1515
Annons

Collector på väg att ge lån till Stampen

Börsnoterade Collector Bank är på väg in som ny långivare i krisdrabbade Stampen, enligt uppgift till Di.

 

Stampens vd Martin Alsander hoppas att mediekoncernen den närmaste tiden ska säkra både refinansiering av banklånen och en stor nyemission.

GP, huvudnumret i Stampens utgivning.
GP, huvudnumret i Stampens utgivning.Bild:Adam Ihse/TT

”Collector Bank är tillsammans med ytterligare en bank på väg in som långivare. Tanken är att de ska ersätta de nuvarande bankerna, bland andra Handelsbanken och SEB”, säger en person med insyn i processen till Di.

Collector Bank, som har gjort succé sedan börsnoteringen ifjol, blir i så fall en nyckelspelare i försöken att rädda Stampen, som befinner sig i rekonstruktion.

”Det är inget som jag kan kommentera, bland annat på grund av banksekretessen”, säger Lena Apler, ordförande för Collector.

Men hon bekräftar att Collector har ”fått frågan”.

”Det är ganska naturligt eftersom vi redan är en factoringleverantör till Stampen, där vi köper kundreskontran från koncernen. Det har vi varit både före och nu under rekonstruktionen”, säger Lena Apler.

Martin Alsander bekräftar att en refinansiering av banklånen diskuteras.

”Vi försöker vara så öppna vi kan. Men jag kan varken bekräfta eller dementera några namn eller upplägg.”

Hur stora lån är det ni måste refinansiera?

”När jag tillträdde 2014 var lånen cirka 1 miljard kronor, som har minskats kraftigt sedan dess. Nu återstår cirka 380 miljoner kronor från Handelsbanken, SEB och Nordea som måste refinansieras i ett nytt bankavtal.”

En nyckel för att få refinansieringen på plats är de pågående ackordsförhandlingarna.

”De fortsätter hela veckan och hittills har det gått väldigt bra”, säger Martin Alsander.
Även om både ackordsförhandlingarna och förhandlingarna om refinansiering går i lås räcker det inte. Stampen behöver snabbt få in nytt kapital, och det handlar om stora summor.

”Även om man får en nedskrivning på 75 procent återstår över en halv miljard kronor av skulderna, och det ska enligt Stampen betalas inom fyra månader. För att ha kapital för reglering av bankskulder och utrymme för satsningar krävs minst 600–700 miljoner kronor”, säger Stefan Melesko, docent i medieekonomi vid Internationella Handelshögskolan i Jönköping.

Martin Alsander vill inte avslöja hur mycket nytt kapital Stampen behöver.

”Vi har stor respekt för processen. Men vi har en avsiktsförklaring med en grupp västsvenska investerare om en investering av betydande belopp i Stampen.”

Och han ser ljust på möjligheterna att Stampen ska klara den akuta krisen.

”Jag bedömer att det är väldigt osannolikt att det behövs någon ytterligare förlängning av rekonstruktionen.”

Innehåll från VerizonAnnons

Ny studie: Strategisk osäkerhet efter pandemin

Arbetslivet blir sig antagligen aldrig mer helt likt efter pandemin. För att kunna stå stark även framöver krävs flexibla och robusta företag, enligt en färsk studie.

Ta del av hela rapporten ”Business, reimagined” här.    

Sett i backspegeln gick övergången från kontors- till hemarbete under pandemin förvånansvärt smidigt. En studie från telekomjätten Verizon visar att 70 procent av tillfrågade tjänstemän ansåg att de var mer effektiva när de arbetade hemifrån. Även en majoritet av cheferna kände sig bättre rustade att fatta snabba och strategiska beslut och införa ny teknik som en följd av nyordningen på arbetsmarknaden.

