ANNONS:
Till Di.se

Catena Media siktar på förvärv i USA

Catena Media har siktet inställt mot fler förvärv i bland annat USA där bolaget tog klivet in i december 2016.

Det säger den tillfällige vd:n, medgrundaren och storägaren Henrik Persson Ekdahl, som för tillfället befinner sig i New York, i en intervju med Nyhetsbyrån Direkt.

"Det händer väldig mycket i USA när det gäller reglering och delstater. Vi sitter för tillfället och diskuterar vår strategi för de olika delstaterna på östkusten. Vi tror mycket på USA-marknaden och som vi kommunicerade under bokslutsrapporten så räknar vi med ytterligare intäkter från Pennsylvania andra halvåret 2018 som blir den fjärde amerikanske delstaten att legalisera online-spel. Vi fortsätter att bygga upp vår närvaro i USA ", säger Henrik Persson Ekdahl.

Catena Medias verksamhet går ut på att leverera trafik, det vill säga leads, inom både onlinespel och finansiella nättjänster. I gengäld får bolaget del av den intäkt som slutkunden genererar till speloperatören eller banken.

För delstaten Pennsylvania, där grönt ljus getts för nätkasino, håller Catena Media på att färdigställa sin licensansökan.

"Vi siktar på att bli den förste inom vårt gebit där och komma i gång med nätkasinona", kommenterar han Pennsylvania.  

Vad gäller sportsbetting inväntar branschens aktörer USA:s högsta domstols besked om att eventuellt tillåta nätspel på sport, vilket inte varit tillåtet tidigare. Och där har ett 20-tal delstater visat förhandsintresse inför ett eventuellt grönt ljus, förklarar Catena Media-chefen läget.

Delstaterna Michigan, Massachusetts och New York tittar alla på möjligheten att legalisera nätkasinospel redan under 2018, enligt Henrik Persson Ekdahl och då tillåta marknadsföring för spel på nätet redan i år, vilket är Catena Medias levebröd.

"Så fort vi får en licens på plats bör vi kunna se intäkter redan under första dagen då vi kopplar på våra produkter mot marknadsföringen direkt. Vi har redan kundrelationerna på plats, då det i stort sett är samma kasinogrupper som är verksamma i de olika delstaterna".    

Andra delstater som Illinois, Wisconsin, Connecticut och Rhode Island befinner sig också i diskussioner om att tillåta nätkasinon framöver.

"De flesta delstaterna som har kommit i gång med dessa diskussioner är på östkusten och inte så mycket på västkusten. Därför är det viktigt att vi har representation i New York, varifrån vi kan resa till de olika delstaterna i närheten", förklarar han beslutet att etablera en knutpunkt i New York.

I USA är det upp till varje delstat att bestämma om man vill tillåta nätspel på kasino och i Nevada, New Jersey och Delaware är det redan legaliserat. Dock är nätspel på sport förbjudet enligt federal lag. Det skulle alltså kunna komma att förändras i och med högsta domstolens förmodade juni-dom.

 Det avtal som gjorde att Catena Media tog steget in på USA-marknaden omförhandlades nyligen: 

"Vi förkortade tiden för tilläggsköpeskillingen som vi nu begränsar till fem år från sju år. Det innebär att vi vill få ett tydligare grepp om vår verksamhet i USA".

Catena Media som tog steget in i ett nytt affärsområde eller vertikal, finansiella tjänster, i slutet av förra året kommer knappast att beträda ett nytt affärsområde under 2018, låter Catena-chefen förstå.

"Vi har precis börjat med finansiella tjänster så låt oss komma upp i springande fart där först. Det ser inte ut som vi tar klivet in i någon ny vertikal detta år".  

Bolaget ska fortsätta att växa via förvärv samt organiskt i sitt mål om ett ebitda-resultat som överstiger 100 miljoner euro under 2020. Under 2017 uppgick underliggande ebitda till 36 miljoner euro.

"Förvärv ligger absolut på radarn och USA är en marknad tillsammans med andra marknader som Tyskland, Italien Frankrike, Spanien, Australien och Japan. Vi har ett team på tre personer som jobbar heltid med förvärv och vi tittar på möjligheter hela tiden, inte bara på nätspel, utan även inom finansiella tjänster", förklarar han.

Bolaget vill inte specificera hur betydelsefullt USA är men påpekar att ingen enskild marknad står för mer än 10 procent av Catena Medias resultat.

Siktar ni på USA-förvärv redan före sommaren?
"Det kan jag inte kommentera men USA är en fokusmarknad för oss precis som Tyskland, Spanien, Frankrike, Australien, Storbritannien samt Japan".

Han fortsätter:

"Vi har en väldigt bra position för framtida förvärv och sen finns alltid möjligheten att betala med aktier".        

Finns det några risker med att vara verksam i den amerikanska nätspelssektorn?
"Även för oss som sysslar med lead generation finns det ett licensförfarande precis som för kasinogrupperna. Den risk som finns är att delstatsmyndigheterna skulle ändra licensförfarandet men det har vi inte sett hittills. Allting är rigoröst och tydligt där de säger vad man kan och inte kan göra. Vi jobbar bara i de delstater där vi har egen licens och vi bedriver ingen trafik där vi inte har någon licens eller där man inte får bedriva någon trafik".

Kring bytet på vd-stolen, där Per Hellberg ska ta över senast efter sommaren, kommer läget att klarna ytterligare om ett antal veckor.

"Vi kommer veta mer exakt om när han kan tillträda om 2-3 veckor", säger Henrik Persson Ekdahl som då återgår till styrelsen.    

Tidigare i veckan omförhandlades avtalet med Beyondbits, vars affiliate-tillgångar inom finansiella tjänster nu är helt sålda till Catena Media i och med att säljarna valde en tilläggsköpeskilling på 2 miljoner euro i stället för att vänta på en möjlig utbetalning på 5 miljoner. Säljarnas beslut avdramatiseras av Catena-chefen på följande vis:

"Två stycken av ägarna vill göra andra saker i livet. En ska flytta till Ghana och syssla med välgörenhet och den andre ska pensionera sig. Olika människor drivs av olika saker. Den tredje personen jobbar för oss nu på Malta. Vi kände att detta var en bra affär för oss alla. Verksamheten utvecklar sig bra och utgjorde redan under det fjärde kvartalet 5 procent av våra totala intäkter".            

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies