Annons

Centerns budgetkrav: En miljard till miljön

Centern kräver närmare en miljard till miljötekniksatsningar i den kommande budgeten. På listan finns ett särskilt rot-avdrag för privata investeringar i solceller och laddstolpar.  

Rickard Nordin, klimatpolitisk talesperson i partiet.
Rickard Nordin, klimatpolitisk talesperson i partiet.Foto:Pontus Lundahl/TT

Om en dryg vecka fastställer regeringen budgetutrymmet inför överläggningarna om höstbudgeten som presenteras den 21 september. 

Det ofinansierade reformutrymmet väntas bli stort. Enligt Konjunkturinstitutet kommer det att krävas drygt 70 miljarder i budgetåtgärder för att möte lågkonjunkturen under 2021. 

Förhandlingarna som startade redan före sommaren har gått in i ett intensivt skede. Medan Socialdemokraterna håller korten nära kroppen, duggar kraven duggar tätt från samarbetspartierna på satsningar, företagsstöd och skattesänkningar. 

Nu kräver Centerpartiet ett reformpaket på miljöteknikområdet som beräknas kosta totalt 3 miljarder kronor under de kommande tre åren inför höstbudgeten, varav 850 Mkr nästa år. Paket innehåller satsningar på minusutsläpp, ett grönt avdrag, biodrivmedel och en breddning av industriklivet till fler branscher. 

Får ni igenom det här? 

”Det räknar vi med. Just den här typen av satsningar handlar om att ställa om industri, sådant som både gör klimatskillnad och skapar jobb samtidigt”, säger Rickard Nordin, klimatpolitisk talesperson i partiet. 

2022 anser partiet att ett stödsystem med omvända aktioner för minusutsläpp, så kallad CCS-teknik, kan finnas på plats, men det skulle kräva investeringar på ytterligare 1 miljard under treårsperioden, anser Centern. 

”Vi behöver få igång den här tekniken”, säger Rickard Nordin. 

Partiet vill även fasa ut solcellsstödet och ersätta det med ett grönt avdrag till privatpersoner som installerar exempelvis solceller eller laddningspunkter för elfordon. Avdraget beräknas kosta 600 Mkr på tre år. Samtidigt vill partiet förlänga solcellsstöd till företag för ytterligare 390 Mkr. Det skulle skapa ett enklare system, anser partiet, även om det är till priset av ett krångligare skattesystem. 

Centern driver även att den inhemska tillverkningen av biodrivmedel måste ta fart och föreslår 550 Mkr till det statliga forskningsinstitutet RISE för att snabba på utvecklingen. 

”Vi har fantastiska förutsättningar att producera biodrivmedel. Sverige kan exportera och blir en hub för världsmarknaden”, säger Rickard Nordin. 

Dessutom vill Centern breda industriklivet till fler branscher till en kostnad av 450 Mkr över tre år. 

 

Innehåll från PreemAnnons

Så ska Preem ställa om till 2035

Preem ställer om sin verksamhet till 2035. Målet är att företagets direkta utsläpp ska minska med över 2,1 miljoner ton koldioxid fram till 2035. 

– Vi ska vara med och bidra till att Sverige når sina klimatmål, samtidigt som vi bidrar till att säkerställa en förnybar drivmedelsförsörjning i hela landet, säger Magnus Heimburg, VD och koncernchef på Preem.

Preem är Sveriges största drivmedelsbolag och har två raffinaderier, i Lysekil och Göteborg, med en raffineringskapacitet på över 18 miljoner kubikmeter per år.

Samtidigt tillhör Preem de företag som just nu släpper ut mest koldioxid i landet, både i den egna produktionen men också i nästa steg, i användarledet, då kunder använder drivmedel från Preem i sina fordon.

Nu ska Preem ställa om sin verksamhet. 

Preem arbetar brett för sin omställning mot förnybara drivmedel. I ett första steg handlar det om att byta ut den fossila oljan som används i produktionen mot förnybara alternativ som tallolja, återvunnen frityrolja och animaliska fettrester.

I produktionen används i dag stora mängder vätgas, som har sin källa i fossil gas. Denna kan bytas ut till förmån för fossilfri vätgas från havsbaserad vindkraft. 

Preem ökar också sitt engagemang för att fånga in koldioxid med så kallad CCS-teknik, Carbon Capture and Storage. 

– När CCS kombineras med utsläpp från förnybar produktion innebär det i praktiken en reducering av koldioxidhalterna i atmosfären. Genom att driva verksamheten mot negativa utsläpp kan våra kommande bioraffinaderier bli utsläppssänkor, förklarar Magnus Heimburg.

Men att helt sluta producera flytande drivmedel är inget alternativ.

– Det kommer att finnas personbilar och lastbilar med förbränningsmotor år 2035. Dessa behöver hållbara drivmedel och det vill vi bidra med. Därtill kommer andra marknader där efterfrågan kommer fortsätta att vara stor, såsom sjöfarten och inte minst flyget, säger han.

Preems omställning minskar utsläppen rejält

Preems anläggning i Göteborg har redan genomgått flera ombyggnationer för att öka produktionskapaciteten av förnybara drivmedel.

För omställningen av raffinaderiet i Lysekil har Preem beviljats tre miljarder kronor i lån från Svensk Exportkredit. 

Projektet ska stå klart i slutet av 2023 och produktionen planeras starta i början av 2024. 

Ombyggnationen beräknas minska utsläppen i hela värdekedjan med ungefär 1,7 miljoner ton koldioxid per år. Den största minskningen kommer att ske inom vägtrafiken, motsvarande årliga utsläpp från cirka 500 000 personbilar.

En ny rapport från Hagainitiativet visar att Preems klimatmål skulle innebära att företagets direkta utsläpp minskar med över 2,1 miljoner ton. Enligt rapporten är detta mer än någon annan aktör i Sverige. 

Läs mer på: www.preem.se 

 

Mer från Preem

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Preem och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera