Annons

Cementmiljardärens hisnande planer - bygga världens största oljeraffinaderi och köpa Arsenal

Afrikas rikaste man Aliko Dangote bygger ett oljeraffinaderi i Nigeria. Det kommer bli världens största inom sin kategori och tillgodose hela landets oljebehov och mer därtill.

Ifall han lyckas med projektet ska han unna sig något litet - fotbollsklubben Arsenal. Detta skriver Financial Times.

Aliko Dangote.
Aliko Dangote.Foto:TT

Aliko Dangote berättar, sittande i sin 33 meters lyxjakt, för FT om planerna på att använda 12 miljarder dollar, motsvarande 105 miljarder kronor, till att bygga ett oljeraffinaderi.

Nigeria exporterar i dagsläget all sin råolja för att sen importera den raffinerade oljan de använder. Denna process är högst lukrativ för mellanhänderna, som Aliko Dangote nu tänker sätta stop för.

På frågan om han inte är rädd att skapa fiender bland mellanhänderna svarar han att samhället är väldigt hårt och att de kommer använda alla möjliga metoder för att behålla sin inkomstkälla. 

"Bara den tuffaste av de tuffa överlever här."

Hela raffinaderiet kommer ligga på ett träsk. För att klara detta måste 120.000 pålar, med genomsnittslängd 25 meter, sänkas ned i träsket. Nigeria har dock varken materialleverantörer eller vägar som kan klara den massiva ordern. Detta möter Aliko Dangote genom att bygga egna materialtillverkare och vägar.

Landet saknar kapacitet att leverera all industriell gas som krävs för att driva raffinaderiet. Det tänker Aliko Dangote lösa detta genom att bygga sin egna industriella gasanläggning.

Det finns inte tillräckligt med lastbilar för att bygga och driva projektet, så miljardären har i samarbete med Kina startat ett samriskföretag för att producera fordonen.

Raffinaderiet kommer sluka 480 megawatt elektricitet. El är en bristvara i Nigeria och därför kommer Dangote att bygga sitt eget kraftverk.

Att bygga ett raffinaderi medför huvudvärk, uttrycker Aliko Dangote till FT.

När han är färdig med projektet vill han belöna sig med att köpa fotbollsklubben Arsenal som han värderar till två miljarder dollar, motsvarande 17,6 miljarder kronor.

"Jag älskar Arsenal och kommer definitivt köpa det", säger Aliko Dangote till FT.

Innehåll från SileonAnnons

Banker behöver växla upp tempot när BNPL-marknaden växer

I takt med konsumenternas ökande efterfrågan på flexibla betaltjänster växer marknaden för Buy Now Pay Later (BNPL) snabbt runt om i världen. Samtidigt är det många banker som halkar efter i utvecklingen och riskerar att tappa marknadsandelar om de inte agerar fort.

– Vi ser att bolag som kan erbjuda BNPL-tjänster växer och tar marknadsandelar från retailbankernas kaka där konsumentkredit är en viktig del av verksamheten. Det här gör att alla internationella banker, inklusive de svenska, nu måste börja agera på konsumenternas förändrade köpbeteenden och efterfrågan, och också börja erbjuda BNPL-tjänster, menar David Larsson, vd på Sileon.  

Det pågår ett tydligt skifte på betal- och kreditmarknaden där de yngre generationerna styr efterfrågan på den digitala och flexibla upplevelsen som BNPL-lösningar tillför. Enligt en rapport från Insider Intelligence i februari 2022 väntas marknaden för BNPL-tjänster nå ett transaktionsvärde på 680 miljarder dollar globalt redan år 2025*. Det innebär en fördubbling av den marknadsstorlek man prognostiserade för några år sedan. För att hänga med i trenden bör man dock agera snabbt, något som kan vara utmanande för banker.

– Svårigheterna för bankerna är att möta den här utvecklingen själva, då många av dem sitter fast i gammal, komplex infrastruktur. Det gör att det krävs stora resurser och tunga IT-investeringar för bankerna om de själva internt ska bygga upp en BNPL-plattform, säger David Larsson. 

Kort ”time to market”

Svenska Sileon, som verkar på den internationella marknaden, erbjuder sina kunder en flexibel och innovativ BNPL-plattform. Genom plattformen kan banker få tillgång till en fullt skalbar BNPL-funktionalitet i egen regi. 

– En BNPL-tjänst måste vara flexibel och det måste gå snabbt att få ut erbjudandet till marknaden. Med vår modulära SaaS-lösning kan bankerna lansera sitt BNPL-erbjudande på endast några veckor. Vår tjänst är enkel att använda, fullt skalbar och går att anpassa med olika erbjudanden till olika kundgrupper på olika marknader och i olika länder, förklarar David Larsson. 

Till skillnad från att bygga en BNPL-plattform internt, blir det oftast betydligt snabbare, enklare och billigare för banker att använda Sileons SaaS-lösning. Då BNPL-tjänsten är fullständigt modulär kan Sileons kunder välja om de vill använda delar av den för att utöka sitt eget betalerbjudande eller satsa på en helhetslösning.

– Vi är ganska ensamma om det här erbjudandet på marknaden. Väljer man Sileon får man även en framtidssäkring på köpet, då vi ligger i framkant och ständigt utvecklar tjänsten för att hela tiden möta konsumenternas ständigt föränderliga behov. Våra kunder kan känna sig trygga i att det är det här vi kan och som vi alla verkligen brinner för, avslutar David Larsson.  

Om Sileon

Sileon är ett globalt fintech-bolag som erbjuder en innovativ SaaS-baserad Buy Now Pay Later (BNPL) funktionalitet till banker, långivare och fintechs. Med Sileons modulära SaaS-lösning får kunder snabbt tillgång till en skalbar, kostnadseffektiv och API-baserad BNPL plattform – i egen regi.

Läs mer här 

*Statistik från Insider Intelligence, publicerad 3 februari 2022

 

Mer från Sileon

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Sileon och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera