1515
Annons

Chefsekonomen rasar mot statistiskt mörker om vaccin: ”Bottennivå”

Nordeas chefsekonom rasar över att Sveriges viktigaste ekonomiska fråga befinner sig i statistiskt mörker. 

”Det här är Sveriges viktigaste fråga”, säger hon. 

Foto:Josefine Stenersen

I en intervju med Dagens industri i början av december vad Nordeas chefsekonom glasklar. 

”Jag tror inte att regeringen kan sitta kvar om den misslyckas”, sa Annika Winsth om de förestående vaccinationerna. 

Snart två månader senare är hon både frustrerad och otålig. I den för svensk ekonomi enskilt viktigaste frågan befinner man sig i ovisshet. 

På onsdagen plockade Folkhälsomyndigheten bort den regionala statistiken över antalet vaccinationer och hänvisade till kvalitetsproblem i statistiken.

”Vi är verkligen på bottennivå. Det är ju anmärkningsvärt med tanke på att är det något Sverige kan, så är det statistik och data”, säger en upprörd Annika Winsth vidare. 

Nordea har valt att göra en egen tidsserie över de svenska dödstalen, då den som Folkhälsomyndigheten levererar innehåller stora eftersläpningar och inte håller måttet, enligt chefsekonomen. 

Torsdagens pressträff med Folkhälsomyndigheten klockan 14 kommer följas noga av analytikerna på banken, då man har utlovats ny - och förhoppningsvis bättre - statistik. 

En annan huvudvärk är om det statistiken visar är sant: Att Sverige ligger långt efter jämförbara länder i vaccinationstakt. Danmark, har enligt Our World in Data nästan dubbelt så stor andel vaccinerade som Sverige, som andel av befolkningen medan Israel ligger skyhögt över, där närmare hälften av befolkningen har vaccinerats. 

Riksbankens beräkning om att varje månad man förkorta vaccinationstiden ger en samhällsekonomisk vinst på 25 miljarder kronor. 

Den regionala - numera bortplockade - statistiken visar mycket stora variationer i hur stor andel av doserna som har använts - från Jönköpings 90 procent till Värmlands 29 procent enligt senast tillgängliga uppgift från vecka 2. 

”Våra kollegor ute i världen undrar vad vi håller på med”, säger hon.

Annika Winsth återkommer ofta till till att frågan är för viktig för att regionerna och Folkhälsomyndigheten ska bära ansvaret, senast i ekonomistudion i onsdags

”Den enda som ser hälsoeffekterna, effekten på skolan och ekonomin är regeringen. Det är bara den som kan ta ett helhetsansvar”, säger hon. 

”Det är statsministerns och regeringens uppgift att se till att det här funkar”, säger hon och kallar vaccinationerna för Sveriges viktigaste fråga.  

 


Innehåll från FolksamAnnons

Ny smartare bilförsäkring anpassas till framtidens bilkörning

Josef Halldelius, affärschef för motoraffären på Folksam.
Josef Halldelius, affärschef för motoraffären på Folksam.

Dagens bilar utvecklas och blir allt säkrare. I takt med det förändras även bilförsäkringarna. Istället för att sätta premien utifrån från vem som äger bilen, kommer framtidens försäkring allt mer baseras på bilens säkerhetsutrustning.

Läs mer om Folksam bilförsäkring 

Bilarna har i dag blivit både smartare och säkrare. Bland annat är det vanligt med aktiva säkerhetssystem – till exempel autobroms, döda-vinkel-varnare och allt mer sofistikerad parkeringsassistans. Tillsammans förebygger dessa olyckor och kompenserar misstag från föraren. I framtiden kommer bilarna dessutom att bli ännu smartare och data från bilarna kommer bli en integrerad del i försäkringserbjudandet. 

– I den här nya verkligheten blir det allt mer ointressant och trubbigt att prissätta bilförsäkringen efter ägarens ålder och bilens effekt. Det är betydligt mer relevant att utgå från hur bilen används, bilens utrustning och i förlängningen även bilmodellens skadehistorik, säger Josef Halldelius, affärschef för motoraffären på Folksam. 

Denna nya typ av försäkring som baseras på bilens säkerhetsutrustning är både transparent och bekymmersfri för kunden. Den stödjer också hållbara mobilitetslösningar med bildelning och bilpooler.  

– I framtiden tror vi att den kommer bli ett bra komplement till den traditionella bilförsäkringen tillsammans med en tredje kategori av bilförsäkring som skräddarsys efter varje användare, exempelvis ”pay as you drive”. För oss är det viktigt att vi även i framtiden kan erbjuda olika typer av försäkringar som tillgodoser alla kunders behov. 

Samarbetar med Volvo Cars

Redan i dag har Folksam ett unikt samarbete med Volvo Cars där en förmånlig och miljömärkt bilförsäkring från Folksam ingår i bilens pris när man köper en elbil online. Det gäller helelektriska XC40 och deras första renodlade elbil, C40 Recharge. 

– Det innebär att vi ger kunderna en bra och prisvärd bilförsäkring som en integrerad del av bilen. Den integrerade försäkringen och det fasta priset gör bilköpet enklare och kostnaden mer transparent, säger Josef Halldelius.

– I och med att Volvo Cars onlineförsäljning är en ny satsning, har vi kunnat bygga upp denna nya försäkringsmodell helt från grunden – en anpassad gruppförsäkringslösning till ett fast pris och som är helt oberoende av vem som kör bilen, säger Josef Halldelius. 

Försäkringen är dessutom märkt med Bra Miljöval enligt Naturskyddsföreningens högt ställda kriterier. 

– Vi är det enda stora försäkringsbolag som har miljömärkta bilförsäkringar. Det innebär bland annat att kunderna kan vara säkra på att vi använder miljövänliga material vid reparationer och att vi ställer höga krav på våra leverantörer och på våra egna investeringar. 

Höga ambitioner 

Folksams ambitioner vad gäller hållbarhet rimmar dessutom väl med Volvo Cars. Bland annat har Volvo Cars som plan att bli ett helt renodlat elbilsföretag vid 2030. 

Folksam och Volvo Cars delar också visionen att den bästa olyckan är den som aldrig sker och båda företagen jobbar aktivt för detta, bland annat genom forskning.  

– Vi samlar hela tiden in nya insikter och data som kan hjälpa oss i vår strävan att förebygga och minska antalet olyckor, säger Josef Halldelius.

Läs mer om Folksam bilförsäkring 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Folksam och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?