1515

Chefen är ingen lyxlirare

Reportage om svenska chefer handlar ofta om miljonlöner, höga bonusar och generösa fallskärmar. Men bilden stämmer inte, enligt fackförbundet Ledarna.
Den genomsnittlige svenska chefen tjänar 45.500 kronor i månaden inklusive förmåner.

Bild:Colourbox

Schablonbilden av "chefen" ställer till det för Ledarna vars 90.000 medlemmar är chefer på olika nivåer inom det privata näringslivet och offentlig verksamhet, enligt förbundets ordförande Annika Elias.

"Det finns de i samhället som sprider bilden av chefer som lyxlirare och jag skulle säga att det är till skada för våra medlemmar. Det späder på det chefsförakt som finns på sina håll i samhället och det är klart att det inte är kul att gå till jobbet och läsa på löpsedlarna att chefer är girigbukar", säger Annika Elias, ordförande i Ledarna.

Fakta i målet är att medlemmarna på högsta chefsnivån har en medianlön på 68 500 kronor och de med lägsta löner ligger på 41.500 kronor, enligt Ledernas färska statistik. I de lönerna ingår fast kontant månadslön, rörliga lönedelar och värdet av skattepliktiga förmåner.

"Det vi tycker är viktigt är att man får en individuellt satt lön efter uppdraget man har. För vissa chefer är 45.000 kronor en helt rimlig månadslön och kanske till och med mindre än så. Men det finns väldigt många chefer som har tuffa och krävande uppdrag och som har en låg lön i förhållande till det."

Enligt statistiken skiljde det förra året en tusenlapp i månaden mellan manliga och kvinnliga chefer.

"Varför ska det vara någon skillnad alls? Man kan säga att det går åt rätt håll om man bara tittar på medianlönen, men går man in i olika branscher eller jämför privat och offentlig sektor ser man att kvinnorna konsekvent tjänar mindre än män. Ser man i ett livsperspektiv och till pensionerna är det orimligt att kvinnor ska ha lägre löner", säger Annika Elias.


Innehåll från GetacceptAnnons

Försäljning digitalt – kan ge upp till 30% högre hitrate

Att sälja digitalt kan lätt förknippas med en opersonlig säljprocess. Det blir svårare att visa vår personlighet, och offerten drunknar i en mailkorg tillsammans med minst tio andra. Så hur gör man för att inte bara klara av, utan till och med förbättra, sin försäljningsprocess när man säljer digitalt? 

– Det handlar om att hitta kommunikationskanaler som inte redan är mättade, säger medgrundaren av Vainu, Mikko Honkanen.

På Vainu har man tagit i bruk GetAccept i sina säljprocesser för att bättre kunna följa varje steg av säljprocessen via data - inte bara genom magkänsla. När de testade att skicka avtal både med och utan GetAccepts videofunktion, fick de högre stängningsfrekvens på de offerter som skickades med videopresentation. 

– Även om många vet att video är bra i alla möjliga sammanhang idag, är det ändå få B2B-bolag som nyttjar det. Därför är det en kommunikationskanal som gör det enkelt att sticka ut, menar Mikko Honkanen.

När Samir Smajic, VD och medgrundare av GetAccept, startade företaget 2015 så var det redan tydligt att digitalt var framtiden för B2B-försäljning. Sedan har utvecklingen gått snabbare än man räknat med.

– Att kunna ge en riktigt bra digital kundupplevelse, dubblar enligt McKinsey & Co sannolikheten för att stänga affären. Och det gör man inte genom att bara skicka en massa mail. E-signering är ett sätt att öka sin hitrate, men adderar man funktioner som engagerar, exempelvis chatt, video, en snygg paketering av sitt avtal och automatiska påminnelser, så ökar sannolikheten ännu mer.

Bland de som använder GetAccept så har de som använder fler engagerande funktioner i sina utskick upp till 30% högre hitrate, än de som endast skickar iväg ett avtal för e-signatur. Ingen vill ha en tråkig säljprocess, och kan man hitta sätt att göra den intressant och interaktiv kommer inte bara kunden bli nöjdare, utan du skapar också en snabbare och smidigare försäljningsprocess. 

– Det ligger kvar en gammal myt om att bolag inte är redo att börja arbeta såhär, och att det bara funkar på mindre affärer. Faktum är att data visar att 70% av företag är beredda att göra affärer upp till fem hundra tusen kronor i en onlinemiljö. En annan vanlig fördom är att kundens kund vill ha det på det traditionella viset. Men det är inte sant. Vi får ständigt kommentarer från våra kunder där de berättar om hur nöjda deras kunder blivit med det nya, förenklade sättet att signera avtal. Och det får våra kunder att se bra ut, säger Samir Smajic. 

Att komma igång med en mer engagerande digital säljprocess behöver varken vara tidskrävande eller svårt. I GetAccept har du allting samlat och får både översikt, automation och kommunikation i ett och samma verktyg. Att komma igång behöver inte ta mer än någon timme - även för det lite större säljteamet. 

Lär dig mer och boka en demo med GetAccept idag! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?