1515
Annons

Chokladfabriken dubblar omsättningen inför jul

MALMÖ.
När Jens och Jakob Fylkner sålt familjens campingplatser började de leta efter något nytt bolag att investera i. Valet landade på en chokladtillverkare i Malmö som bröderna lyft till nya nivåer med sin inriktning på ekologiska varor, internationalisering och en helt ny fabrik.

Louise Kanizsai Ståhl, Malmö Chokladfabrik.
Louise Kanizsai Ståhl, Malmö Chokladfabrik.Foto:Jack Mikrut

Efter en del intrimningsproblem under sommaren går fabriken strax utanför Malmö i dag för högtryck med två skift. Omsättningen under andra halvåret är nämligen dubbelt så hög för Malmö chokladfabrik jämfört med det första. I mörka tider vill hushållen ha mer av den söta varan. Dessutom är julen en viktig högtid för bolaget, precis som för andra konfektyrtillverkare. 

”Vi ställer om en del och producerar till exempel julkalendrar och typisk julchoklad. Sedan handlar det om att anpassa sig till julens smaker där choklad med apelsin och kanelsmaker säljer bra just nu”, säger Malmö chokladfabriks vd Jens Fylkner samtidigt som han visar runt i den nya fabriken. 

Den första anhalten är rosteriet där kakaobönorna rostas. Därefter hälls de ner i en kvarn, kallad conche, där bönorna mals ner till lagom partikelstorlek. Nästa steg i kedjan är att värma upp chokladen, samtidigt som den kan smaksättas. Det görs på ett löpande band där den sedan stöps i formar och sedan skickas in i en tunnel den slutligen kyls av.

”Vi är en av fåtal tillverkare av choklad om att gör alla de här stegen helt själva, från bönor till färdiga chokladkakor. Inte minst i chokladkännarkretsar är det viktigt eftersom det skapar förutsättningar att verkligen få fram de bästa smakerna från kakaon.”

Jens Fylkner arbetade som managementkonsult när han bestämde sig för att istället börja engagera sig i sina föräldrars campingplatser i södra Sverige. Det slutade med att campingverksamheten såldes 2012. Tillsammans med sin bror, Jakob Fylkner, började han då leta efter något nytt bolag att investera i. Inget hade fallit dem i smaken när de fick ett tips om att en gammal chokladfabrik i Malmö var till salu. 

”Vi visste ingenting om branschen men kunde ändå snabbt se att det fanns mycket som var lovande här. Chokladen höll hög kvalitet och var framför allt helt fri från nötter, gluten och soja. Det kändes som att det låg rätt helt rätt i tiden då. Idag vet vi säkert att det är så.” 

Efter att bröderna tog över bolaget för sex år sedan har omsättningen nära tredubblats. En åtgärd var att antalet handlare som säljer chokladen har dubblats flera gånger om. Ett annat viktigt drag var att smalna av en spretig flora av olika varumärken till att istället fokusera på varumärket Malmö chokladfabrik. 

”Många tyckte att vi att skulle tona ned Malmö i varumärket. Men vi gjorde tvärtom. Med en tydlig geografisk koppling finns det en slags själ i produkterna och en historia att berätta vilket både handlarna och kunderna uppskattar. Dessutom har ju trenden med lokalproducerat bara fortsatt”, säger Jens Fylkner och berättar att Malmö en gång i tiden var Sveriges chokladstad. 

I början av förra seklet fanns det åtta chokladfabriker här där arbetarna organiserade sig i ett särskilt chokladarbetarförbund. Malmö chokladfabrik har sitt ursprung i Mazetti som en gång var Sveriges största chokladtillverkare. 

I dag domineras chokladmarknaden av några internationella jättar vars olika varumärken helt fyller dagligvaruhandelns hyllor. Det är tufft för mindre, nischade, tillverkare att konkurrera med deras deras låga priser. Istället tvingas de ta upp kampen med premiumchoklad, till högre priser, och hitta andra vägar ut till konsumenterna. Malmö chokladfabriks olika produkter säljs bland annat i blomsterbutiker, saluhallar, inredningsbutiker och mindre livsmedelsbutiker. 

Bröderna Jens och Jakob Fylkner. Efter att bröderna tog över bolaget för sex år sedan har omsättningen nära tredubblats.
Bröderna Jens och Jakob Fylkner. Efter att bröderna tog över bolaget för sex år sedan har omsättningen nära tredubblats.Foto:Jack Mikrut

Vid sidan av sina egna produkter satsar bolaget på att växa inom produktionschoklad, eller ‘couvertyr’ som det heter på branschspråk. Kunderna här är bagare, konditorer, glassmakare, pralintillverkare och andra som köper in råvaran, för att sedan tillverka sina egna produkter.

”Det är krävande kunder som värdesätter att vår choklad är ekologisk, närproducerad och utan tillsatser. Det blir ett kvitto på vår kvalitet. Bland annat har vi 50 white guide kaféer på kundlistan”, säger Jens Fylkner och förklarar att målet är att växa inom alla områden där bolaget finns i dag. 

Ambitionen är att även växa internationellt. Idag finns deras choklad i Norden, Tyskland och i Japan. Men ansvarig för denna och andra satsningar blir inte Jens Fylkner utan en ny vd, som just nu håller på att rekryteras. 

”Som entreprenör har man en inbyggd vilja att vara med lite överallt, vilket riskerar att bli spretigt. Den nya vd:ns viktigaste uppgift kommer bli att fokusera på strategin och göra en sak i taget”, förklarar Jens Fylkner som även framöver kommer att vara engagerad i bolaget på olika sätt. 

Chokladbranschen, som han alltså för bara några år sedan inte visste något om, har dessutom kommit att ligga honom varmt om hjärtat. 

”Jag kan inte tänka mig en mer kreativ och utmanande industri. Choklad har större smakomfång än vin och smakkombinationerna är oändliga. Samtidigt är det ett industriellt hantverk där det handlar om att förstå processerna ner på molekylnivå. Jag brukar säga att choklad både är romantiskt och tekniskt!” 

 

 

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?