görs bäst om den delas.”

En tanke som även slagit Elon Musk som nyligen pratade om att lansera en egen bildelningstjänst, Tesla TSLA +0,33% Dagens utveckling Network, där hans egna elbilar smidigt ska kunna delas via en app.


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?