ANNONS:
Till Di.se
Di Gasell 2018

Chokladaffären växer på export

  • Jean Nehmé delägare OJ Choklad.

Med över 120 sorters choklad är legotillverkaren Jean Nehmé en viktig leverantör för flera stora, svenska godismärken. Nu växer chokladaffären ytterligare på export.

Jean Nehmé och Jacques Elias Barakat har drivit chokladfabriken OJ Choklad tillsammans i Värmland i över 20 år. Allt började med en liten godisbutik i Säffle, möjligheten att ta över en första chokladmaskin och uppmaningen från en god vän att ta chansen och starta en fabrik. I dag är OJ Choklad en etablerad aktör inom livsmedelsindustrin med en produktionskapacitet på upp till fyra ton choklad om dagen.

”Vi är landsmän från Libanon och det ligger i vår kultur att vilja jobba hårt och driva eget. Jacques och jag träffades 1994 här i Sverige och det var då idén om en godisfabrik föddes. Vi startade med en välsorterad godisbutik i början på 1995 och därefter i början på 1997 startade vi chokladfabriken”, säger Jean Nehmé.

Med eget sortiment, legotillverkning och både fabriksförsäljning och försäljning till stora livsmedelsbutiker har affären vuxit stadigt. Sedan 2014 har sortimentet mer än fördubblats från runt 50 olika sorter till 120. Gjuten och dragerad choklad, vit-, mjölk- och mörk choklad med olika smaker och nykomlingen sockerfri choklad med stevia som sötningsmedel är några exempel. Runt 70 procent av produktionen är legotillverkning för produkter som säljs under andra varumärken, medan resterande säljs som OJ Choklad.

”Våra produkter finns i hela Norden och sedan i fjol säljer vi även till länder i Fjärran Östern. Det mesta går under andra varumärken. Vi jobbar med stora kunder som till exempel Candypeople, Axfood, ERT, Gottebiten och flera andra stora aktörer på marknaden”, säger Jean Nehmé.

Exporten till utlandet har gett fart till tillväxten. Drömmen är att växa ytterligare om finanserna tillåter. Dagens 2.000 kvadratmeter fabriksgolv och över 60 maskiner har blivit en för liten kostym. Kapaciteten skulle kunna skruvas upp ytterligare och omsättningen öka ännu mer.

”Efterfrågan är stor och i dagsläget måste vi ofta tacka nej till förfrågningar för att vi inte hinner med. Vi har massor av idéer om nya produkter och skulle vilja genomföra en automatisering av fabriken genom investeringar i nya, mer avancerade maskiner för att kunna öka kapaciteten”, säger Jean Nehmé. 

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies