Annons

Cementa-krisen fördjupas: SD kallar Baylan till näringsutskottet

Sverigedemokraterna kallar näringsminister Ibrahim Baylan till näringsutskottet för att svara på frågor om Cementa-nedläggningen. 

Näringsminister Ibrahin Baylan (S) och Mattias Bäckström Johansson, vice gruppledare för SD.
Näringsminister Ibrahin Baylan (S) och Mattias Bäckström Johansson, vice gruppledare för SD.

Sverigedemokraterna har nu begärt att näringsminister Ibrahim Baylan (S) ska inställa sig i näringsutskottet för att svara på frågor om tillståndsprocessen kring beskedet om Cementa-nedläggningen. Partiet vill se en konkret åtgärdsplan för att stoppa nedläggningen och samtidigt göra det lättare för företag att få tillstånd för liknande verksamheter.

”Vi vill veta hur de bedömer de näringspolitiska konsekvenserna och vilken plan regeringen har för att lindra konsekvenserna eller lösa problemet. Om det finns någon plan över huvud taget”, säger Mattias Bäckström Johansson, vice gruppledare för SD, till DN.

Som Di tidigare rapporterat har beskedet om ett eventuellt stopp av kalkbrytningen vid Cementas fabrik i Slite på Gotland mötts av starka reaktioner bland industri- och byggbolag. Bland annat varnade Svensk betongs vd Malin Löfsjögård för att beslutet kan leda till en arbetslöshetstopp i byggbranschen. 

Tidigare i veckan flaggade även NCC:s vd Tomas Carlsson för att en potentiell nedläggning kan komma att få ”mycket negativa konsekvenser” för hela Sverige. 

På torsdagen mötte näringsministern representanter för näringslivet för att diskutera situationen. Enligt Byggföretagens vd Catharina Elmsäter-Svärd fanns det två huvudfrågor som representanterna önskade få svar på men som de inte fick: Vilka alternativ kan regeringen jobba fram och hur ser regeringens tidsplan ut för att hantera frågan. 

”Vi har fått bekräftat att ministern förstår allvaret i situationen. Även han är överraskad av domstolsbeslutet. Det är viktigt för oss att regeringen håller ihop och jobbar som ett kollektiv när det här berör så många”, sade hon till Di.  

Näringsutskottet samlas för sammanträde först i augusti. 

Innehåll från TelenorAnnons

”Att ha en uppkopplad produkt har varit lönsamt från första början”

Johan Rogö är Produktchef Robot hos Husqvarna.
Johan Rogö är Produktchef Robot hos Husqvarna.

Från traditionell gräsklippare – till uppkopplad robot.

Här är svenskarna som leder teknikutvecklingen i branschen.

– Möjligheten att kunna styra gräsklipparen på distans har varit väldigt uppskattad från dag ett, säger Johan Rogö, Produktchef Robot hos Husqvarna.

Så hjälper IoT företagen att bli framgångsrika – läs mer 

Hundratusentals säljs varje år. Idag är det närmast standard att robotgräsklipparen tar hand om gräsmattan i svenska villaträdgårdar. I sin egen takt klipper gräset precis som du vill ha det – utan att du behöver lämna soffan.

– Robogräsklipparen svarar upp mot ett tydligt behov hos kunderna. Den lyfter ett ok från axlarna och tar hand om en återkommande och tråkig syssla. Den sparar tid och kraft samtidigt som resultatet blir bra, säger Johan Rogö.

Redan 2010 tog Husqvarna fram sina första uppkopplade robotgräsklippare. Då kunde man ge kommandon via SMS. Fem år senare lanserades Automower Connect, en app där du i detalj kan styra gräsklipparen.

– Redan från start steg användningen i en rasande fart. Det blev väldigt uppenbart att kunderna såg ett stort värde i funktionaliteten, säger Linda Lindqvist, Produktchef Robot.

2015 var möjligheten till app-styrning på distans ett premium-tillbehör som kunderna kunde addera vid köp, nuförtiden är samtliga Husqvarnas robotgräsklippare utrustade med uppkopplad teknik från början:

– Vi är absolut ledande inom det här segmentet, både när man tittar på antalet sålda enheter eller kundnöjdhet och app-användning, säger Johan Rogö.

Just kundnöjdheten har blivit en extra bonus i Husqvarnas egen utveckling:

– Appen har fört kunderna närmare oss som företag. Vi lär oss hur kunderna använder produkterna och hjälper oss att utveckla tjänster som är efterfrågade. Ledningen har förstått att det relationsbyggandet är väldigt viktigt, säger Linda Lindqvist och lägger till:

– Det riktigt intressanta är att vi höjer värdet på kunderbjudandet samtidigt som vi som företag tjänar pengar på det. Vi tar på oss kundens glasögon, tittar på vilka utmaningar och problem de möter och försöker lösa dessa. Att ha en uppkopplad produkt har varit lönsamt från första början och har bidragit till att behålla en premiumkänsla.

”Kan skeppa klippare till hela världen”

Tekniken som håller robotgräsklipparna uppkopplade tillhandahålls av Telenor IoT, en av Europas största IoT-operatörer. Samarbetet mellan Husqvarna och Telenor IoT har pågått sedan appen lanserades för sju år sedan.

– En viktig del i det hela är att de levererar en global lösning för uppkoppling, vilket gör att vi kan skeppa klippare till hela världen. Du kopplar upp klipparen på samma sätt oavsett var på jorden du befinner dig. De har också en kunskap om mobila nätverk och uppkoppling som vi behöver, berättar Johan Rogö och fortsätter:

– För Husqvarna har teknikutvecklingen också inneburit att företaget fått en skjuts i hållbarhetsarbetet. Elektrifiering är en grundsten i skiftet från bensin till batteridrift. Våra robotgräsklippare har lika låg energiförbrukning som en glödlampa.

En annan effekt med uppkopplade produkter är att man gått från att betrakta sig som ett tillverkningsföretag till något annat:

– Idag är vi mer ett teknikföretag, som fokuserar på att lösa kundens problem och möta deras behov med hjälp av teknik. Kunden är i centrum hela tiden, säger Linda Lindqvist.

Maximera din affär med IoT – så funkar det 

 

Mer från Telenor

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Telenor och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera