Annons

Cherrys tidigare vd frias för insiderbrott – ”magkänslan” var legitim

Spelbolaget Cherrys tidigare vd Anders Holmgren frias för grovt insiderbrott.

Enligt Stockholms tingsrätt är det inte säkert att den information han hade vid aktieköpet, kort före bolagets omvända vinstvarning, var kurspåverkande.

Anders Holmgren.
Anders Holmgren.Foto:AMANDA LINDGREN, Amanda Lindgren (Di)

Den 23 mars 2018 köpte Cherrys dåvarande vd Anders Holmgren 200.000 aktier för knappt 12 miljoner kronor i börsbolaget. Tre veckor senare, den 13 april, gick Cherry ut med en positiv vinstvarning för årets första kvartal vilket fick aktien att rusa med drygt 12 procent under efterföljande handelsdag.

För Anders Holmgren innebar det en värdeökning på 2,5 miljoner kronor, jämfört med inköpspriset.

Anders Holmgren själv hävdade att det var hans ”magkänsla” som ledde fram till det vältajmade aktieköpet, men han åtalades ändå för grovt insiderbrott. Genom Ekobrottsmyndighetens, EBM:s, utredning är det klarlagt att han vid köptillfället hade tillgång till betydligt mer än bara sin magkänsla.

TV-KLIPP: Cherrys vd om aktieköpet - ”jag tror på bolaget”

Stockholms tingsrätt räknar i sin dom, som kom på torsdagen, upp vad Anders Holmgren visste när han köpte aktierna. Det handlar bland annat om månadsrapporter för januari och februari 2018, alltså de två första månaderna i kvartalet, samt det bolagets finanschef berättade vid ett styrelsemöte dagen innan aktieköpet. Hon ska då bland annat ha sagt att utfallet per februari ”slår budget rejält”, enligt vad som framgår av styrelseprotokollet.

”Vidare framgår att samtliga affärsområden går bättre än budgeterat både beträffande intäkter och resultat”, skriver tingsrätten om protokollet för nämnda styrelsemöte.

Men Stockholms tingsrätt ogillar åtalet, med hänvisning till att ”det inte är ställt bortom rimligt tvivel att den information som Anders Holmgren hade vid tiden för aktieköpet sannolikt skulle ha haft en väsentlig inverkan på aktiekursen om den hade offentliggjorts”.

Till stöd för det hänvisar tingsrätten bland annat till en analytiker på Redeye, vars analyser Cherry betalade för. Analytikern har till tingsrätten lämnat in en skriftlig redogörelse där han gör gällande att informationen från styrelsemötet den 22 mars 2018 inte borde ha påverkat priset på aktien om den hade offentliggjorts. 

Försäljningen för januari och februari låg nämligen något under den prognos som analytikern hade gjort efter rapporten för fjärde kvartalet 2017.

Därmed kan den information som Anders Holmgren hade tillgång till inte klassas som insiderinformation, anser tingsrätten. Därmed kan han inte heller ha gjort sig skyldig till insiderbrott, och slipper således straff och får behålla den vinst på 2,7 miljoner kronor som åklagaren ansåg skulle förverkas. 

Att informationen inte bedöms vara insiderinformation innebär även att Anders Holmgren inte heller behöver betala en sanktionsavgift till Finansinspektionen, FI, vilket personer kan krävas på vid mindre allvarliga regelöverträdelser som inte klassificeras som brott. 

Innehåll från TelenorAnnons

Så ska råttorna stoppas – med digitala tekniken

När städerna växer blir råttorna allt fler.

Här är digitala tekniken som effektivt sätter stopp för skadedjuren.

– Det har förändrat vårt arbete i grunden, säger Ulf Eripe, teknisk chef hos Anticimex Global.

Läs mer om hur skadedjursbekämpning med IoT fungerar här 

Sinnebilden av skadedjursbekämpning är en utställd fälla med gift. Då och då åker man och vittjar lådan på fångsten. Förvisso måste dagens uppkopplade råttfällor med sensorer fortfarande tömmas, men i övrigt är inte mycket sig likt hos det globala skadedjurskontrollsföretaget Anticimex.

– Vi kan på avstånd övervaka och analysera, vi ser vad som sker hos kunderna utan att vi behöver åka dit i onödan, berättar Ulf Eripe och fortsätter:

– Man kan jämföra det med ett inbrottslarm, ett larm som indikerar skadedjur men som även fångar skadedjur. Det ger oss möjlighet att agera tidigare, minimerar skador för våra kunder samt ger oss operationell trygghet. Med våra uppkopplade fällor och sensorer vet vi problemet är och vart skadedjuren tar sig in. Utifrån den aspekten blir det en win-win både för oss och kunden.

Ulf Eripe är teknisk chef hos Anticimex Global.
Ulf Eripe är teknisk chef hos Anticimex Global.

Satsningen på digital skadedjurskontroll startades 2015 efter att ha föregåtts av lokala initiativ. Anticimex, som numera finns på 21 marknader räknas som det tredje största bolaget i världen inom skadedjurskontroll, har cirka 350 000 fällor och sensorer uppkopplade i dagsläget.

– Antalet uppkopplade fällor och sensorer har växt med 65 procent de senaste 12 månaderna, så det står för en stor del av vår tillväxt, säger Eripe.

Tekniken bakom de digitala fällorna kallas Anticimex SMART och för uppkopplingen har man tagit hjälp av Telenor IoT.

– I enheterna sitter det ett globalt SIM-kort från Telenor, som är uppkopplat till vårt backend-system. Vi letade efter en lösning som gick att distribuera globalt, det skulle gå att koppla upp sig utan att behöva hantera lokala SIM-kort. Det var en bidragande orsak till att vi valde dom.

Enligt Ulf Eripe är Telenor IoT en viktig pusselbit i Anticimex SMART globala expansion de senaste åren – just tack vare de globala uppkopplingsmöjligheterna och den personliga dygnet runt-supporten.

– Det hjälper oss att snabbare kunna etablera oss med våra lösningar på nya marknader, speciellt där det kan vara komplicerat att ordna tillförlitlig landstäckande uppkoppling med lokala operatörer säger Eripe.

Digitaliseringen av skadedjurskontroll har även gett andra positiva effekter – Anticimex har effektiviserat sin verksamhet tack vare övervakningsmöjligheterna och har även minskat sin miljöpåverkan.

– Historiskt sett har man använt sig av gift, men de system vi använder idag tar hand om skadedjuren mekaniskt eller elektriskt. Det minskar även riskerna för så kallad secondary poisioning, alltså att inte andra djur eller människor utsätts för gifter.

Läs mer om hur skadedjursbekämpning med IoT fungerar här 

 

Mer från Telenor

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Telenor och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera