1515

Comeback för Sveriges minsta museum

Kriserna har avlöst varandra med pengabrist och styrelsebråk.

Nu går besökssiffrorna för Hasse och Tage-museet i Tomelilla – världens minsta filmmuseum – mot nya rekordnivåer.

Göran Göransson och Linda Ekelund.
Göran Göransson och Linda Ekelund.Foto:Lars Jansson

15 kvadratmeter är inte mycket. Men det rymmer ändå världens största museum över just Hasse Alfredson och Tage Danielsson.

”Vi sätter gränsen vid åtta besökare i taget, annars blir det för trångt. På somrarna är det kö hela vägen upp till torget”, säger Linda Ekelund, intendent för Hasse och Tage-muséet i Tomelilla. 

Längs väggarna berättas om duons filmer i kronologisk ordning, med kläder, rekvisita, filmaffischer, brev – och en rumpnisse – sida vid sida. Att museet har hamnat just i Tomelilla är ingen slump. I den intilliggande byn Sälshög hade Hasse och Tage sin inspelningsstudio och i samma by hade Hasse Alfredson också sitt privata sommarhus.

”Han hade kvar huset så länge han hade hälsan. Man kunde se honom gå förbi här på gatan på somrarna, alltid med händerna på ryggen”, säger Linda Ekelund. 

Idén om ett museum kom faktiskt från Hasse Alfredson själv. Redan på 1970-talet fördes samtal med Tomelilla kommun, men först 2006 förverkligades planerna i ett av de två, små tunnelhusen på varsin sida av järnvägsspåret. 

”Hasse Alfredson skänkte en massa grejer till museet, och skissade upp hur det skulle se ut och fungera. Han såg till att det blev verklighet och ville inte att det skulle missbrukas i kommersiellt syfte.”

2011 lämnade Tomelilla kommunen över driften och ansvaret till den då nybildade föreningen Hasse & Tage-museets vänner. Sedan dess har turerna varit många, och lokalpressen har kunnat följa ett turbulent styrelsearbete med många olika viljor. 

”En sådan här förening samlar människor med olika ingångar. Kulturskapare, politiskt aktiva, företagare. Alla behövs, men man måste kunna kommunicera med varandra. Alla har en personlig utgångspunkt i Hasse och Tage, som man håller väldigt varmt om hjärtat och försvarar in i det sista”, säger Göran Göransson, kassör i vänföreningen, om konflikterna.

”Men i år har det varit lugnt. Säger jag med viss försiktighet”, säger Linda Ekelund. 

Foto:Lars Jansson

De ekonomiska svårigheterna har varit stora och så sent som i början av 2017 talades det om en akut kris. Att museet skulle vara självbärande rimmade inte med vikande besökssiffror. 

”Det låter lite hemskt att säga det, men uppmärksamheten vaknade på nytt i samband med Hasse Alfredsons bortgång 2017. Den hösten gick besökssiffrorna spikrakt upp”, säger Linda Ekelund. 

Och så har det fortsatt. Nyligen hade Jane Magnussons hyllade dokumentärfilm ”Hasse & Tage - En kärlekshistoria” premiär, och om ett par veckor släpper Kalle Lind en stor biografi på Hasse Alfredson. Det är många år sedan Hasse och Tage producerade sitt senaste verk ihop, men den omaka skrattduon är tillbaka i ett nytt rampljus. 

”Eftersom de på många sätt var långt före sin tid är deras idéer och tankar aktuella i dag. Hasse Alfredson ville exempelvis göra om Tomelilla kommun till landets första, ekologiska och självförsörjande kommun. Han kämpade verkligen för det”, säger Göran Göransson, och droppar också flera samtida kopplingar i duons filmer.

”När barnen ockuperar slottet i filmen ”Sopor”, för att få uppmärksamhet för sin syn på samhället... Det är precis vad som händer runt Greta Thunberg i dag.”

Sett till biljettintäkterna har 2019 levererat den näst bästa sommaren någonsin för museet. Nu blickar vänföreningen framåt, för att säkra intresset även hos kommande generationer.

”Vi har en hel del pedagogiska visningar här med barn i femårsåldern. De kan sjunga blommig falukorv, de kan uttrycket ”den som inga byxor har”, och de har sett Ronja. Så de vet mer om Hasse och Tage än vad de själva vet om”, säger Linda Ekelund. 

Museets blygsamma 15 kvadrat består. Däremot finns andra sätt att växla upp verksamheten, menar Göran Göransson.

”I Skåne finns även museum om Eva Rydberg, Nils Poppe och Dag Hammarskjöld, som absolut inte får glömmas bort. Kanske kan vi hitta en gemensam strategi och börja samarbeta för att dra besökare”, säger han. 

Foto:Lars Jansson

 


Innehåll från AccountorAnnons

Automatisering frigör tid, höjer kvaliteten och skapar kundvärde

Magnus Högvall och Cecilia Drugge på Accountor
Magnus Högvall och Cecilia Drugge på Accountor

Redovisningsbranschen består av tusentals små företag och några större aktörer, varav Accountor är en. Deras fokus de senaste åren har varit att investera i att digitalisera verksamheten för att leda branschen i rätt riktning samt skapa en jämn och hög kvalitet för sina kunder.
– Jobbar man med redovisning och lön kan det bara bli rätt eller fel. Och det måste vara konstant rätt, säger Magnus Högvall, vd Accountor.

Inne på Accountors kontor får man leta länge och väl för att hitta några pärmar. Digitaliseringsresan har pågått i ett par år och övergått till att successivt bli en naturlig del av verksamheten.

– Våra systemleverantörer och våra kunder blir mer och mer digitala och som tjänsteleverantör är det viktigt att vi responderar på den förändringsprocessen. Vi måste jobba digitalt och hjälpa till att driva utvecklingen, säger Magnus.

– För oss innebär digitaliseringen också en kulturförändring i företaget, vi jobbar tillsammans på ett helt annat sätt än tidigare; robotiseringen och digitaliseringen har resulterat i helt nya arbetsformer. Historiskt har man som konsult ofta suttit ensam och haft hela ansvaret på sina axlar, men med det nya arbetssättet blir man en del av ett team som tillsammans stöttar varandra och delar både framgångar och utmaningar, säger Cecilia Drugge, Head of process improvement.

Accountor har en global koncern i ryggen, och en stor bredd bland sina nästan 300 konsulter. En del av arbetet går ut på att stötta kunden i att använda dagens digitala teknik för sin redovisning, lönehantering och HR.

– Vi vill att det ska vara enkelt att driva företag i Sverige. Bokföring och löner blir hack i skivan för många bolag idag, då kan det vara en stor hjälp att ha en kunnig och pålitlig byrå bakom sig, säger Magnus.

Digitaliseringen – en win-win

Att digitalisera och automatisera vissa processer minskar risken för att det blir fel och skapar därmed en förutsägbarhet, vilket i sin tur blir en stor trygghet för kunden. När enkla – men tidskrävande – arbetsuppgifter automatiseras kan konsulterna dessutom fokusera på att stötta kunden och skapa det värde som kunden efterfrågar.

– Det är en modell som är mycket mer uthållig, trygg och framför allt innebär den en stabil leverans och mindre personberoende, säger Magnus.

– Vi kommer nog aldrig nå vägs ände med den digitala utvecklingen och automatiseringen men vi har kommit en bra bit på väg. Genom att skapa tydliga processer och strukturerade arbetssätt kan vi omfördela tiden och låta de monotona uppgifterna robotiseras. På så vis frigör vi mer tid att göra de roliga arbetsuppgifterna – de som skapar kundvärde. Det är en win-win-situation, avslutar Cecilia.

 

Mer från Accountor

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Accountor och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?