1515
Annons

Charlie Hansson kan göra vad han vill

Med en hemlös pappa och en långtidsarbetslös mamma började han arbeta för att kunna hjälpa till med försörjningen på hemmaplan. Men det var som it-entreprenör Charlie Hansson slog igenom. Chas Visual Management omsätter i dag cirka 100 miljoner kronor, utan riskkapital inblandat.

 

Charlie Hansson har designat kontoret på Chas Visual Management med teman hämtade från den fornnordiska mytologin.
Charlie Hansson har designat kontoret på Chas Visual Management med teman hämtade från den fornnordiska mytologin.

Charlie Hanssons fingertoppar dansar över ritbordsskissen samtidigt som han berättar om den vision som håller på att förverkligas på kontorets bottenplan.

”Här nere bygger vi jacuzzi, gym och bastu. Google satte en standard för hur kreativ man kan vara med arbetsmiljön och hur viktiga för affärsnyttan de anställdas kreativitet och idéer är. Vi försöker anamma Googles idéer om en trivsam arbetsplats. På den typen av arbetsplats har kreativitet och idéer bättre grogrund.”

Charlie Hanssons it-företag Chas Visual Management är konsult inom bland annat programmering och interaktiv design. Bolaget i Nacka har varit involverat i framgångssagorna omkring ”Angry birds”, Spotify och ”Battlefield”-serien och kan de senaste två åren visa upp en 60-procentig organisk tillväxt. Dessutom prenumererar företaget på Gaselldiplom.

”Vi har över 200 projekt i rullning, från statliga myndigheter till superhäftiga spel. Att ha en god diversifiering av kunder är definitivt viktigt, både för att kunna skapa en stor variation för våra konsulter, men också för att säkra upp verksamheten när mer osäkra tider kommer”, säger Charlie Hansson.

Men trots att han påpekar att Chas Visual Management ”har potentiella affärer som är mångfaldigt större än den befintliga omsättningen” är pengar långt ifrån hans största drivkraft.

Redan 2008, i en intervju med Computer Sweden, konstaterade Charlie Hansson att det är viktigare att bygga företag som i sina grundvärderingar har ett socialt ansvarstagande.

”Det finns en stor positiv drivkraft i att bry sig om annat än sig själv. Det skapas något större och mer robust om varje beslut och rekrytering görs med detta i bakhuvudet. Nu när bolaget är större tror jag verkligen att vi har påverkats positivt av det. Det mesta positiva som har skett i mitt liv har hänt tack vare eller tillsammans med personer som antingen brytt sig om mig eller andra.”

Charlie Hanssons karriär sticker ut i mängden. Till skillnad från entreprenörskap som går i arv har han alltid stakat ut sin egen väg, med en hemlös far och en långtidsarbetslös mor.

”Innan jag grundade Chas hade jag säkert haft 15 anställningar. Jag var 13 år när jag började jobba som reklamutdelare. Polarna fick veckopeng, men vi hade det fattigt så om jag skulle köpa en Transformergubbe fick jag skaffa fram pengarna själv”, säger Charlie Hansson.

Under barndomen och tonåren bodde familjen sammanlagt i 26 lägenheter med andrahandskontrakt, samtidigt som han kryssade mellan nio olika skolor.

”Efterhand tog jag allt fler jobb för att kunna hjälpa till med försörjningen där hemma. Jag var bland annat stängningsansvarig på Ica, jobbade i telefonväxeln på Taxi Stockholm och som reporter på tidningen Hem Ljuva Hem. Alla jobb täckte i princip alla vakna timmar. För mig var detta en normaliserad vardag. Morsan hade ju fyra barn och behövde hjälp att få in pengar”, säger Charlie Hansson.

2005, som 25-åring och efter fem års parallella studier på KTH, grundade han Chas Visual Management med lånade pengar, 6.000 kronor.

”Trots att jag anställde riktiga vassa kodare som jag hade pluggat med, hade vi två riktiga hundår innan det började lossna med kunder som Dice och Spotify.”

Elva år senare har Chas Visual Management vunnit en rad olika tillväxtpriser och Charlie Hansson blev ut-nämnd till Årets entreprenör 2009.

”Innan det trodde min mamma att jag ’bara höll på med datorer’, men när hon såg att Bert Karlsson var nominerad och Sofia Wistam var konferencier föll polletten ned”, säger Charlie Hansson.

Just hans mamma har alltid varit hans kompass i livet.

”Hon var personen som ville hjälpa andra människor. Jag har exakt samma grundideologi, oavsett om jag driver företag, umgås med familjen eller arbetar inom politiken”, säger Charlie Hansson.

Att han i dag är ensam ägare till en koncern med cirka 100 Mkr i omsättning utan riskkapital inblandat har sina skäl.

”Jag vill kunna driva företaget i den riktning jag vill gå. Jag behöver inte lyssna på kapitalister och aktieägare utan kan köra min grej. Jag strävar hellre efter hög återinvesteringstakt i stället för hög utdelningstakt. Grundplanen i många företag verkar vara ett göra en snabb exit, för att det är vad riskkapitalisterna vill. Kortsiktigheten och vinsthetsen gör att man inte kan bygga långsiktighet. Vi vill inte bara snurra pengar utan bygga något varaktigt.”

För sju år sedan drömde Charlie Hansson om att som 30-åring ha det ekonomiska oberoendet att göra vad han ville.

”Nu har jag hunnit fylla 36 och vågar nog påstå att jag inte behöver bry mig lika mycket om pengar och faktiskt kan göra vad jag vill.”


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?