Annons

Centern nobbade Moderaternas invit

Moderaterna försökte på midsommardagen locka över Centerpartiet till den borgerliga sidan i striden om regeringsbildningen.

Men det blev snabbt kalla handen från Centern.

Foto:Adam Ihse /TT

Anders W Jonsson, första vice ordförande i C, anför relationen till Sverigedemokraterna (SD) som orsak:

”C och M står nära varandra i många frågor och vi välkomnar samarbete i dessa. I dagsläget vill M dock budget- och regeringssamverka med SD för att bilda regering”, skriver han i ett sms till Expressen.

”Centerpartiet kommer inte att samarbeta med ett främlingsfientligt populistparti som SD. Där skiljer vi och Moderaterna oss åt”, skriver han vidare.

På måndag ska statsminister Stefan Löfven (S) ge besked om i fall det blir extra val eller om han avgår så att riksdagens talman kan inleda samtal om vem som ska bli nästa statsminister.

Centerns stöd kan avgöra vem som blir statsminister och dragkampen om det stödet är i full gång.

M:s ekonomisk politiska talesperson Elisabeth Svantesson skickade på midsommardagen ett brev till sin centerpartistiske kollega. Där pekas sex gemensamma sakpolitiska intressen mellan C och M ut. Samtliga står på C-ledaren Annie Lööfs önskelista.

M vill sänka skatt på sparande på ISK-konton, tillsätta en utredning om en ”omfattande” skattereform, förenkla 3:12 reglerna för fåmansbolag, stärka den privata äganderätten till skogen, ge statliga Sveaskog ett nytt uppdrag att sälja ”betydande delar” av bolagets skogsmark, samt ändra jaktlagen bland annat genom att stärka rätten till nödvärn vid vargangrepp mot tamdjur.

”Jag hoppas de förstår att de här frågorna kan man få igenom om man stöttar borgerlig regering, men man kommer inte få det med en vänsterregering”, säger Svantesson.

Januariavtalet var grunden för samarbetet mellan den rödgröna regeringen och Centern och Liberalerna och det som efter många turer gjorde att Stefan Löfven (S) blev statsminister 2019.

Det har stormat runt det tidigare men många av avtalets 73 punkter har hunnit genomföras. En del, både smått och stort, återstår. Vad som händer med dem är nu högst oklart.

Centerns arbetsmarknadspolitiske talesperson Martin Ådahl skrev i veckan på Twitter att många bra liberala reformer ligger i vågskålen inför höstens budget. Han undrade om Liberalerna verkligen vill kasta dem överbord.

Frågan är vilken regering som kommer att lägga fram den budgeten. Även om Löfven lyckas behålla regeringsmakten så behöver januariavtalet sannolikt förhandlas om efter Liberalernas avhopp.

Riksdagsledamoten Helena Lindahl (C) sörjer inte att Löfven fallit, däremot sörjer hon att lite nu talar för att det blir en lagstiftning för stärkt privat äganderätt för skogen före valet nästa år, en av punkterna i januariavtalet.

”Den sakpolitiska motgången sörjer jag. Rejält.”, skrev Lindahl på Facebook i veckan.

En annan kär punkt för Centern i januariavtalet är att strandskyddet ska göras om i grunden så att det blir enklare att bygga nära sjö, hav och vattendrag. Även den punkten är nu högst osäker.

Centern vill också förändra arbetslöshetsförsäkringen och den ska enligt januariavtalet ”reformeras i linje med en flexicuritymodell” i budgeten för 2022.

Avtalspunkten som fick Vänsterpartiet att vara med och fälla Löfven, fri hyressättning i nyproduktion, har C redan deklarerat att man är villig att släppa i en omförhandling av avtalet.

Även Liberalerna, som lämnat januariavtalet och nu siktar på en borgerlig regering, riskerar att gå miste om hjärtereformer. Till exempel ändringar i skollagen om trygghet och studiero i skolan, inklusive mobilförbud i klassrum. Hur det blir med ett etableringsstopp för nya religiösa friskolor är också osäkert.

I januariavtalet finns även åtgärder mot brott med hedersmotiv som ännu inte hunnit genomföras.

Liberalerna har lyft just skolan, jämte integration, som sin viktigaste fråga i den hårda kampen för att överleva ett extraval eller valet 2022.

Men en krass kalkyl partiet gör går ut på att det blir lättare att få igenom reformerna, om än med risk för viss försening, i en borgerlig regering.

”O ja!” utbrister en central L-källa som svar på frågan om Liberalerna räknar att vinna mer på att lämna januariavtalet än vad man förlorar i sakpolitiska förslag.

Innehåll från Sandahls LogistikAnnons

På rätt väg mot en hållbar framtid

I år har Sandahls Logistik köpt in 120 nya LBG-drivna lastbilar: ”Vårt mål är att bli fossilfria i slutet 2025”, säger Mikael Ingesson, vd Sandahls Logistik.
I år har Sandahls Logistik köpt in 120 nya LBG-drivna lastbilar: ”Vårt mål är att bli fossilfria i slutet 2025”, säger Mikael Ingesson, vd Sandahls Logistik.

De effektiva och miljövänliga transporterna på både väg och järnväg får allt fler kunder att vända sig till Sandahls Logistik. Bageriföretaget Polarbröd är en av de aktörer som valt att samarbeta med en av branschens mest erfarna uppstickare.

Sandahls har varit på väg i över 70 år. Men företaget vilar inte på gamla lagrar; idag driver de den hållbara omställningen inom logistikbranschen. Där de multinationella logistikaktörernas miljöarbete inte fokuserar på Sverige så satsar Sandahls Logistik på att bekämpa klimatförändringarna med mycket högt ställda miljömål.

– Vårt mål är att bli fossilfria i slutet av 2025. Därför har vi bland annat köpt in 120 nya LBG-drivna Volvolastbilar i år, och i samarbete med Gasum medverkar vi till att bygga ut nätverket med tankstationer, säger Mikael Ingesson, vd Sandahls Logistik. 

Hållbarhet avgörande för Polarbröd

Sandahls Logistik erbjuder multimodal logistik med nationell täckning – och man äger hela transportkedjan. Förutom den moderna fordonsflottan med miljöanpassade lastbilar inkluderar den även egna tåg som drivs med grön el, samt kombiterminaler för omlastning. 

– Med utgångspunkt i vägtrafiknätet kan vi sömlöst addera våra egna järnvägslösningar. På det sättet kan vi erbjuda en lösning som är väldigt hållbar men också oerhört flexibel, eftersom vi själva kan prioritera och anpassa transporterna efter kundernas behov, säger Mikael Ingesson. 

För den norrbottniska bagerikoncernen Polarbröd är hållbarhet en lika viktig som självklar utgångspunkt i valet av logistikpartner.

– Hållbarhet är en av Polarbröds grundpelare. Vi samarbetar med Sandahls Logistik eftersom de kan möta vårt behov av fossilfria transporter. Med eldrivna tåg och biogaslastbilar transporterar de vårt bröd hållbart, från Älvsbyn och Bredbyn och hela vägen till kunder runt om i landet, säger Johan Granberg, Supply Chain Director Polarbröd.

Snabba beslutsvägar och personligt bemötande

Sedan ett par år tillbaka är Sandahls Logistik en helt fristående aktör i logistikbranschen. Enligt Mikael Ingesson bäddar det för såväl en långsiktighet i företagandet som för stor flexibilitet.

– Sandahls är en snabbfotad, privat utmanare till de stora logistikkoncernerna. Som familjeägd koncern har vi en platt organisation med snabba beslutsvägar, och vi kan erbjuda ett mer ambitiöst hållbarhetsarbete och personligare bemötande än de stora drakarna, säger Mikael Ingesson.

Om Sandahls:

– Sandahls Logistik är en oberoende aktör inom logistik som erbjuder väg- och intermodala inrikestransporter. Bolaget driver även fem kombiterminaler där gods lastas om från väg till järnväg och vice versa.

– 520 anställda på 11 orter.

– Omsättning 2021: 1 mdr SEK, prognos för 2022: 1,2 mdr SEK.

– Sandahlskoncernen har totalt 420 tunga fordon. Sandahls Logistik har 320 fordon i flottan varav 150 kommer att gå på flytande biogas.

– För sina stora investeringar i biogaslastbilar och satsningar på mer gröna godstransporter fick Sandahls Logistik ett hedersomnämnande i Klimatrådet i Jönköpings läns klimatpris 2022.

Läs mer på sandahls.com

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Sandahls Logistik och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera