Annons

Clas Ohlsons nya vd: "Fullt fokus på att vända säljtrenden”

Clas Ohlsons nya vd Lotta Lyrå bjöd på en stabil vinstökning i sin premiärrapport, men också en ny svag försäljningssiffra som skapar oro i börsleden.

Clas Ohlsons nya vd Lotta Lyrå
Clas Ohlsons nya vd Lotta LyråBild:Amanda Lindgren

”Vi har nya kundkrav att förhålla oss till som påverkar hela landskapet”, säger hon.

Att Clas Ohlsons rörelseresultat ökade med 33 procent, hjälpt av den norska valutan, under perioden maj till juli var en liten positiv överraskning för analytikerna medan försäljningsökningen under kvartalet på 1 procent var känd sedan tidigare.

Nytt för aktiemarknaden var däremot att augusti, liksom juli, bjöd på trög försäljning. En uppgång på 1 procent under månaden kan ställas mot de knappt 4 procent som analytikerna räknat med och Lotta Lyrå pekar bland annat på att trafiken till butikerna varit en utmaning.

Hur oroad är du för att den svaga försäljningen är början på en accelererande trend?
”Vi ser två orsaker till utvecklingen i sommar. Det ena är att vi varken har haft en speciellt regnig eller solig sommar och då påverkas vårt sommarsortiment med exempelvis fläktar och picknicksaker. Sedan ser vi, som alla andra i branschen, att vi får nya kundkrav att förhålla oss till som påverkar hela landskapet och det är också en förklaring till den avtagande trafiken i butikerna”, säger Lotta Lyrå.

Du säger på er presskonferens att ni ska växla upp och bryta försäljningstrenden genom att åstadkomma den bästa hösten och julen någonsin. Hur gör ni det?
"Vi har fantastiska produkter inom belysnings- och julsortimentet som vi känner oss trygga med och vi har gått igenom alla våra kommersiella planer – nu ska vi bara genomföra dem med största precision."

Vad gäller de mer långsiktiga strategiska planerna, där frågor kring utlandsexpansionen och balansen mellan fysiska butiker och e-handel är givna ämnen, är en stor översyn påbörjad.

Lotta Lyrå, som började den 1 augusti, vill inte föregripa några detaljer men hon lovar att vända på alla stenar för att hitta bästa vägen framåt och ger några ledtrådar.

"Kunden, kunden, kunden – där börjar och slutar det. Sedan tror jag att tillväxt är bra och att den kan komma från olika geografier, segment eller från nya affärsmodeller."

Ni har börjat med en del servicetjänster som installation, uthyrning och knivslipning. Vilken potential ser du där?
"Ett företag måste alltid finnas till av en anledning, ett syfte. Vår mission handlar om vardagens problem och att förse många människor med lösningar på dem. Och i en lösning finns ofta både en produkt och en tjänst och jag tror att service är ett område vi kan bli mycket större på. Det är en av frågorna vi ska vända på i det strategiarbetet."

På lördag väntar en välbesökt årsstämma i Insjön – vilket budskap vill du skicka till alla de aktieägare som tar sig dit?
”Känslan av att vi har ett syfte, att vi har haft det i 99 år, att vi har det i dag och att vi ska fortsätta ha det imorgon. Jag går också tillbaka och tittar på vad grundaren Clas Ohlson hade för idéer och hur de lever kvar och sist men inte minst att vi har fullt fokus på att vända säljtrenden.”

Du kommer från en roll som utvecklings- och expansionschef på Ikea. Vad tar du med dig som går att använda på Clas Ohlson?
"Att våga gå sin egen väg. När man har förstått vem ens kund är och vad de vill ha ska man bygga vidare på det och inte stirra sig blind på konkurrenterna, inte bli en följare. Att sätta sortimentet i centrum är en annan sak jag tar med mig och en tredje är att se kraften i att ha ett bra ledarskap på alla nivåer i ett företag. Det är en förutsättning för framgång.”

Ni öppnade nyligen en ”compact store” i Finland. Är det mindre butiker man ska vänta sig i er expansion?
”Jag är övertygad om att den fysiska butiken kommer att ha en roll att spela även i framtiden men den kanske måste se annorlunda ut när gränsen mellan inspiration och shopping suddas ut. Det har aldrig funnits fler möjligheter när saker kan göras på nya sätt och det gäller både för oss och för konkurrenterna. Den som är närmast kunden kommer att vinna, och där vill vi vara.”


