Annons
Denna text publiceras i samarbete med Helsingborgs Dagblad och Sydsvenskan.
Helsingborgs DagbladSydsvenskan

Corona bromsar försäljningen av världskända golfbanan

En av Sveriges högst rankade golfbanor, Barsebäck i Skåne, är till salu. 

Anläggningen kom ut på marknaden precis när börsen stod som lägst i slutet av mars, men försöken att sälja den kända golfbanan fortskrider trots corona. 

2003 var superstjärnan Annika Sörenstam med och spelade hem Solheim Cup till Europalaget på Barsebäck.
2003 var superstjärnan Annika Sörenstam med och spelade hem Solheim Cup till Europalaget på Barsebäck.Foto:Drago Prvulovic / TT

Bakgrunden till försäljningen är att grundaren och huvudägaren Gösta Carlsson avled 99 år gammal i december 2018.  

”Ingen av arvingarna vill driva verksamheten vidare”, säger Göran Miörner, styrelseordförande i de två företag som är till salu.

Det ena är Barsebäcks Golf & Country Club AB, som äger golfbanorna, det andra är Järavallens Conference & Country Club, som driver anläggningens hotell- och konferensverksamhet.

Företagen drabbas olika av coronakrisen, som gick in i sin värsta fas precis när försäljningsprocessen kom i gång med hjälp av KPMG, som anlitats för att sköta försäljningen.

”Det fortlöper trots corona”, bekräftar Göran Miörner.

”Vi funderade på om vi skulle stoppa processen och avvakta, men det är så mycket som ska arbetas fram innan man kommer in i en slutfas. Svårigheten har varit att få utländska intressenter att flyga in och titta på anläggningen.”

Det saknas inte spekulanter, enligt Göran Miörner, som tror att försäljningen kan vara klar i slutet av sommaren.

Golfandet har fått ett uppsving under coronakrisen. Det är inga problem att hålla socialt avstånd på en golfbana, problemet är att de flesta spelar på sin hemmabana eftersom resandet är begränsat. Därmed går banorna miste om betydelsefulla greenfeeavgifter från gästande spelare.

”Det spelas mer golf än någonsin, men det är medlemmar som spelar mer än vanligt. Den senaste tiden har vi dock sett en ökning av greenfeespel”, säger Göran Miörner. 

Hotell- och konferensbolaget har drabbats mer entydigt och hårdare.

”Det har gått samma öde till mötes som alla andra i den branschen. Det är i princip totalt stopp för konferensverksamheten”, säger Göran Miörner. 

Barsebäcks golfanläggning består av 45 hål, en hotell- och konferensverksamhet med 210 bäddar och cirka 200 hektar mark. 

Golfdelen omsatte 2018, det senaste år det finns offentlig årsredovisning för, 29 Mkr och gjorde ett litet plusresultat. Omsättningen i Järavallen rasade samma år till 10 Mkr från 27 Mkr 2017 på grund av minskade övernattningar, men också genom att restaurangverksamheten arrenderats ut. 

2017 arrangerades Europatourtävlingen Nordea Masters på Barsebäck. Tävlingen, som bytt namn flera gånger, har tio gånger avgjorts på Barsebäck, första gången 1992 med Nick Faldo som vinnare. 

Bland kända spelare som vunnit där märks också Annika Sörenstam i Ladies European Tour. 2003 spelades den kvinnliga lagtävlingen Solheim Cup på den skånska mästerskapsbanan.


Innehåll från Bristol-Myers Squibb Annons

Uppköpet stärker BMS:s läkemedelsportfölj

I november blev Celgene en del av Bristol Myers Squibb.
I november blev Celgene en del av Bristol Myers Squibb.

Med uppköpet av läkemedelsbolaget Celgene stärker Bristol Myers Squibbs sitt erbjudande av läkemedel och vårdlösningar. Bolaget kommer även fortsätta att samarbeta med andra vårdaktörer för att utveckla behandlingar för svårt sjuka patienter.

I november förra året fullbordade BMS, Bristol Myers Squibb, sitt uppköp av Celgene och de båda bolagens produkter finns nu under BMS varumärke.

– Bägge bolagen var framgångsrika både globalt och här i Sverige. Tillsammans har vi nu möjligheten att hjälpa än fler patienter inom olika sjukdomsområden. Vi har redan ett flertal ledande produkter på marknaden och bara under de kommande två åren lanserar vi ytterligare åtta nya läkemedel, säger Michaël Lugez, vd på BMS Sverige och tidigare vd på Celgene Nordics. 

Ledande biofarmabolag

Celgene var innan sammanslagningen en världsledande aktör inom läkemedelsutveckling för behandling av bland annat blodcancersjukdomar, solida cancertumörer samt inflammatoriska och immunologiska sjukdomar. BMS var ett globalt biofarmabolag som utvecklade innovativa läkemedel inom onkologi, kardiovaskulära sjukdomar, immunologi och fibros.

– Tillsammans har vi en av industrins bredaste pipelines och tack vare att vi nu kan slå samman kunskaperna och erfarenheterna från de båda bolagen kommer vi bli ännu starkare. Medarbetarna är vår främsta tillgång och de drivs av att hitta nya läkemedel och innovativa behandlingslösningar för vården. Både Celgene och BMS har tidigare också investerat stort i forskning globalt och det är något vi kommer att fortsätta med, säger Michaël Lugez.

EXTERN LÄNK: Läs mer - så verkar Bristol Myers Squibb i Sverige.

Under kommande år avser BMS i Sverige att arbeta mot tre huvudmål.

– Vår första prioritet är nu att färdigställa sammanslagningen av bolagen för att patienterna ska kunna ta del av fördelarna. Vidare har vi som mål att våra nya produkter ska bli tillgängliga för patienter i Sverige så snart som möjligt. Det tredje målet är att ge vår personal fler möjligheter att växa och utveckla vår affär, säger Michaël Lugez.

Patienterna är allt fokus

Patienterna och deras vård står ständigt i fokus i allting som BMS gör och bolaget vill vara med genom hela patientresan. Därför utvecklar de nu bland annat en app där patienter kan följa sin behandling, få svar på frågor och prata med en läkare.

– Vi vill inte bara vara en läkemedelsleverantör, utan även en partner till alla som är involverade inom hälso- och sjukvård. BMS var till exempel med och grundade organisationen ”All.Can” vars mål är att frigöra resurser för sjukhus för att optimera behandlingen av patienter. För att uppnå detta måste vi arbeta tillsammans. Ett annat exempel är hur vi i den pågående pandemin arbetar tillsammans med andra företag och organisationer för att donera pengar, labbutrustning och produkter för att stötta kampen mot coronaviruset, säger Michaël Lugez.

Ny logotyp

I samband med uppköpet av Celgene uppdaterar BMS även sitt varumärke med en ny logotyp.

– Även om vi fortfarande heter BMS är vi ett nytt bolag och det vill vi visa med vår nya logotyp. Motivet är en hand som är en universell symbol för läkande. Den representerar att ge och ta emot vård och visar på vårt engagemang för att sätta människan i första rummet, det är personligt, avslutar Michaël Lugez.

EXTERN LÄNK: Läs mer om Bristol Myers Squibb här 

Fakta Bristol Myers Squibb
Bristol Myers Squibb, BMS, är ett globalt biofarmaceutiskt bolag som utvecklar innovativa läkemedel för svåra sjukdomar. Bolaget kombinerar smidigheten hos ett bioteknikbolag med räckvidden och resurserna hos ett etablerat läkemedelsföretag. BMS är bland annat verksamma inom onkologi, kardiovaskulära sjukdomar, cancersjukdomar samt inflammatoriska och immunologiska sjukdomar. BMS deltar i flera globala samarbeten för att utveckla och optimera vårdlösningar med patienten i fokus.

Mer från Bristol-Myers Squibb

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Bristol-Myers Squibb och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?