Annons

Corona-allians med Ica blev livlina för lokala krögare

VISBY. När restauranggästerna uteblev kom räddningen från en av öns största arbetsgivare. Genom det unika projektet Gotlands Krogmarknad har Ica Maxi Visby och lokala krogar samarbetat genom krisen – en allians som gett mersmak för framtiden.

Patrik Hiltunen från sushi restaurangen Adel 33 och Marcus Lilja från Ica Maxi Visby.
Patrik Hiltunen från sushi restaurangen Adel 33 och Marcus Lilja från Ica Maxi Visby.Foto:Joey Abrait
Foto:Joey Abrait
Ica Maxi Visby har ställt upp ett tält utanför sin entré där flera lokala restauranger får sälja sin take away-mat.Foto:Joey Abrait
I sinom tid är tanken att restaurangernas take away-mat ska flytta in i butiken.Foto:Joey Abrait
Patrik Hiltunen från sushi restaurangen Adel 33.Foto:Joey Abrait
Marcus Lilja på Ica Maxi Visby.
Marcus Lilja på Ica Maxi Visby.Foto:Joey Abrait

I rask takt lassar Patrik Hiltunen av dagens matlådor. Det är tre varianter: 10 bitar sushi, 15 bitar sushi och en vegansk sushirulle som han ställer in i kylarna.

”Vi har haft samma tre lådor sedan starten. Det blir enkelt för oss att veta vad vi ska göra varje dag och bra för kunden som vet vad den kan förvänta sig”, säger Patrik Hiltunen. 

Till vardags driver han restaurang Adel 33 innanför ringmuren som är specialiserat på sushi, ramen och andra asiatiska rätter. Men sedan drygt tre månader tillbaka säljer han också hämtmat här i tältet vid Ica Maxi Visbys ingång – det tillfälliga mattorget som fått namnet Gotlands Krogmarknad. 

”Det började i mars, när corona slog till. Då var det nattsvart, vi tappade uppåt 90 procent av försäljningen den månaden och undrade ‘vad gör vi nu när kunderna är helt borta?’”, minns Patrik Hiltunen. 

Samtidigt som hela landets krognäring såg hur gästerna nästan försvann över en natt i början av coronapandemin fick dagligvaruhandeln en skjuts. Den förändringen i kundströmmar fick Ica-handlaren Moa Lilja och hennes make Marcus Lilja att tänka till. 

”Vi tycker båda mycket om att gå på restaurang, umgås med folk på restaurang och har många vänner i krogbranschen. Så när corona kom började vi fundera på om krogarna skulle kunna leverera till oss”, säger Marcus Lilja som är marknadschef på Ica Maxi Visby. 

Butiken har under våren genomgått en stor renovering för att bli en pilotbutik i Sverige för framtidens Maxihandel. Därför fanns både plats och kylar lediga, som paret Lilja snabbt beslutade sig för att upplåta gratis till ett antal Visbykrogar. En av dem var Adel 33 som har varit med i krogprojektet från start tillsammans Eden Tapas och den vegetariska restaurangen Stora Ego. 

”Vi träffades, skissade upp det här tillsammans och jag gav en lokal reklambyrå i uppdrag att snabbt ta fram en logga. Vi visste inte vad vi skulle ha för förväntningar, det var svårt att uppskatta om det här skulle slå eller inte. Men det blev pangsuccé och det första som hände var att Patrik fick åka och hämta mer sushi”, säger Marcus Lilja. 

Allt eftersom butiksrenoveringen har fortskridit har krogmarknaden fått flytta ut i ett tält på Ica Maxis parkering, dit även fler krogar har flyttat in, och för många av restaurangerna har Gotlands Krogmarknad blivit en livlina den här våren. För även om en del restauranggäster nu har vågat sig tillbaka är hämtmat från restaurangen och mattorget fortfarande bärande för verksamheten, berättar Patrik Hiltunen.

”Det täcker våra kostnader och har gjort att vi har kunnat behålla all personal utan att permittera. Vi har till och med fått nyanställa”, säger Patrik Hiltunen. 

Med krisen har man också fått helt nya rutiner för hur man ska arbeta med hämtmat och hemleveranser, något man hoppas kunna fortsätta med även efter coronapandemin. 

”Det har utvecklats till ett nytt affärsben för oss och om efterfrågan håller i sig efter krisen kommer vi att fortsätta med hemkörning av mat.” 

Även Ica Maxi Visby, som är en av öns största arbetsgivare, är nöjda med hur projektet har utvecklat sig. Hittills har man drivit det inom ramen för ”Maximal Gemenskap”, samlingsnamnet för Ica Maxi Visbys samhälls- och hållbarhetsengagemang. 

”Vi har inte sett att någon annan Maxi-butik har gjort liknande, även om många har försökt bidra i coronakrisen på det sätt de kan. Men vi är glada över att ha kunnat hjälpa krogarna att få lite kassaflöde och på det sättet kanske kunna behålla personal och klara fasta kostnader”, säger Marcus Lilja, som nu också har säkrat en fortsättning på Gotlands Krogmarknad efter corona – men då inne i butiken: 

”Vi sa från början att vi skulle köra det här under våren, men nu håller vi på att flytta in konceptet i butiken. Det kräver lite mer av krogarna i form av innehållsförteckningar och leveranserna måste ske på ett lite annat sätt, men förhoppningen är att kunderna gillar även den här uppdaterade versionen.” 


Innehåll från SnowflakeAnnons

Snowflake samlar och delar tillförlitlig Covid19-data

Snowflake samlar data på ett och samma ställe för värdefull analys.
Snowflake samlar data på ett och samma ställe för värdefull analys.

Coronapandemin har visat att vi behöver ta del av information på rätt sätt – från pålitliga källor, strukturerat och uppdaterat i realtid. Snowflake tar fasta på detta och samlar tillförlitlig data på sin Cloud Data Platform.

I Snowflakes Data Cloud Platform kan användaren skapa en ”single source of truth” med realtidsdata som samlats in från källor som WHO och John Hopkins-universitet. Data över antalet smittade i världen sammanställs på Snowflake Data Marketplace. Plattformen kan hjälpa företag och organisationer att fatta välgrundade beslut och bli mer datadrivna. 

– Datan är redan förberedd för analys när den ligger på vår plattform vilket gör informationen lätt att hantera. Den är även enkel att kombinera med sin egen data för att skapa en bättre bild över sin verksamhet, säger Sam Bäcknäs, Senior Sales Engineer på Snowflake i Sverige. 

Kombinerar datakällor för värdefull analys

Data över antalet smittade kombineras med data om befolkningstäthet och även geolokalisering. För globala bolag kan denna information vara avgörande vid planering kring när kontor och butiker på olika platser i världen ska öppna igen, eller för att förutse hur försäljningen kommer att påverkas i olika länder och regioner. Enligt Sam Bäcknäs är det just kombinationen av datakällor som möjliggör intressanta och värdefulla analyser. 

EXTERN LÄNK: Få tillgång till Covid19-data genom Snowflake Data Marketplace  

– Genom att binda ihop data på Snowflake Data Marketplace över antalet smittade med exempelvis befolkningstäthet och väderinformation kan man göra prediktioner om hur smittspridningen kommer utvecklas och var man borde satsa mer på förebyggande arbete, säger han och fortsätter:

– Jag ser även stor potential för ”data sharing” mellan olika sjukhus i Stockholmsregionen som exempel. Då skulle personalen kunna få information om lediga intensivvårdsplatser i realtid i en dashboard istället för genom telefonsamtal mellan sjukhusen. Detta är lättare att överblicka och innebär mindre belastning för personalen. 

EXTERN LÄNK: Nyfiken på Data Sharing? Läs mer här 

Molnlösning innebär många fördelar

Sam Bäcknäs menar att många företag och organisationer i dag sitter på värdefull data som kan kombineras och visualiseras för viktiga insikter om den egna verksamheten, och som de även kan sälja vidare. Genom att samla all data på Snowflakes plattform kan kunden dra nytta av alla fördelar med den skalbarhet och administrativa enkelhet som en molnlösning erbjuder. 

Fakta Snowflake
Snowflake är en helt molnbaserad data-plattform som finns på Azure, AWS och GCP och är skapad för framtidens datahantering. Produkten fungerar som ”software as a service” och möjliggör att kunder samlar sin värdefulla data på ett och samma ställe. Genom Snowflake Data Marketplace ges också möjligheten att sälja egna dataset som kan vara av intresse för andra bolag.
Läs mer på www.snowflake.com  

 

Mer från Snowflake

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?