Cherrygrundaren Per Hamberg har avlidit – ”verkligen en varm person”

Per Hamberg, grundare av Cherryföretagen och storägare i Betsson och Net Ent, har avlidit vid 75 års ålder. 

”Per Hamberg har brutit ny mark”, säger vännen och kollegan Pontus Lindwall. 

Per Hamberg
Per HambergFoto:Pontus Lindwall

Per Hamberg har avlidit vid 75 års ålder efter en tids sjukdom. Han har gjort sig känd som en av Sveriges mest tongivande spelentreprenörer, och har varit med och lagt grunden till den svenska spelindustrin. 

”Per var oerhört intresserad av affärer och omtyckt av dem han jobbade med. Han var klok, lättsam och alltid tillgänglig”, säger Pontus Lindwall, vd på Betsson BETS B +0,07% Dagens utveckling

Som student vid Göteborgs universitet på 1960-talet grundade Per Hamberg Kling Roulettekonsult & Spelautomater tillsammans med Lars Kling. Några år senare slogs bolaget ihop med AB Restaurang Rouletter och bildade Cherryföretagen – i dag ett av Sveriges största spelbolag. Det var tidigare noterat på Stockholmsbörsen. 

”Per Hamberg har inom ramen för Cherry brutit ny mark redan i slutet av 1960-talet. I början av 1990-talet var han villig att satsa pengar på internetspel, trots att framtiden var oviss. I dag är Sverige ett globalt centrum för spel på internet. Det är självklart att Pers vilja att satsa på det har varit betydelsefull”, säger Pontus Lindwall.

Per Hamberg lyfts fram som anledningen till att Cherryföretagen överlevde 1979, då spelautomater plötsligt förbjöds med en månads varsel.

Han har också investerat pengar i att utveckla cancervården, och står i dag som största aktieägare i small cap-bolaget C-Rad.

Pontus Lindwall beskriver Per Hamberg som en kollega som brydde sig mycket om människorna omkring sig. 

”Jag skulle anställa en nyckelperson en gång, och frågade Per om råd vem jag skulle välja av mina två kandidater. Företaget gick inte så bra då. Han rådde mig att anställda båda. Han var villig att satsa på människor, och det tycker jag karaktäriserar hans sätt att resonera: man klarar inte så mycket själv, men tillsammans med bra kollegor kan man göra stordåd.” 

Han nämner ett annat kärt minne av Per Hamberg: 

”När jag rapporterade till honom om en ny affär kunde han bjuda hela kontoret på lunch, ur egen ficka. Han ville fira framgångar, och var verkligen en varm person”, säger Pontus Lindwall.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från SnowflakeAnnons

Snowflake samlar och delar tillförlitlig Covid19-data

Snowflake samlar data på ett och samma ställe för värdefull analys.
Snowflake samlar data på ett och samma ställe för värdefull analys.

Coronapandemin har visat att vi behöver ta del av information på rätt sätt – från pålitliga källor, strukturerat och uppdaterat i realtid. Snowflake tar fasta på detta och samlar tillförlitlig data på sin Cloud Data Platform.

I Snowflakes Data Cloud Platform kan användaren skapa en ”single source of truth” med realtidsdata som samlats in från källor som WHO och John Hopkins-universitet. Data över antalet smittade i världen sammanställs på Snowflake Data Marketplace. Plattformen kan hjälpa företag och organisationer att fatta välgrundade beslut och bli mer datadrivna. 

– Datan är redan förberedd för analys när den ligger på vår plattform vilket gör informationen lätt att hantera. Den är även enkel att kombinera med sin egen data för att skapa en bättre bild över sin verksamhet, säger Sam Bäcknäs, Senior Sales Engineer på Snowflake i Sverige. 

Kombinerar datakällor för värdefull analys

Data över antalet smittade kombineras med data om befolkningstäthet och även geolokalisering. För globala bolag kan denna information vara avgörande vid planering kring när kontor och butiker på olika platser i världen ska öppna igen, eller för att förutse hur försäljningen kommer att påverkas i olika länder och regioner. Enligt Sam Bäcknäs är det just kombinationen av datakällor som möjliggör intressanta och värdefulla analyser. 

EXTERN LÄNK: Få tillgång till Covid19-data genom Snowflake Data Marketplace  

– Genom att binda ihop data på Snowflake Data Marketplace över antalet smittade med exempelvis befolkningstäthet och väderinformation kan man göra prediktioner om hur smittspridningen kommer utvecklas och var man borde satsa mer på förebyggande arbete, säger han och fortsätter:

– Jag ser även stor potential för ”data sharing” mellan olika sjukhus i Stockholmsregionen som exempel. Då skulle personalen kunna få information om lediga intensivvårdsplatser i realtid i en dashboard istället för genom telefonsamtal mellan sjukhusen. Detta är lättare att överblicka och innebär mindre belastning för personalen. 

EXTERN LÄNK: Nyfiken på Data Sharing? Läs mer här 

Molnlösning innebär många fördelar

Sam Bäcknäs menar att många företag och organisationer i dag sitter på värdefull data som kan kombineras och visualiseras för viktiga insikter om den egna verksamheten, och som de även kan sälja vidare. Genom att samla all data på Snowflakes plattform kan kunden dra nytta av alla fördelar med den skalbarhet och administrativa enkelhet som en molnlösning erbjuder. 

Fakta Snowflake
Snowflake är en helt molnbaserad data-plattform som finns på Azure, AWS och GCP och är skapad för framtidens datahantering. Produkten fungerar som ”software as a service” och möjliggör att kunder samlar sin värdefulla data på ett och samma ställe. Genom Snowflake Data Marketplace ges också möjligheten att sälja egna dataset som kan vara av intresse för andra bolag.
Läs mer på www.snowflake.com  

 

Mer från Snowflake

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?