1515

Chips-resan från Gotland till USA och Dubai

Det tog dem 18 månader att gå från affärsplan till färdig påse i butik. Men efter en turbulent start har de fossilfria Gotlandschipsen nått hela vägen till USA.

Gänget bakom Gotlandschips; Felix Nordin, Emelie Lundberg och Oliver Lundberg.
Gänget bakom Gotlandschips; Felix Nordin, Emelie Lundberg och Oliver Lundberg.Foto:Henrik Lenngren

Bland kryddmaskiner, packmaskiner, vågar, tvättar och skärmaskiner i en fabrik i Stånga funderar Emelie Lundberg högt kring en föränderlig chipsmarknad.

”Grytfriterade chips är ett premiumsegment och det växer snabbt just nu. Vi slåss mot stora aktörer, men vi tror oss ha hittat en väg för att kunna konkurrera på allvar”, säger hon.

Tillsammans med lillebror Oliver och kollegan Felix Nordin har hon med Gotlandschips satsat på smaker som länge varit populära i Sverige och sedan satt sin gotländska touch på dem.

”Populärast är tryffel och parmesan, där tryffeln är plockad på Gotland. Vi använder bara gotländsk potatis och satsar på svensk rapsolja som packas i en påse vars material sorteras som papper”, säger Emelie Lundberg.

De båda syskonen var bara 21 och 23 år gamla när de kastade sig in som entreprenörer. Företagsidén växte fram under sommaren 2018 då Oliver Lundberg var hemma hos en kompis vars lillebror stekte potatisskivor till chips. 

”Vi började fundera på varför ingen hade gjort gotländska chips: ’Det kan ju inte vara så svårt?’”, berättar Emelie Lundberg.

På den tiden studerade hon företagsekonomi i Lund och arbetade samtidigt inom livsmedelstillverkning, och kände instinktivt att hon ville driva eget. 

”Vi gjorde en affärsplan på hur ett företag som tillverkade gotländska chips skulle se ut. Vi hade inga pengar bakom oss utan var tvungna att få andra att tro på vår idé. Banker slänger inte direkt pengar över 21- och 23-åringar, men till slut fick vi företagslån och hade råd att investera i en chipsproduktionslinje på cirka 3 miljoner kronor.”

Det tog syskonen 18 månader från nedtecknad affärsplan till färdig påse i butik. Under tiden byggde man en produktionslinje med maskiner från olika delar av världen.

”De flesta maskinerna köpte vi begagnade. Vår fritös kom från USA och fick byggas om till svensk el och att drivas av biogas. Att bygga om fritösen var påfrestande. Vi löste det genom att biogasen tillfördes via ett mobilt fordonsgasflak som levererar 200 bar. Den vanligaste lösningen är att använda rågas direkt från en biogastillverkare. Vi blev först i Sverige med en biogasdriven fritös och faktiskt en av de första i världen med fossilfri chipsproduktion”, säger Oliver Lundberg.

Gotlandschips producerar drygt 3.000 påsar chips varje dag.
Gotlandschips producerar drygt 3.000 påsar chips varje dag.Foto:Press

Chipsen började man sälja i mars 2020, strax efter de första coronafallen kommit till Sverige. 

Trots att pandemin bromsat försäljningsaktiviteter har påsarna sålt bra, företaget har i dag cirka 500.000 kronor i omsättning per månad, främst tack vare en hårdsatsning på sociala medier.

”Vi sålde slut på chipsen innan det hann bli sommar 2020, så då fick vi ett par månaders uppehåll eftersom vi inte hade mer potatis. Potatisen odlas på kontrakt och vi hade inte ens kunnat drömma om att vi skulle sälja så mycket chips under de första månaderna att potatislagret skulle stå tomt”, säger Oliver Lundberg.

I dag har Gotlandschips etablerat sig i cirka 120 livsmedelsbutiker i Sverige. Man har även sålt chips till övriga nordiska länder samt till USA och Dubai. 

”I Dubai har vi stora förhoppningar att tillsammans med vår distributör få in våra produkter på framför allt hotellkedjor”, säger Felix Nordin.

Som kontrast till den kaotiska sommaren 2020 hoppas trion på en mer planerad säsong i år.

”Nu har vi rustat inför fotbolls-EM och OS, men också för att Gotland lär ta emot turister på ett helt annat sätt i sommar. Det är ingen nyhet att folk äter mer chips på sommaren. Samtidigt behöver vi inte oroa oss för att påsarna ska ta slut i butikerna. Under juni, juli och augusti räknar vi med att omsätta två miljoner kronor”, säger Emelie Lundberg.

Mycket har hänt sedan ”världspremiären i Stånga” den 7 mars i fjol, då Ica Malmahallen blev först ut att sälja chipsen med gotländsk touch.

”I början slog vi i maxtaket om vi tillverkade 1.000 påsar på en dag. Allt har blivit så mycket mer effektivt. Idag kan vi producera tre gånger så mycket. Vi hoppas att vårt hjärta för chipshantverket och kärleken till platsen där de produceras lyser igenom i produkten.”

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?