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från Artificial SolutionsAnnons

Därför är det rätt läge att investera i AI: ”Betydande uppsida”

Det svenska börsbolaget Artificial Solutions, vars innovation Teneo låter människor och teknik samtala med varandra, räknar med fler affärer i pandemins spår och till följd av den breda medvinden för AI. 

– Användandet började gå upp rejält i slutet av förra året och det har fortsatt under 2020, säger styrelseledamoten Jan Uddenfeldt.

Lär dig mer om Conversational AI 

Den redan växande trenden med Conversational AI, en artificiell intelligens som kan samtala på ett mänskligt sätt, kommer att få ytterligare skjuts av Covid-19-pandemin.

Det menar Jan Uddenfeldt, som tidigare har haft höga chefspositioner på teknikbolagen Ericsson och Sony Mobile och idag är baserad i Silicon Valley samt styrelseledamot i svenska Artificial Solutions.

Teneo talar 40 språk

Bolaget är noterat på Nasdaq First North och leder utvecklingen inom Conversational AI genom Teneo, en patenterad plattform som dagligen används av miljontals människor på 40 olika språk. Teknologin används bland annat för smarta chattbottar, virtuella assistenter och digitala anställda.

– Användandet började gå upp rejält i slutet av förra året och det har fortsatt under 2020. Pandemin kommer att ge Conversational AI ytterligare en skjuts när företag vill säkra sin verksamhet, säger han.

Som exempel tar Jan Uddenfeldt upp att callcenter världen över har skickat hem sina anställda i corona-krisens spår, samtidigt som antalet kundtjänstärenden i många fall har ökat.

– Automatiska lösningar fungerar precis lika bra även under en pandemi och det har fler börjat upptäcka. I framtiden kommer det att vara naturligt att direkt få hjälp av en AI, istället för att få plats nummer 27 i en telefonkö och sedan vänta i en halvtimme.

Det ökade användandet av Teneo är något som kommer att avspeglas i Artificial Solutions intäkter, konstaterar han.

Kunder från hela världen

– 2018 och 2019 bestod de huvudsakligen av licenser. Men det är när Teneo nu allt mer används som pengarna tickar in, och det finns en betydande uppsida. 

På kundlistan finns några av världens största företag inom en mängd olika branscher som i sin tur använder Teneo i hundratals implementationer.

– Satsningen på företagssidan är helt rätt. Plattformen är skalbar, företagsanpassad, löser komplexa problem och är helt annorlunda från techjättarnas enklare chattbottar för konsumentsidan, säger Jan Uddenfeldt.

Tvärtemot många andra svenska bolag har Artificial Solutions redan från början skaffat kunder utomlands.

– Det är en fördel. Vi har många stora kunder i Nordamerika och Europa. Först på senare år har vi fyllt på med kunder i Sverige. USA ligger först inom AI och därifrån kommer många nya enterprise-lösningar. Där är Artificial Solutions verkligen med i matchen.

Gratis white paper att ladda ner

Fakta: Artificial Solutions och Teneo

Artificial Solutions är den ledande specialisten inom Conversational AI som är en form av artificiell intelligens som låter människor samtala med applikationer, webbplatser och uppkopplade teknikenheter med ett vardagligt och naturligt språk.

Bolagets patenterade AI-plattform Teneo låter företag på kort tid bygga sofistikerade applikationer för flera olika plattformar och kanaler. I dag används Teneo dagligen av miljontals människor på 40 språk över hela världen genom bland annat virtuella assistenter, chattbottar och talbaserade konversationsgränssnitt för uppkopplade teknikenheter.

Grundat: 2001 i Stockholm

Huvudkontor: Stockholm. Artificial Solutions har även kontor över Europa, i USA och i Asien och Sydamerika.

Marknadsplats: Listat på Nasdaq First North.

Kunder: Flera Fortune 500-företag använder Teneo och på kundlistan finns bland annat biltillverkare, banker, reseplattformar och energi-, underhållnings- och telekombolag.

Antal anställda: Drygt 100

Mer från Artificial Solutions

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Artificial Solutions och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?