1515

Clas Ohlsons nya vd: "Fullt fokus på att vända säljtrenden”

Clas Ohlsons nya vd Lotta Lyrå bjöd på en stabil vinstökning i sin premiärrapport, men också en ny svag försäljningssiffra som skapar oro i börsleden.

Clas Ohlsons nya vd Lotta Lyrå
Clas Ohlsons nya vd Lotta LyråBild:Amanda Lindgren

”Vi har nya kundkrav att förhålla oss till som påverkar hela landskapet”, säger hon.

Att Clas Ohlsons rörelseresultat ökade med 33 procent, hjälpt av den norska valutan, under perioden maj till juli var en liten positiv överraskning för analytikerna medan försäljningsökningen under kvartalet på 1 procent var känd sedan tidigare.

Nytt för aktiemarknaden var däremot att augusti, liksom juli, bjöd på trög försäljning. En uppgång på 1 procent under månaden kan ställas mot de knappt 4 procent som analytikerna räknat med och Lotta Lyrå pekar bland annat på att trafiken till butikerna varit en utmaning.

Hur oroad är du för att den svaga försäljningen är början på en accelererande trend?
”Vi ser två orsaker till utvecklingen i sommar. Det ena är att vi varken har haft en speciellt regnig eller solig sommar och då påverkas vårt sommarsortiment med exempelvis fläktar och picknicksaker. Sedan ser vi, som alla andra i branschen, att vi får nya kundkrav att förhålla oss till som påverkar hela landskapet och det är också en förklaring till den avtagande trafiken i butikerna”, säger Lotta Lyrå.

Du säger på er presskonferens att ni ska växla upp och bryta försäljningstrenden genom att åstadkomma den bästa hösten och julen någonsin. Hur gör ni det?
"Vi har fantastiska produkter inom belysnings- och julsortimentet som vi känner oss trygga med och vi har gått igenom alla våra kommersiella planer – nu ska vi bara genomföra dem med största precision."

Vad gäller de mer långsiktiga strategiska planerna, där frågor kring utlandsexpansionen och balansen mellan fysiska butiker och e-handel är givna ämnen, är en stor översyn påbörjad.

Lotta Lyrå, som började den 1 augusti, vill inte föregripa några detaljer men hon lovar att vända på alla stenar för att hitta bästa vägen framåt och ger några ledtrådar.

"Kunden, kunden, kunden – där börjar och slutar det. Sedan tror jag att tillväxt är bra och att den kan komma från olika geografier, segment eller från nya affärsmodeller."

Ni har börjat med en del servicetjänster som installation, uthyrning och knivslipning. Vilken potential ser du där?
"Ett företag måste alltid finnas till av en anledning, ett syfte. Vår mission handlar om vardagens problem och att förse många människor med lösningar på dem. Och i en lösning finns ofta både en produkt och en tjänst och jag tror att service är ett område vi kan bli mycket större på. Det är en av frågorna vi ska vända på i det strategiarbetet."

På lördag väntar en välbesökt årsstämma i Insjön – vilket budskap vill du skicka till alla de aktieägare som tar sig dit?
”Känslan av att vi har ett syfte, att vi har haft det i 99 år, att vi har det i dag och att vi ska fortsätta ha det imorgon. Jag går också tillbaka och tittar på vad grundaren Clas Ohlson hade för idéer och hur de lever kvar och sist men inte minst att vi har fullt fokus på att vända säljtrenden.”

Du kommer från en roll som utvecklings- och expansionschef på Ikea. Vad tar du med dig som går att använda på Clas Ohlson?
"Att våga gå sin egen väg. När man har förstått vem ens kund är och vad de vill ha ska man bygga vidare på det och inte stirra sig blind på konkurrenterna, inte bli en följare. Att sätta sortimentet i centrum är en annan sak jag tar med mig och en tredje är att se kraften i att ha ett bra ledarskap på alla nivåer i ett företag. Det är en förutsättning för framgång.”

Ni öppnade nyligen en ”compact store” i Finland. Är det mindre butiker man ska vänta sig i er expansion?
”Jag är övertygad om att den fysiska butiken kommer att ha en roll att spela även i framtiden men den kanske måste se annorlunda ut när gränsen mellan inspiration och shopping suddas ut. Det har aldrig funnits fler möjligheter när saker kan göras på nya sätt och det gäller både för oss och för konkurrenterna. Den som är närmast kunden kommer att vinna, och där vill vi vara.”


Innehåll från MetenovaAnnons

Deras mixer är en trygg och central del i sterila läkemedelsprocesser

Metenova, ledande tillverkare av magnetiska mixrar för läkemedelstillverkning, bidrar till en bättre och säkrare läkemedelsprocess. Bolagets innovativa och väl beprövade mixer har varit av stor betydelse under pandemin där stora krav ställts på vaccintillverkarnas produktionskapacitet.

Metenova har stora tillväxtmöjligheter då de är en central del av en säker läkemedelsutveckling och tillverkningsprocess. Bolaget grundades 2009 av entreprenörer med en gedigen historik av att göra processutrustning för läkemedelsbranschen.

– Vi är en erfaren företagsledning som har jobbat med läkemedelstillverkning och processutrustning i 40 år. Med vår unika kompetens har vi kunnat utveckla en magnetkopplad, bättre och mer robust version av den omrörare som fanns på marknaden tidigare. Samtidigt förstår vi kundens utmaningar och behov vilket gör oss till en trygg och tillika innovativ partner för läkemedelsbranschen, säger Johan Westman, CEO.

Trygg partner i konservativ bransch

Läkemedelsbranschen är en konservativ bransch, som ibland är ovillig att överväga nyheter. För att ta in nya saker i tillverkningsprocessen krävs både en tekniskt sett högkvalitativ produkt men kanske framför allt tillit till att produkten över en längre tid visat sig pålitlig. Mixern bygger på en patenterad lösning som även minimerar risken för att den ska gå sönder.

– Under Covid-19 har det gått otroligt fort att ställa om vaccinproduktionen och kraven på oss underleverantörer har varit stora. Vår omrörare, som sitter i botten på tanken, är en central del vid tillverkning av sterila, flytande läkemedel som säkerställer en jämn koncentration och kontroll på omrörningsprocessen. En av produkterna är direkt anpassad för väldigt värmekänsliga produkter och omrörning av stora molekyler. Enheten har inga lager utan svävar fritt i luften på en aktiv elektromagnetisk motor, berättar Johan Westman.

Fabriker med engångssystem

I stället för att ha rostfria tankar och omrörare så kan samma process göras med engångssystem. Engångssystemen innebär en högre flexibilitet och snabbare omställning mellan tillverkningsbatcher. Vikten av dessa system har aldrig varit tydligare då de under pandemin lett till att vaccin mot Covid-19 snabbt tagits fram på ett sätt som världen aldrig tidigare sett.

– Det finns rapporter som pekar på att det är mer hållbart att använda engångssystem eftersom permanenta anläggningar kostar otroligt mycket mer energi och vatten. Här ser vi också stora möjligheter att lyfta in vår kunskap om omrörning, säger Johan Westman. 

Om Metenova
Metenova är en ledande innovatör och tillverkare av magnetiska mixrar för farmaceutisk och bioteknisk användning. Företaget tillhandahåller banbrytande teknologi för aseptiska och sterila mixningsapplikationer.

Metenova är ett Di Gasellföretag.

Läs mer på metenova.com 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Metenova och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?