Annons
Denna text publiceras i samarbete med Helsingborgs Dagblad och Sydsvenskan.
Helsingborgs DagbladSydsvenskan

Clas Ohlson på digital offensiv i Malmö – öppnar nytt kontor och nyanställer

Detaljhandelskedjan Clas Ohlson öppnar ett nytt utvecklingskontor i Malmö. De 50 medarbetarna som ska rekryteras till det kommande Malmökontoret ska hjälpa detaljhandelskedjan att få fart på sin onlineförsäljning.

Foto:Pressbild

Idag kommer Clas Ohlson CLAS B +0,74% Dagens utveckling s intäkter mestadels från bolagets fysiska butiker, men detaljhandelskedjan vill balansera upp sin digitala affär. Som ett led i den målsättningen öppnar bolaget ett nytt utvecklingskontor i Malmö.

”Vi har redan smygstartat, och sedan april hyr vi in oss i temporära lokaler hos Media Evolution där vi idag har en blygsam skara på tre personer”, säger Peder Apelgren, chef för Clas Ohlsons digitala försäljning och it-utveckling.

Nu är företaget också på god väg att teckna sig för permanenta och mer omfångsrika lokaler. I nuläget vill Peder Apelgren dock inte säga något om exakt var i staden den kommande adressen blir, eftersom bolaget funderar på olika lokalalternativ. Men innan årets slut räknar han med att ha nycklarna i handen till bolagets nya näste i Malmö, med plats för minst 50 nya medarbetare som ska rekryteras under de kommande 18-24 månaderna. Det handlar framför allt om produktägare, utvecklare, it-arkitekter och it-designers som kan hjälpa bolaget att få bättre snurr på det digitala kundmötet.

Peder Apelgren, chef för Clas Ohlsons digitala försäljning och it-utveckling.
Peder Apelgren, chef för Clas Ohlsons digitala försäljning och it-utveckling.Foto:Pressbild Jan Nordén.

”I dag gör vi mycket av vår digitala utveckling vid vårt huvudkontor i Insjön i Dalarna, och Malmökontoret blir en komplettering av den verksamheten. Malmö har stuckit ut som en otroligt spännande arbetsmarknad med mycket kompetens. Inte minst på tekniksidan, och det är där som vi kommer att behöva kapacitet för att utveckla det digitala kundmötet”, säger Peder Apelgren.

De senaste åren har  Clas Ohlson visserligen investerat en hel del i sina digitala kanaler, men det är fortfarande de fysiska butikerna som står för en överväldigande del av intäkterna. Förra året uppgick den digitala försäljningen till endast cirka sex procent av Clas Ohlsons totala försäljning.

”Det tycker vi är en ganska liten andel och här har vi stora möjligheter att växa. Vi har som målsättning att vartannat år dubbla vår digitala försäljning och den takten ligger vi på nu”, säger Peder Apelgren.

Han pekar på att  detaljhandelskedjans strategi går ut på att kombinera kedjans över 200 butiker med onlineförsäljning, men också via externa partners.

”I Sverige är det till exempel möjligt att beställa våra produkter via mathem.se. Liknande samarbeten har vi med matkedjorna Kolonial i Norge och Wolt i Finland. Så vi har kommit långt med att koppla ihop den fysiska och digitala handeln, och nu vill vi gå vidare”, säger Peder Apelgren.


Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?