1515

Chefer vet inte att asylsökande får jobba

Hälften av de svenska cheferna inom privat tjänstesektor vet inte att asylsökande kan få arbeta i Sverige, visar en enkät som Ledarna inom privat tjänstesektor gjort.

Lorri Mortensen Mates, ordförande för Ledarna inom privat tjänstesektor.
Lorri Mortensen Mates, ordförande för Ledarna inom privat tjänstesektor.

Bara 54 procent av de svarande cheferna kände till att asylsökande kan få tillstånd att jobba under tiden de väntar på uppehållstillstånd. 1.542 medlemmar av Ledarna inom privat tjänstesektor deltog i undersökningen.

”Reglerna är så krångliga att det inte är lätt för arbetsgivare att sätta sig in i dem, och myndigheterna informerar inte heller om hur man anställer asylsökande”, säger Lorri Mortensen Mates, ordförande för Ledarna inom privat tjänstesektor.

Hon betonar att det i hög utsträckning är arbetsgivarna inom den privata tjänstesektorn som ska lösa integrationen i praktiken.

47 procent av cheferna i undersökningen såg fördelar med att anställa nyanlända. Kvinnorna var mer positivt inställda än de manliga cheferna.

För att en asylsökande ska få arbeta i Sverige under asylprocessen måste personen få ett så kallat LMA-kort med texten AT-UND, som betyder att personen är undantagen från kravet på arbetstillstånd. För att få det krävs oftast identitetshandlingar från hemlandet.

Arbetsgivaren måste kontrollera att kortet och texten finns, annars riskerar arbetsgivaren att bryta mot lagen och kan dömas till böter. Den informationen kan hittas på Migrationsverkets hemsida. Ändå vill Migrationsverkets presstjänst inte bekräfta att arbetsgivaren kan göra sig skyldig till brott om man anställer en asylsökande som inte har tillstånd att arbeta.

”Vi kan bara säga att för att kunna arbeta som asylsökande så ska man ha undantag från kravet på arbetstillstånd. Huruvida man bryter mot lagen eller inte är en polisiär fråga. Den får du ställa till polisen”, säger Alexandra Elias på presstjänsten.

Migrationsverket har inte heller tydliga riktlinjer för hur ofta arbetsgivaren ska kontrollera att undantaget från kravet på arbetstillstånd fortfarande gäller.

Utöver att kontrollera LMA-kortet måste arbetsgivaren göra en anmälan till Migrationsverket om att man anställt en asylsökande.

Den asylsökande måste dessutom ansöka om preliminär A-skatt via Skatteverket. Om man lyckas ta sig igenom det steget med rätt dokument och arbetsgivaren efter Skatteverkets handläggningstid fortfarande inte fyllt platsen ska den asylsökande öppna ett bankkonto för att kunna få ut sin lön. Det är i de flesta fallen omöjligt utan svensk id-handling.

I fjol hade totalt 494 asylsökande lyckats ta sig igenom alla stegen och hade ett arbete, enligt Migrationsverket.

Just nu har 26.389 personer texten AT-UND i sitt LMA-kort och har alltså uppfyllt det första villkoret för att få arbeta. Sammanlagt finns 140.354 asylsökande i Sverige. Det är alltså mindre än en femtedel som kan få arbeta.

Andelen asylsökande som beviljas undantaget från kravet på arbetstillstånd har ändå ökat de två senaste åren. Det beror på att fler personer kommit till Sverige från Syrien. Asylsökande från Syrien kan ofta visa upp identitetshandlingar som godkänns av de svenska myndigheterna.


Innehåll från SalesforceAnnons

”Techbolagen visar vägen för tillverkningsindustrin”

Tillverkningsindustrin rymmer stora skillnader i fråga om digitaliseringsgrad, visar en ny rapport som avslöjar vad som kännetecknar vinnarna post-covid. ”Ser en tydlig klyfta”.

Pandemin har tvingat nio av tio tillverkningsföretag att ställa om radikalt och ta fram en ny strategi för att lyckas framöver. En ny studie som Salesforce genomfört globalt bland 750 beslutsfattare visar på stora skillnader inom teknikutveckling och digitalisering. Vissa lyckas bättre än andra. De företag som anser sig ha kommit längst har det gemensamt att de satsar på ökad tjänstefiering, flyttar verksamheter till molnet och anammar nya sätt att interagera med sina kunder. 

Ladda ned Trends in Manufacturing 

De som släpar efter riskerar att hamna ohjälpligt på efterkälken när samhällen gradvis öppnar upp igen, varnar experter.

– Vi ser en tydlig klyfta mellan de tillverkningsföretag som framtidssäkrat sin verksamhet och de som fortfarande kämpar med att förhålla sig till turbulenta marknader och hastigt skiftande förväntningar hos medarbetare, partners och kunder. Fler tillverkningsföretag borde låta sig inspireras av framgångsrika techföretag på områden som flytt till molnet, ökad automatisering och att skapa digitala kundupplevelser. Allt det ökar förutsättningarna att lyckas post-covid, säger Cindy Bolt, ansvarig för industriföretag vid Salesforce.

Rapporten visar entydigt att de förändringar som pandemin medfört är här för att stanna. Det gäller framför allt inom försäljning och kundservice, menar närmare sex av tio tillfrågade. Många pekar på att möjligheten att göra träffsäkra prognoser på snabbrörliga marknader hindras av bristande transparens och begränsad tillgång till data, men även av silotänkande. Hela åtta av tio menar att det är svårt att utvinna den data man verkligen skulle ha nytta av ur föråldrade legacy-system.

Bättre prognoser

De enskilt viktigaste prioriteringarna för de kommande två åren är enligt nio av tio svarande ökad processeffektivitet och förbättrade efterfrågeprognoser med hjälp av digitala redskap. Över hälften av ser migration av planeringsprocesser till molnet som en kritisk framgångsfaktor. De chefer som säger sig vara ”mycket väl förberedda” för framtiden har redan flyttat till molnet. 

Ökad tjänstefiering för att diversifiera och säkra sina intäkter från flera källor är den strategi som flertalet (86%) av de företag som ser sig som framtidssäkrade satsar på. Det handlar om att paketera produkt, support, mjukvara och kringtjänster i ett gemensamt erbjudande och en ny affärsmodell.

Den digitala klyftan av idag går mellan tillverkningsföretag som anser sig vara redo för framtiden och de som inte är det. De som anser sig vara bättre rustade har system och teknologi på plats för att hantera kommande år, konstaterar Salesforces Sverigechef Dan Bjurman:

– De svenska företag som redan var mer digitaliserade, eller som lyckades göra denna omställning fort, har stått emot pandemins effekter bättre och i vissa fall även lyckats bättre än förut. Användningen av kunddata i beslutsprocessen samt digitala verktyg för att hantera kundkontakten och den hemmajobbande personalen har haft en tydlig positiv effekt och belyser hur viktigt det är att ha en modern, digitaliserad verksamhet som fattar beslut baserat på data, samt att det är otroligt viktigt att vara flexibel och anpassningsbar.

Ta del av Salesforce senaste rapport Trends in Manufacturing eller läs mer om Manufacturing Cloud här. 

Är du intresserad av mer inom Salesforce Manufacturing, besök: 

IDC Report: Benefits of a Collaborative S&OP Process 

Future of the Manufacturing Industry 

Customer 360 Playbook for Manufacturers 

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?