Annons

Corona krossar delningsdrömmen – då tar Elon Musk upp kampen

Pandemins smittoskräck har satt käppar i hjulen för delningsekonomin. Men coronan är inte bildelningstjänsternas enda utmaning. Raden av biltillverkare och utmanare som tvingas lägga ner blir bara längre. Är det Elon Musk och Tesla som ska knäcka den nöten också?

Tesla-grundaren Elon Musk.
Tesla-grundaren Elon Musk.Foto:Susan Walsh
Share Now, som drivs av BMW Daimler och som också opererat under varumärkena Car2go och Drivenow, har dragit sig ur flera länder.
Share Now, som drivs av BMW Daimler och som också opererat under varumärkena Car2go och Drivenow, har dragit sig ur flera länder.Foto:Daimler AG, press departement, Daimler AG
Thomas Heltborg Juul är vd på Green Mobility.
Peter Algurén, före detta vd för Volvoägda bildelningstjänsten Sunfleet.
Peter Algurén, före detta vd för Volvoägda bildelningstjänsten Sunfleet.

Coronakrisen blev spiken i kistan för General Motors bildelningstjänst Maven som lanserades 2016. Efter att ha opererat i som mest 17 amerikanska städer lades hela tjänsten ner i april i år.

I Schweiz kastade Mobility Carpool in handduken i maj på grund av för dålig efterfrågan.

Share Now, som drivs av BMW Daimler och som också opererat under varumärkena Car2go och Drivenow, har dragit sig ur en rad marknader som USA, England och Sverige det senaste året och har förklarat det med bland annat ”ökande infrastrukturkomplexitet”.

De stora biltillverkarnas stora utmaning just nu, som slukar alla resurser och investeringar är omställningen till eldrift. Daimlers svenska vd Ola Källenius förklarade också nyligen för investerare att biltillverkarens ”grundläggande affärsmodell” för det kommande decenniet är individuellt ägande.

På sikt talar dock mycket för att det kommer att förändras. 70 procent av världens befolkning som förväntas leva i städer 2050. Managementkonsultfirman McKinsey uppskattar att mobilitetstjänstekonomin uppgår till 2.000 miljarder dollar år 2030.

Det finns också de som satsar i dag. Renault-ägda Zity lanserades nyligen, något försenat på grund av corona, i Paris efter att länge funnits i bland annat Spaniens huvudstad Madrid.

Den danska, börsnoterade bildelningstjänsten Greenmobility lanserades precis innan coronakrisen i Malmö och Göteborg.

Peter Algurén, före detta vd för Volvoägda bildelningstjänsten Sunfleet som nu döpts om till M är medveten om utmaningarna.

”Vi hade en stabil vinstmarginal och verksamheten ökade hela tiden, även i lågkonjunktur. Mitt största problem med Sunfleet var att utvecklingen gick mot ett läge där vi inte skulle kunna ta in fler kunder eftersom vi då inte skulle kunna garantera en bra tjänst med god tillgång på bilar. Det var brist på p-platser som gjorde att vi på sikt inte skulle kunna expandera i samma utsträckning som efterfrågan.”

Han förklarar Sunfleets relativt lyckosamma utveckling med att tjänsten, precis som dagens M, var stationsbaserad med bilarna hemmahörande på fasta p-platser. 

”Den andra varianten bildelning, free floating, är mycket lurigare. Det finns inte lika mycket att skruva på i en sådan tjänst, samtidigt som det ofta handlar om alltför korta snitthyror på kanske 15 minuter och några kilometer jämfört med kring 3-4 timmar och 3-4 mil i snitt för Sunfleet.”

Men, det stora problemet för stationsbaserad bildelning är att hitta p-platser i de större städerna.

”Ska du starta en ny tjänst i Stockholm behöver du åtminstone 300 bilar för att få en bra affär, går det ens att hitta så många p-platser till en rimlig kostnad?”

Och är det svårt att hitta vanliga p-platser är det än svårare hitta med laddplats.

Peter Algurén har nyligen gått in i styrelsen för en ny peer-to-peer bildelningstjänst, Heap, där privatpersoner delar bilar med varandra. Heap säger sig vara den enda aktören i Sverige där alla bilar har en hårdvara installerad så både bokning och access sker helt digitalt, privatpersonerna behöver således inte mötas för att lämna över nycklar. Det är en variant av bildelning han tror har framtiden för sig.

”Människor kommer snart att köpa elbilar i större omfattning. De är dyra att köpa men väldigt billiga att använda. Samma kurva har de ekologiskt med stora miljöbelastning i produktionen men väldigt ren sedan. Det talar för att elbilen ska nyttjas så mycket som möjligt vilket görs bäst om den delas.”

En tanke som även slagit Elon Musk som nyligen pratade om att lansera en egen bildelningstjänst, Tesla Network, där hans egna elbilar smidigt ska kunna delas via en app.


Innehåll från Törngren Magnell & Partners AdvokatfirmaAnnons

Advokatfirman som fortsätter att växa trots kristider

Törngren Magnell & Partners Advokatfirma (TM & Partners) växlar upp trots att världen befinner sig i en osäker ekonomisk verklighet. En expansion som bland annat yttrar sig i namnbytet till TM & Partners, nya större lokaler och ny senior kompetens inom bland annat obeståndsrådgivning vilket gör erbjudandet inom kristidsrådgivning både relevant och komplett. 

TM & Partners startades 2006 och var då en transaktionsinriktad byrå med M&A, Bank & Finans och Kapitalmarknad som kärnområden. Nu är byrån bra mycket mer än en ”transaktionsboutique”. 

– Vi har växt kontinuerligt genom att addera det vi bedömer ger mervärde till våra klienter. Alltid med fokus på att individerna vi knyter till oss är lagspelare. Sedan starten har vi lagt till specialistgrupper inom Fastighetsrätt, Infrastruktur & Entreprenad, Tvistlösning och Arbetsrätt. Under det senaste året har vi dessutom kompletterat med delägarkompetens inom Obestånd & Rekonstruktion och Tech, två sektorer med stor framtidspotential, säger Kristoffer Stråth, Managing Partner.

Byråkultur som skapar framgång 

Många av byråns aktuella uppdrag är i nuläget kopplade till den rådande konjunkturomställningen, vilket har ställt krav på att kunna stötta i transaktioner som kräver en bredare kompetens än normalt. Likviditetsproblem och risk för obestånd är en verklighet för många företag just nu.

– Vår satsning på Rekonstruktion & Obestånd, tillsammans med vår tidigare kompetens inom M&A samt Bank & Finans, har gjort att vi har kunnat förena kärnverksamheten med den specialistkunskap som krävs idag. Vi erbjuder nu hela kedjan i vår obeståndsrådgivning inklusive konkursförvaltarskap genom rekryteringen av den erfarne obeståndsadvokaten Bill Kronqvist som leder Rekonstruktion & Obeståndsgruppen tillsammans med Peter Törngren. Satsningen har under våren resulterat i att vi verkligen kunnat vara behjälpliga vid förvärv med obeståndsproblematik som en särskild utmaning. Ett sådant exempel är vår medverkan i den omtalade räddningsaktionen av Ving-gruppen där bl.a. Peter Törngren och jag själv arbetade tillsammans med Vaiva Eriksson, som ledde transaktionsteamet, säger Sten Hedbäck, Partner (M&A).  

Natalie Bretz, Partner (Fastighetsrätt, Infrastruktur & Entreprenad), framhåller att den väletablerade ”true partnership”-strukturen, som innebär att delägarnas ersättning inte är kopplad till individuell intjäning, medfört att firman jämförelsevis enkelt har kunnat strukturera om och förstärka där behov uppstått. 

– Vi tror starkt på att true partnership resulterar i bästa möjliga rådgivning för våra klienter, eftersom intern konkurrens minimeras. Ett lyckligt utflöde av detta är också att vi som firma kan vara snabbfotad när det gäller investeringar och anpassningar för framtiden. Som exempel står vi mitt i pandemin och lanserar en satsning på Fintech-området, där två av våra nya delägare Fredrik Gustafsson (Tech) och Eva Sundling (Bank & Finans) leder det arbetet, fyller Kristoffer Stråth i.  

– Den stora satsning byrån gjort de senaste åren på fastighetssidan har varit lyckosam. Fastighetsmarknaden är alltjämt likvid, fastigheter är på lång sikt alltid ett bra investeringsslag, och vi ser positivt på resten av året, säger Natalie Bretz.

Spetsad kärnverksamhet i fokus

TM & Partners har haft ett särskilt högt tryck i sin Bank- och Finansverksamhet under våren och sommaren, och det tycks inte ske någon avmattning inför hösten. Är det osäkra tider behöver både banker och låntagare se över hur de kan hantera situationen på kort- och lång sikt. 

– Vår verksamhetsbredd, med ett mycket starkt erbjudande inom Bank- och Finansområdet, samt att vi levererar relevant och senior rådgivning gör oss till en trygg partner i transaktioner och kan ge klienterna ett försteg oavsett bransch och komplexitet i transaktionen, säger Cecilia Rudels, Partner (Bank & Finans). Dessutom har vi relevant erfarenhet sedan finanskrisen 2008-2009 och är väl positionerade inte bara för att hantera nya transaktioner, utan även för att hantera insolvenssituationer genom pantrealisationer eller andra proaktiva åtgärder. 

Läs mer på www.tmpartners.se 

Om TM & Partners

TM & Partners har de senaste åren expanderat kraftigt med nya delägare och verksamhetsområden samtidigt som man har lyckats vinna både klienters och andra ledande advokatbyråers respekt och förtroende. TM & Partners har idag fler än 65 anställda och 17 delägare, som alla arbetar vid byråns kontor på Jakobs Torg 3. 

Kontakt: Kristoffer Stråth, Managing Partner
kristoffer.strath@tmpartners.se
08-400 283 00

 

Mer från Törngren Magnell & Partners Advokatfirma

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Törngren Magnell & Partners Advokatfirma och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?