Trots att pandemisituationen för tillfället är mindre akut än tidigare, har i stället en känsla av strategisk osäkerhet börjat infinna sig. Två tredjedelar av företagsledarna, 66 procent, hävdar att pandemin har blottlagt svagheter i deras strategi, medan 60 procent säger att de har svårt att hitta ett tydligt förhållningssätt till nya marknadsmöjligheter.

– Osäkerheten är inte förvånande. De flesta företagsledare såg inte pandemin komma, vilket påverkar människors förtroende. Men svaret är inte att eliminera osäkerhet – om det ens vore möjligt. I stället måste företagsledare bygga robusta organisationer som kan anpassa sig för att hantera chocker och överraskningar, säger entreprenören, CEO:n och managementprofessorn Margaret Heffernan, i rapporten.

”Många företag är lyckligt ovetande”

Teknik är viktigt för att skapa motståndskraft i en organisation som inte bara kan ta smällar, utan som kan blomstra och komma tillbaka ännu starkare. Molnbaserade lösningar har varit avgörande för att göra det möjligt för företag att snabbt bli mer flexibla – oavsett om de vill ta tillvara en möjlighet eller möta ett hot.

Rita McGrath, professor vid Columbia Business School, menar att företagsledare måste ställa sig ett antal frågor kring hur tekniken stödjer kundupplevelsen: 

– Var förbättrar den här tekniken upplevelsen för kunderna - och var gör den inte det? Problemet är att många företag implementerar teknik via dåligt designade system, samt att även om teknik kan erbjuda effektivitet, så fokuserar företag ofta mest på kostnadsbesparingar.

Negativa upplevelser, exempelvis utdragna supportsamtal och osmidig samtalshantering, kan tära ordentligt på kundlojaliteten.

– Många företag är lyckligt ovetande om vilken frustration de orsakar sina kunder. Här tror jag att företag helt enkelt gör felbedömningar. De vet inte ens om när de har förlorat en kund, säger Rita McGrath.

Företag står inför utmaningar som innefattar nya konsumentbeteenden, kompetensbrist och förändrade förväntningar från de anställda. Därtill tillkommer ekologiska omställningar, nya politiska riktlinjer samt den ständigt ökande takten av teknisk innovation.

I stället för att sticka huvudet i sanden menar Rita McGrath att ledare måste övervinna trögheten och påskynda sina organisationers transformationstakt. På så sätt det kan de definiera framtiden istället för att vänta på att framtiden ska definiera dem.

Här kan du ladda ner hela rapporten för att läsa mer   

Vill du veta mer? Följ Verizon Business på LinkedIn och Twitter:

VBG LinkedIn

VBG Twitter 

 

Mer från Verizon

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Verizon och ej en artikel av Dagens industri

Musk i blåsväder efter Twitterinlägg om Ukraina

Teslagrundaren Elon Musk får vass kritik efter att ha skrivit flera Twitterinlägg om de olagligt annekterade områdena i Ukraina.

Elon Musk.
Elon Musk.Foto:Patrick Pleul/AP

Musk gjorde en omröstning där han bland annat skrev:

”Ukraina-Ryssland fred: – Gör om omröstningarna i de annekterade regionerna med FN:s tillsyn. Ryssland lämnar om folket vill det. – Krim blir formellt en del av Ryssland, som det varit sedan 1783 (tills Chrusjtjovs misstag)”.

Twitteranvändare kunde sedan rösta ja eller nej.

Ryssland annekterade olagligen ukrainska Krim 2014.

Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj svarar med en egen, syrlig omröstning på Twitter.

”Vilken Elon Musk tycker du om mer?” med alternativen ”En som stöttar Ukraina” och ”En som stöttar Ryssland”.

Musks Twitterinlägg möts också av upprörd kritik från Ukrainas ambassadör i Tyskland, Andrij Melnyk.

”Dra åt helvete är mitt mycket diplomatiska svar till dig Elon Musk”, och ”Det enda det här kommer leda till är att ingen ukrainare NÅGONSIN kommer att köpa din j...a Teslaskit”, skriver han.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera