Annons

Coopbutiker stängs efter internationell it-attack

Coop har stängt landets nästan alla 800 butiker efter en it-attack. I nuläget är prognosen att det består hela dagen. Koppling finns till en internationell omfattande hackerattack med inslag av lösesummor.

Även Ica-ägda Apotek Hjärtat är drabbat, men butikerna håller öppet.

Foto:Roland Magnusson

Coop har stängt landets nästan alla 800 butiker efter en it-attack. I nuläget är prognosen att det består hela dagen, enligt livsmedelskedjan.

Koppling finns till en internationell omfattande hackerattack med inslag av lösesummor.

Coop rekommenderar samtliga butiker i kedjan att hålla stängt under lördagen. Orsaken är en it-attack mot en leverantör, vilket fått kassasystemet att haverera. Att det verkligen handlar om en it-attack fick livsmedelskedjan bekräftat under natten.

Haveriet uppstod tidigt på fredagskvällen. Och fortfarande på lördagsförmiddagen var felet inte löst, om än lokaliserat till en leverantör, enligt Therese Knapp, presstalesperson för Coop.

”Vi tror inte attacken är riktad mot oss, utan mot den här leverantören vi har”, säger hon.

Under gårdagen rapporterades om en internationell it-attack, en så kallad ransomware, där hackarna låser företags datasystem och kräver betalt för att öppna det igen. Denna gång ska amerikanska mjukvaruföretaget Kaseya stått i centrum och attacken har förmodligen skett i samband med en falsk uppdatering av programvaran hos dess kunder. 

Och Kaseya har kopplingar till Coop, enligt ett gammalt pressmeddelande från 2009 där de båda börjar ett samarbete kring it-system.

Coop vill inte kommentera om det finns en koppling.

”Det vill eller kan jag inte bekräfta i dagsläget”, säger Therese Knapp.

TT: Har ni polisanmält?
”Det vet jag faktiskt inte, det kan jag inte svara på.”

Företaget Visma EssCom, som är en av leverantörerna av Coops kassasystem, bekräftar dock för Aftonbladet att problemen hos Coop är konsekvenser av en global cyberattack mot Kaseya.

”När detta upptäcktes i går kväll var det första vi gjorde att stänga ner alla Kaseya-tjänster. Det som pågår nu är att hitta en lösning. Antingen genom att återställa eller installera om klienter. Alla resurser är i gång för att få igång detta igen”, säger vd:n Fabian Mogren, till tidningen.

It-expert Anders Nilsson på Eset Nordics noterade att Coop fick problem exakt samtidigt som Kaseya meddelade om attacken. Han är inte främmande för att Coop, eller dess leverantör av betalsystem, nu sitter i en utpressningssituation. Men rådet är att aldrig betala utpressarna, det sporrar dem bara att fortsätta.

Vad kan då Coop göra om de fått sina betalningssystem kidnappade, direkt eller indirekt?
”Tyvärr inte så mycket mer än att återställa från backup”, säger Anders Nilsson.

Och hur det går till beror lite på vad som hänt exakt, om huvudproblemet ligger hos leverantören av betalsystemet eller hos Coop.

”I värsta fall måste man ut till varje dator och starta om”, säger Anders Nilsson.

Coop i Värmland är de enda som kunnat hålla öppet, och det beror på att de har ett annat it-system i kassorna.

”Vi är inte drabbade över huvud taget”, säger Coop Värmlands informationsansvarige Klas Olsson till SVT.

Samtliga Coops butiker i Värmland har alltså öppet som vanligt.

Coop har drygt 800 butiker i landet och hade en marknadsandel på 20 procent i fjol.

I en av butikerna, Stora Coop i Östersund, inväntade personalen under förmiddagen besked från centralt håll.

”Jag har inte så mycket information, mer än att det är ett större it-haveri och att vi än så länge inte kan öppna. Det är väldigt många av Coops butiker som inte kan göra det”, sade stormarknadschef Maria Munk till TT.

Hon hoppas att felet åtgärdas så snart det bara är möjligt.

”Det här är fruktansvärt tråkigt. Alla är standby, för självklart har alla timmar vi kan hålla öppet stor betydelse”, säger Maria Munk.

Coop har i nuläget ingen uppfattning om vad en helt stängd dag kostar företaget.

Konkurrenten Ica har inte drabbats och lär få ett ökat kundtryck i sina butiker i dag. Däremot har Ica-ägda Apotek Hjärtat haft liknande problem sina kassasystem.

”Det är ett fåtal störningar, men inga butiker kommer att vara stängda”, säger Edvard Lind, på Icas pressavdelning.

Vad som orsakat it-störningarna hos Apotek Hjärtat är oklart än så länge.

It-experten Anders Nilsson pekar på att attacken är stor. Han tror därför att vi bara sett början på problemen.

Innehåll från SeavusAnnons

Så kan varje företag bli sin egen bank

Till vänster i bild: Kiril Gelevski. Till höger: Toni Trpkovski.
Till vänster i bild: Kiril Gelevski. Till höger: Toni Trpkovski.

Att betalningar, lån, överföringar och investeringar sker genom den reglerade bank- och kapitalmarknaden har hittills varit en självklarhet. Men i framtiden kommer vi att se många alternativa sätt att gör affärer. 

–Den här revolutionen är bara i sin linda, säger Kiril Gelevski, Sales Leader på Seavus. 

Seavus är mjukvaruföretaget som föddes i Lund under IT-boomen och på grund av en av grundarnas nordmakedoniska rötter också har en stor utvecklingsenhet i Skopje. 

–Vi gillar den svenska nyfikenheten, innovationskraften och det enkla demokratiska sättet att arbeta. Det är något som vi hela tiden jobbar hårt för att behålla, överallt där vi är verksamma. Att skapa team av nordiska och nordmakedoniska mjukvaruexperter är en framgångsformel som ger goda resultat och ekonomiska fördelar för våra kunder, säger Kiril.

Alternativa finanslösningar 

Det innovativa tänkandet är en förklaring till att Seavus ligger långt framme när det gäller att hitta nydanade mjukvarulösningar för pengatransaktioner. Hittills har det tagits för givet att den traditionella bank- och kapitalmarknaden måste vara inblandad i alla betalningar, lån och insättningar.

–Men det är faktiskt inte ristat i sten. I framtiden kommer mycket av detta ske utanför de reglerade marknaderna. Det innebär att det blir snabbare, enklare och mer demokratiskt för både företagskunder och konsumenter, menar Kiril.

Han säger att det framför allt är tre trender man bör hålla koll på.

Payment integration

Betalningsprocessen binds samman med andra centrala affärssystem När alla systemen är kompatibla kan betalningstransaktionerna genomföras sömlöst. Inga ”bankdagar” som fördröjer transaktionerna.

Embedded finance

Digitala lösningar som gör det möjligt för företag att själva hantera betalningar, kreditgivning utanför de traditionella bank- och finanssystemen. Det kan till exempel handla om ett café där kunden köper en kaffe och betalar sju dagar senare, utan inblandning av Bank-ID eller betalkort. Caféet bestämmer själv över kreditgivningen och cafégästen lägger sin order med hjälp av en kod. Det kan också vara ett e-handelsföretag där kunden har ett konto. Kreditköp beviljas av säljaren och köparen kan även sätta in medel på kontot.

Decentralized finance

Digitala plattformar som gör det möjligt för människor att bland annat investera i fonder, handla med derivat och kryptovalutor, försäkra sig mot risker och få räntor på likvidkonton – utan att gå genom traditionella system.

Stora utmaningar

Att finanssektorn nu genomgår ett skifte leder till stora utmaningar för befintliga bank- och finansföretag. Digitaliseringsprocesserna under de senaste två decennierna har gjort Sveriges banksektor till en av de mest digitaliserade i Europa, men kraven på förändring och anpassning ökar nu i allt snabbare takt. Dagens konsumenter förväntar blixtsnabb service, får de inte det har de möjlighet att gå någon annanstans.

–Människor har ett stort förtroende för de traditionella aktörerna, så de kommer fortfarande att ha en stor marknad. Men de måste förändra sitt sätt att tänka. Inom en ganska snar framtid kommer kunderna att förvänta sig att en överföring till Kenya ska gå lika snabbt som en swishbetalning. Vägen till framgångsrika affärsmodeller kan då gå via fintechbolagen. Men i en värld med stor komplexitet, mer regelverk och större konkurrens kommer det också att efterfrågas medarbetare med lång erfarenhet från bank och finans, säger Toni Trpkovski, CTO.

Om Seavus

Seavus Banking har funnits i 22 år och har idag 150 IT-experter som utvecklar integrerade och moderna banklösningar. Kunderna omfattar nordiska startups, större amerikanska banker samt de största bankerna i sydöstra Europa. Seavus har 1200 anställda och är en del av Arcona Group. 

Läs mer på seavus.com  

Besök oss på Linkedin 

 

 

Mer från Seavus

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Seavus och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera