Annons

Chockbesked för svenska nöjesparker – ”helt overkligt”

Varken Gröna Lund, Liseberg, eller någon annan nöjespark får öppna i sommar.

Det beskedet kom från regeringen i dag. Nöjesparkerna räknar nu med att tappa miljarder, och att tusentals jobb går förlorade.

Max 50 personer får samlas i allmänna sammankomster. Många hade hoppats på undantag för nöjesparkerna, men några sådana blir det inte under sommaren, säger inrikesminister Mikael Damberg (S) till TT.

”Regeringen har gjort en sammanvägd bedömning av detta och anser att de lättnader i restriktioner som faktiskt förekommit inför sommaren får räcka. Och vi har ansvar att se till att smittspridningen inte tar ny fart i Sverige.”

Han hänvisar till Folkhälsomyndigheten som anser att man inte ska ändra i förordningen om max 50 personer.

Nöjesparkers tivolinöjen faller under ordningslagen och förordningen om allmänna sammankomster och offentliga tillställningar. Det gör att exempelvis Liseberg, Gröna Lund och Skara Sommarland håller stängt medan Kolmården, Astrid Lindgrens Värld, och Furuvik till viss del håller öppet.

Är smittrisken större i nöjesparker än på fullbelagda stränder?

”Det är många verksamheter som omfattas av den här begränsningen. Det kan vara badland, konserter, demonstrationer och allsvenskan. Många grupper har velat ha undantag”, säger Mikael Damberg.

Är ni inte oroade för att detta kan bli ekonomisk dödsstöt för nöjesparker?

”Vi har genomfört ett stort ekonomiskt stödpaket för att fånga upp många verksamheter som drabbas. Det är klart att vi förstår att det här är sektorer som under hela pandemin lidit svårt på grund av gränsen på 50 personer.”

För Parks and Resorts, som äger Gröna Lund, Kolmården, Furuvik och Skara Sommarland, får beskedet enorma konsekvenser. Koncernchef Christer Fogelmarck beskriver det som ”helt overkligt”.

”I takt med att samhällen öppnar upp allt mer har vi under lång tid förberett oss på att öppna med begränsningar i linje med rekommendationerna, precis som det gjorts i grannländerna. Jag har verkligen trott på att vi ska få öppna”, säger han.

”Tankarna går till de tusentals ungdomar som nu inte kommer få sina sommarjobb.”

Koncernen räknar nu med att under året tappa en miljard i omsättning.

Inrikesministerns motivering, att ”de lättnader i restriktioner som faktiskt förekommit inför sommaren får räcka”, ger han inte mycket för.

”Varför ska vissa ges lättnader och andra inte? Varför är det okej att sitta och trängas på ett flygplan eller på stranden, eller resa runt i landet, men inte att gå in på en anpassad parkverksamhet”, säger Christer Fogelmarck.

Förvånande, frustrerande och ledsamt. Så summerar Julia Vasilis, informationschef på Liseberg, beskedet.

”Det slår enormt hårt mot vår ekonomi. Sommaren och högsäsongen är då vi drar in nästan hela årets omsättning. Det får enorma konsekvenser. även om vi har en väldigt stabil ekonomi i grunden så blir det smärtsamt för oss”, säger hon.

Liseberg varslade redan i maj 95 av sina cirka 400 fast anställda. Tre fjärdedelar av personalstyrkan är korttidspermitterad och rekryteringen av säsongsanställd personal inför sommaren har lagts på is.

Beskedet var inte vad ledningen på Liseberg väntade sig. Under våren och försommaren har man, i väntan på ett besked, riskanalyserat verksamheten och vidtagit en rad åtgärder för att minska smittorisken. Allt ifrån färre besökare till digitala köer och olika hygienåtgärder.

”Vi har vidtagit enorma åtgärder och anser att vi kan öppna på ett säkert sätt. Alla andra länder i Europa har en öppningsplan för nöjesparkerna, vi tänkte nog att även vi kunde få ett positivt besked. Det här var inte vad vi väntade oss”, säger Julia Vasilis.

Beskedet ger en enorm effekt på orter där parkerna är en motor i den lokala turistnäringen, enligt Visitas vd Jonas Siljhammar

”Det är en otrolig besvikelse. Inrikesministern måste noga förklara varför man inte har lyssnat på nöjesparkerna, som har förklarat hur de kan hålla öppet med fler än 50 personer och hålla säkra distanser mellan människor”, säger Jonas Siljhammar.


Innehåll från Visiba CareAnnons

Digitala vårdmöten är här för att stanna

Med hjälp av AI-teknik guidar Visiba Cares tjänst Red Robin patienter och vårdpersonal. 
Med hjälp av AI-teknik guidar Visiba Cares tjänst Red Robin patienter och vårdpersonal. 

Behovet och användandet av digitala lösningar inom vården har ökat drastiskt under coronapandemin. Dessa lösningar kommer fortsätta att nyttjas även efter krisen, menar Peter Tyreholt, produktchef på Visiba Care, och pekar på mer patienttid för vårdgivaren som en av många fördelar. 

Efter coronavirusets utbrott har vården tagit stor plats i debatter och på nyhetssidor. Vårdpersonal är hårt belastad och vård som inte är kopplad till pandemin har skjutits upp. 

- Det kommer inte bli en tydlig avslutning på covid-19 i Sverige inom förutsebar tid, utan vi kommer förmodligen behöva leva med pandemin länge. Samtidigt finns det ett stort behov att börja beta av den vård som blivit uppskjuten. Då är digitala lösningar ett viktigt stöd för att kunna hantera en längre period av en pandemi och samtidigt få den övriga verksamheten att fungera, säger Peter Tyreholt, produktchef på Visiba Care.

Dramatisk ökning av digitala vårdmöten under coronakrisen

Visiba Care grundades 2014 och har sedan dess gett vården möjlighet att möta patienter digitalt, antingen via videosamtal eller chatt beroende på ärende. Behovet av digitala vårdmöten har skjutit i höjden under rådande kris – sedan 11 mars har volymen av digitala möten per dag ökat med 660 procent. 

- Vi har haft en del att göra, milt uttryck. Många av våra befintliga kunder har varit oerhört flexibla i sina arbetssätt och flera av dem ställde om på dagen, säger Peter Tyreholt. 

EXTERN LÄNK: Så funkar Visiba Cares lösning  

Lätt för vårdorganisationer att anpassa sitt vårdutbud med plattformen

Bolaget riktar sig främst till stora vårdorganisationer – som regioner, kommuner eller större privata vårdgivare – till vilka de levererar en skalbar digital plattform under organisationens eget varumärke där de kan öppna en eller flera digitala mottagningar och anpassa sina erbjudanden. Detta har många också gjort under våren. Peter Tyreholt berättar:

- Ett exempel är vårdcentralerna Bra Liv, som är Jönköpings primärvård. De har flera gånger konfigurerat sina vårderbjudanden för att anpassa sig efter händelseutvecklingen av viruset, till exempel att patienter med luftvägssymtom först tas emot digitalt och nu senast för att hantera det utökade uppdraget runt provtagning.

EXTERN LÄNK: Läs hur Visiba Care med hjälp av AI-teknik guidar patienter till rätt plats i vårdkedjan

Peter Tyreholt tror inte att svensk sjukvård kommer att återgå till det normala när väl pandemin har lagt sig. Undersökningar visar exempelvis att både patienter och vårdutövare ställer sig positiva till digitala möten efter att ha provat dem.

- Det har också pratats länge om att flytta point of care, alltså var du behandlas, så nära hemmet som möjligt. Detta kommer nu att öka kraftigt eftersom det blivit tydligare än kanske någonsin att centrala samlingsplatser är sårbara när något är smittosamt, säger han och avslutar:

- Digitalisering erbjuder helt nya sätt att organisera vården och den möjliggör att man kan automatisera många processer, vilket frigör livsviktig tid som vårdgivarna kan lägga på sina patienter istället. 

Fakta Visiba Care
Visiba Care lanserades 2014 och är idag Nordens ledande plattform för digitala vårdbesök. Plattformen används av över hälften av Sveriges regioner, på över 1 500 mottagningar och inom en stor bredd av vårdverksamheter, både inom hemsjukvård, primärvård och specialistvård. Visiba Care har stor erfarenhet av att hjälpa vårdgivare att komma igång och framgångsrikt införa digitala vårdmöten.
Läs mer på www.visibacare.com 

Mer från Visiba Care

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visiba Care och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?