Annons

Corona ger kraftigt lyft för Assa Abloys framtidslås

Uppkopplade dörrar, digitala lås och ansiktsigenkänning. Innovationerna runt lås och passering vinner mark hos fastighetsbolagen.

Låsgiganten Assa Abloy upplever en kraftigt ökad efterfrågan.

Efterfrågan på digitala lås växer.
Efterfrågan på digitala lås växer.Foto:Kristian Alegard
Johan Warnström, chief technology officer på Assa Abloy
Johan Warnström, chief technology officer på Assa Abloy

I fastighetsbranschen är digital access ett område som tagit fart ordentligt på senare tid. Startups som Glue, som nyligen flaggade för att också expandera internationellt efter att ha plockat in nytt riskkapital, riktar sig främst till privatpersoner med sina digitala lås- och leveranssystem. Göteborgsbaserade Parakey vänder sig å sin sida till företag med sina digitala låstjänster.

Även hos världens största låsbolag, Assa Abloy ASSA B +0,73% Dagens utveckling , är det nya högteknologiska lösningar som tagit fart på allvar.

”Vi ser en klart ökad efterfrågan och en kraftig tillväxt för digitala accesslösningar. De ger ju mycket mer flexibilitet än en statisk, mekanisk lösning. Du kan ändra vem som har tillgång när och du kan se vem som har varit var”, förklarar Johan Warnström, chief technology officer på Assa Abloy.

Digitala nycklar, att ha nyckeln i mobiltelefonen, växer också kraftigt. 

Assa Abloy lanserade nyligen en lösning med digitala nycklar i USA tillsammans med Apple som har sitt NFC-chip i Iphone som används för Apple Pay men som alltså också fungerar som en digital nyckel.

”Som en konsekvens av coronapandemin ser vi här en ytterligare ökad efterfrågan. Vi räknar med att det nu också kommer att ta fart inom kommersiella fastigheter eftersom man kan ge access utan att behöva ta i dörren. För hotell till exempel behöver man inte hantera nyckelkort vilket reducerar den fysiska kontakten vilket nu blivit allt mer önskvärt.”

Allt fler av Assa Abloys produkter blir också uppkopplade, inte bara säkerhetsprodukter utan också dörrautomatik och så vidare. 

”Jag skulle tro att den underliggande trenden kommer att förstärkas eftersom det också reducerar behovet av fysiska besök”, menar Johan Warnström och fortsätter.

”Vi ser också redan nu att vi har ökad efterfrågan på dörrautomatik utan beröring och även den trenden kommer säkert att drivas på ytterligare nu.”

För biometrilösningar blir det däremot till viss del motsatt effekt av den ökade smittorädslan i världen.

”Den biometrilösning som har störst volym är ju fingeravtryck och som en direkt konsekvens av dagens situation så är folk inte så sugna på att sätta sin tumme på en läsare där hundratals andra har satt sin. Men då ser vi istället ett ökat intresse för andra biometrilösningar som ansiktsigenkänning.”

Biometrilösningar är inte heller lika hett längre med tanke på att de inte kan hantera en del nya behov som till exempel hemleveranser, in home deliveries, där en leverantör ska ha en stor volym av tillfälliga accesser.

Assa Abloy jobbar också som så många andra en hel del med hur machine learning och AI kan komma in i produkterna. 

”För händelseloggar i övervakningssystem och få bättre koll på konstiga beteenden till exempel. Inom hem- och äldrevården ser jag också potential att använda AI för att förbättra systemen och göra de som vårdas tryggare.”


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?