Chokladtillverkare drog in miljonbelopp på crowdfunding: ”Kul sätt att få in kapital”

Att samla in kapital genom crowdfunding förknippas ofta med nystartade affärsprojekt. 

Men i slutet av november drog Stockholmsbaserade Chokladfabriken in 1,3 Mkr för att utveckla det 24-åriga bolaget digitalt

”Vi tyckte att det var ett kul sätt att få in kapital och få fler engagerade”, säger Martin Isaksson, som är vd och en av två ägare.

Chokladfabriken har tagit in 1,3 Mkr genom en crowdfundingkampanj.
Chokladfabriken har tagit in 1,3 Mkr genom en crowdfundingkampanj.Foto:Alexandra Bengtsson

I chokladbolagets butik vid Tjärhovsplan på Södermalm i Stockholm trängs praliner, kolastänger, tårtor med chokladtryfflar i alla dess olika former.

Utanför dundrar busslinje 2, 3, 53, 55 och 71 sedan ett par månader återigen förbi med stopp bara några meter från Chokladfabrikens portar. Det är en inte helt oviktig detalj i sammanhanget.

För på grund av det försenade bygget av nya Slussen har kollektivtrafiken i flera år gått via Söderledstunneln i stället för längs Katarinavägen och Tjärhovsplan – något som slagit hårt mot inflödet av kunder. Två år i rad har Chokladfabriken, som även har butiker på fyra andra platser i Stockholm, redovisat miljonförluster (-2,4 Mkr 2019 och -2,38 Mkr 2018).

Inte blev det bättre av coronapandemin.

”Det har varit extremt tufft för oss som för alla andra”, säger Martin Isaksson, som driver bolaget tillsammans med sin ex-fru Ellinor Isaksson.

Under coronapandemin drog Chokladfabriken igång digitala chokladprovningar.
Under coronapandemin drog Chokladfabriken igång digitala chokladprovningar.Foto:Alexandra Bengtsson

De båda drog tillsammans igång verksamheten 1997 och har sedan dess även expanderat till ytterligare fyra butiker i Stockholm.  Med sin konditorbakgrund är Martin Isaksson, som bland annat vunnit VM-guld med kocklandslaget, huvudansvarig för chokladen. Ellinor Isaksson basar i sin tur över marknads- och säljdelarna.

Chokladtillverkningen sker vid Tjärhovsplan och höstens återgång till de ordinarie Södermalmsrutterna i kollektivtrafiken innebar en stor lättnad.

”Då märkte vi genast ett större tillflöde. Försäljningen gick upp 30 procent trots att det var samma vecka som hårdare restriktioner infördes i Stockholm”, säger Martin Isaksson.

287 personer investerade i Chokladfabriken och deras produkter.
287 personer investerade i Chokladfabriken och deras produkter.Foto:Alexandra Bengtsson

Samtidigt menar han att varken coronapandemin eller Slussenbygget var huvudanledningar till att Chokladfabriken under hösten valde att starta en crowdfundingkampanj.

”Det var inte helt oviktigt, men vi har länge gått och tänkt på att vi vill satsa hårdare på det digitala. Den primära anledningen är att vi vill framåt och ser en jättestor potential med vår webbhandel”, säger Isaksson.

Minimimålet var att nå en halv miljon kronor. I slutet av november stängde kampanjen på drygt 1,3 Mkr efter att 287 personer investerat i bolaget.

”Det är jättehärligt att så många tror på oss som företag. Vi har fått mycket fin feedback både från de nya aktieägarna och från kunder i sociala medier”, säger Martin Isaksson.

Crowdfunding, eller gräsrotsfinansiering som det även kallas, är en metod att samla in kapital som periodvis varit väldigt populär de senaste tio åren, enligt sparekonomen Joakim Bornold på Söderberg & Partners. Men det är också en metod som kanske främst förknippas med nystartade företag i uppstartsfasen, snarare än etablerade sådana med över 20 år på nacken.

”Så är det absolut. Det vanligaste är att någon vill hitta finansiering till ett nytt projekt”, säger Joakim Bornold.

Fördelarna, enligt Bornold, är utöver de rent ekonomiska aspekterna att bolaget väcker engagemang med fler ägare och att kampanjerna dessutom ofta genererar uppmärksamhet.

”Men nackdelarna är ju förstås att det inte är gratis och metoden sätter höga krav på kommunikationen. Helt plötsligt får du en relation till nya aktieägare som du ska hantera. Det blir ibland komplicerat”, säger han. 

Just att väcka engagemang var en av anledningarna till att Chokladfabriken valde att starta kampanjen, enligt Martin Isaksson. 

”Det är kanske något man ofta gör som startupföretag och inte när man hållit på i 24 år som vi har gjort, men vi tyckte att det var ett kul sätt att få in kapital och få fler engagerade”, säger han.

Tanken är att satsa på bolagets digitala plattform. Något som bland annat innefattar att utveckla webbhandeln som i dag står för runt 4 procent av den totala omsättningen och nya koncept som digitala chokladprovningar.

”De digitala chokladprovningarna har gått över förväntan. Det gjorde att vi kunde rädda julen och fick en ganska bra försäljning”, säger Martin Isaksson.

Att busstrafiken återigen går förbi Tjärhovsplan var en lättnad, enligt Martin Isaksson.
Att busstrafiken återigen går förbi Tjärhovsplan var en lättnad, enligt Martin Isaksson.Foto:Alexandra Bengtsson

 


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?