Annons

Cirkusen rullar vidare: SEB självsäkert kring nya uppgifter

Cirkusen kring SVT:s ”Uppdrag granskning” rullar vidare.

På tisdagen uppgav SEB att storbanken fått 194 företagsnamn med förmodad koppling till ett kommande program om penningtvätt.

Men redan på onsdagen gör Swedbank comeback i rutan.

Jens Henriksson, vd för Swedbank och Johan Torgeby, vd för SEB.
Jens Henriksson, vd för Swedbank och Johan Torgeby, vd för SEB.Foto:Joey Abrait/Jack Mikrut

Klockan sex på onsdagsmorgonen släpper SVT:s ”Uppdrag granskning” sitt nya program om Swedbank SWED A -0,95% Dagens utveckling , uppgav SVT i ett pressmeddelande under tisdagen. Nio månader har passerat sedan det första programmet om penningtvättshärvan i Baltikum, under vilka såväl vd som ordförande lämnat, och SVT utlovar nu ”nya avslöjanden”.

Från Swedbank har inte mycket sagts om det kommande programmet i SVT, mer än att den nya vd:n Jens Henriksson medverkar samt att banken i samband med den intervjun fick information från ”Uppdrag granskning”. Det är dock oklart vilken information det handlar om och huruvida den var ny för banken.

Även SEB SEB A -0,79% Dagens utveckling skickade på tisdagen ut ett pressmeddelande om ”Uppdrag granskning”. Banken uppgav att den tagit emot en lista med 194 namn, som får förmodas ha koppling till ”Uppdrag gransknings” kommande program om SEB och penningtvätt. SEB är marknadstvåa i Baltikum efter Swedbank, men har hittills inte dragits in den härva som förutom Swedbank även inkluderar Danske Bank.

SEB har konsekvent uppgett att den i sin egen granskning inte sett några tecken på att banken systematiskt utnyttjats för att tvätta pengar, och i tisdagens pressmeddelande meddelas att den hållningen ligger fast efter kontroller av de 194 företagsnamnen.

”Namnen på SVT:s lista täcks i allt väsentligt av bankens egen analys och förändrar inte i grunden gjord bedömning”, uppger SEB.

95 procent av företagen är inte längre kunder hos SEB, och vad gäller de kvarvarande kunderna uppger banken att de lever upp till de krav som banken ställer, uppger banken vidare.

Avseende en majoritet av de 194 företagen avslutade SEB sin relation till dem under åren 2006-2008, uppger bankens presschef Frank Hojem för Di. Utrensningen inleddes 2006 då SEB i Estland fick kritik från den estniska finansinspektionen. Den kritiken kan sin tur härledas till att en viceordförande på den ryska centralbanken samma år besökte Estland för att inofficiellt varna estniska myndigheter om penningtvätt i två banker i Estland: SEB och Sampo. Den sistnämnda köptes året efter av Danske Bank.

Den ryska centralbankschefen, Andrej Kozlov, mördades kort därefter i Moskva. 


Innehåll från Visiba CareAnnons

Digitala vårdmöten är här för att stanna

Med hjälp av AI-teknik guidar Visiba Cares tjänst Red Robin patienter och vårdpersonal. 
Med hjälp av AI-teknik guidar Visiba Cares tjänst Red Robin patienter och vårdpersonal. 

Behovet och användandet av digitala lösningar inom vården har ökat drastiskt under coronapandemin. Dessa lösningar kommer fortsätta att nyttjas även efter krisen, menar Peter Tyreholt, produktchef på Visiba Care, och pekar på mer patienttid för vårdgivaren som en av många fördelar. 

Efter coronavirusets utbrott har vården tagit stor plats i debatter och på nyhetssidor. Vårdpersonal är hårt belastad och vård som inte är kopplad till pandemin har skjutits upp. 

- Det kommer inte bli en tydlig avslutning på covid-19 i Sverige inom förutsebar tid, utan vi kommer förmodligen behöva leva med pandemin länge. Samtidigt finns det ett stort behov att börja beta av den vård som blivit uppskjuten. Då är digitala lösningar ett viktigt stöd för att kunna hantera en längre period av en pandemi och samtidigt få den övriga verksamheten att fungera, säger Peter Tyreholt, produktchef på Visiba Care.

Dramatisk ökning av digitala vårdmöten under coronakrisen

Visiba Care grundades 2014 och har sedan dess gett vården möjlighet att möta patienter digitalt, antingen via videosamtal eller chatt beroende på ärende. Behovet av digitala vårdmöten har skjutit i höjden under rådande kris – sedan 11 mars har volymen av digitala möten per dag ökat med 660 procent. 

- Vi har haft en del att göra, milt uttryck. Många av våra befintliga kunder har varit oerhört flexibla i sina arbetssätt och flera av dem ställde om på dagen, säger Peter Tyreholt. 

EXTERN LÄNK: Så funkar Visiba Cares lösning  

Lätt för vårdorganisationer att anpassa sitt vårdutbud med plattformen

Bolaget riktar sig främst till stora vårdorganisationer – som regioner, kommuner eller större privata vårdgivare – till vilka de levererar en skalbar digital plattform under organisationens eget varumärke där de kan öppna en eller flera digitala mottagningar och anpassa sina erbjudanden. Detta har många också gjort under våren. Peter Tyreholt berättar:

- Ett exempel är vårdcentralerna Bra Liv, som är Jönköpings primärvård. De har flera gånger konfigurerat sina vårderbjudanden för att anpassa sig efter händelseutvecklingen av viruset, till exempel att patienter med luftvägssymtom först tas emot digitalt och nu senast för att hantera det utökade uppdraget runt provtagning.

EXTERN LÄNK: Läs hur Visiba Care med hjälp av AI-teknik guidar patienter till rätt plats i vårdkedjan

Peter Tyreholt tror inte att svensk sjukvård kommer att återgå till det normala när väl pandemin har lagt sig. Undersökningar visar exempelvis att både patienter och vårdutövare ställer sig positiva till digitala möten efter att ha provat dem.

- Det har också pratats länge om att flytta point of care, alltså var du behandlas, så nära hemmet som möjligt. Detta kommer nu att öka kraftigt eftersom det blivit tydligare än kanske någonsin att centrala samlingsplatser är sårbara när något är smittosamt, säger han och avslutar:

- Digitalisering erbjuder helt nya sätt att organisera vården och den möjliggör att man kan automatisera många processer, vilket frigör livsviktig tid som vårdgivarna kan lägga på sina patienter istället. 

Fakta Visiba Care
Visiba Care lanserades 2014 och är idag Nordens ledande plattform för digitala vårdbesök. Plattformen används av över hälften av Sveriges regioner, på över 1 500 mottagningar och inom en stor bredd av vårdverksamheter, både inom hemsjukvård, primärvård och specialistvård. Visiba Care har stor erfarenhet av att hjälpa vårdgivare att komma igång och framgångsrikt införa digitala vårdmöten.
Läs mer på www.visibacare.com 

Mer från Visiba Care

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visiba Care och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?