1515

Castellums chef har svårt att hitta minus

Castellum kommer inte nå upp till sitt mål att öka resultatet med 10 procent i år men nästa år ser betydligt bättre ut.

En stark hyresmarknad, nya projekt och fler hyresgäster talar för ett bra 2018.

Castellum Vd. Henrik Saxborn.
Castellum Vd. Henrik Saxborn.Bild:Bo Håkansson.

Castellum CAST -2,72% Dagens utveckling var fjärde fastighetsbolaget att rapportera. Bolaget sticker ut genom att minska hyresintäkterna under tredje kvartalet med 4 procent. Snittet av de tre övriga som rapporterat hittills – Atrium Ljungberg, Fabege och Klövern – är en uppgång på goda 7,8 procent.

Men det är lite av en chimär och inget som tyder på att marknaden svalnar av för Castellum, tvärtom. Det beror i stället på att Castellum gjorde stora försäljningar av fastigheter i Norrland på knappt 7 miljarder kronor i slutet på förra året, vilka man hade fått in genom jätteköpet av Norrporten.

Förvaltningsresultatet ökade med 5 procent under tredje kvartalet och 6 procent för de första nio månaderna. Vd:n Henrik Saxborn står kvar vid att det blir tufft att nå målet att öka förvaltningsresultatet med 10 procent i år drivet av de stora försäljningarna.

Den underliggande marknaden är det dock inget fel på. Castellums nettouthyrning på 251 miljoner kronor är 167 procent högre än i fjol.

I Stockholm och Göteborg, som står för 25 respektive 22 procent av fastighetsvärdet, har det byggts väldigt lite kontor de senaste åren vilket pressar upp hyrorna. I Stockholm kunde Castellum höja hyrorna med 19 procent i omförhandlade kontrakt, vilket är väldigt högt men något lägre än Fabeges 27 procent.

För 2018 ser förutsättningarna bättre ut att kunna nå 10 procent tillväxt i förvaltningsresultatet. För fastighetsbolagen brukar det man sår ett år i form förvärv och investeringar kunna skördas året efter.

Henrik Saxborn flaggar för ett utmärkt 2018.

Vad bygger du det på?

”Dels den starka nettouthyrningen som påverkar resultaträkningen nästa år sedan har vi sänkt belåningsgraden. Vi har också ett starkt kassaflöde som vi kan återinvestera. Vi har också en stor pipeline med nya projekt. Sedan har vi en fantastisk fastighets- och hyresmarknad. Det är svårt att hitta minus nu.”

Castellum är ett av de fastighetsbolagen som bygger mest kontor i Sverige vilket är vettigt. Hittills i år har projekt för knappt 2 miljarder kronor startats och totalt har bolaget 3,7 miljarder kronor i pågående projekt vilket väntas tillföra hyresintäkter på 316 Mkr 2018 och 2019.

Det tillsammans med hyreshöjningar, och troligen ett par förvärv, väntas bidra till en relativt god vinstökning nästa år. 


Innehåll från Göteborgs Hamn ABAnnons

Göteborgs hamn satsar på innovativ digitalisering

Inom kort lanseras Track & Trace, en digital tjänst där man enkelt följer sitt gods från kaj till slutdestination. Foto: Göteborgs Hamn AB.
Inom kort lanseras Track & Trace, en digital tjänst där man enkelt följer sitt gods från kaj till slutdestination. Foto: Göteborgs Hamn AB.

En smart hamn är en effektiv hamn och blir också en efterfrågad hållbar hamn. Så går resonemanget i Skandinaviens största hamn som nu satsar stort på att öka kundnyttan genom digitaliserad spårning av gods och effektiviserade anlöp till och från hamnen.

– Vårt mål är att bli en digital integrerad hamn. Ett centrum för innovation och tekniska lösningar. Vi vill att fler aktörer ska nyttja Göteborgs hamn som en katalysator för utveckling av smarta och hållbara logistikflöden. Därför driver vi nu ett antal stora projekt, säger Malin Collin, vice vd på Göteborgs Hamn AB.

Göteborgs hamn ligger i framkant när det gäller användandet av nya tekniska möjligheter. Exempelvis används simulatorer för att beräkna världens största fartygs svängradie i hamnbassängen och vid inspektion av kajer under vatten, används idag drönarubåtar.

– Samtidigt ser vi en stor effektiviseringspotential där fokus ligger på att digitalisera anlöp till och från hamnen samt att kunder ska kunna spåra sitt gods från fabrik till butik.

Den primära satsningen handlar om utvecklingen av ett nytt, digitalt system där alla delar hänger ihop - som ett ekosystem av digitala tjänster. Plattformen är mycket säker och data som samlas in når enbart de som ska ha tillgång till den.

– Våra kunder lägger oerhört mycket tid på att söka information från olika källor, utan att få sanningshalten bekräftad. Vi har över hundratals olika kunder i hamnen uppkopplade med varandra så det blir en väldig massa telefonsamtal och mejl, vilket skapar stress, osäkerhet och tar onödig tid. Det vill vi nu ändra på.

Med hjälp av digitalisering och AI skapas bättre förutsägbarhet om vilka källor som har den senaste korrekta informationen. Det gör det möjligt att upptäcka trender, underlätta planering och ta beslut samtidigt som kunderna får en unik möjlighet att spåra sitt gods. Digitaliseringen gör det också möjligt för fartyg att kunna planera sitt anlöp på timmen, vilket skapar mindre utsläpp eftersom fartygen får en tydlig bild över sitt anlöp.

Track and trace - sänker kostnader

Göteborgs hamn har Sveriges bästa logistikläge och är den enda hamnen som kan ta emot de största oceangående fartygen från Asien. Från kaj lastas godset vidare på klimatneutral järnväg. För att kunna koppla ihop hamnens digitala tjänster med nyligen implementerade avläsningssensorer utmed järnvägsspåren, samarbetar nu Göteborgs hamn med Trafikverket. Målet är att få en tätare uppdatering om var godset befinner sig, vilket ger trygga spårningsbara transporter. Något som är extra viktigt vid import av exempelvis sjukvårdsartiklar.

- Förutsägbarhet inom transportkedjan i kombination med samverkan och integration av godsnavets aktörer samt bättre hastighet och kvalitet i informationsutbytet spelar en avgörande roll framöver. Det ger sänkta kostnader, ökad effektivitet och leder till ökad hållbarhet, såväl som en bättre fyllnadsgrad och genomströmningstakt av godset. Det vinner vi alla på, säger Malin Collin.

Läs mer på: www.goteborgshamn.se

OM GÖTEBORGS HAMN

Göteborg hamn är Skandinaviens största hamn. Cirka 30% av svensk in- och utrikeshandel går via Göteborgs hamn och cirka 50% av all containertrafik. Göteborgs hamn är en fullservicehamn och en klimatsmart garant för näringslivets access till hela världen. Direkttrafik till viktiga marknader garanterar högeffektiva, hållbara och pålitliga transporter, dygnet runt, året runt. Fokus ligger på hållbarhet, innovation och digitalisering för att driva på utvecklingen av klimateffektiva godstransporter och anlöp. 25 tågpendlar med dagliga avgångar gör att företag i hela Sverige och Norge kan ha en klimatneutral direktlinje till Nordens största hamn. I Göteborgs hamn finns terminaler för energi, bilar, roro, containrar och passagerare. Hamnen sysselsätter 22 000 människor.

 

Mer från Göteborgs Hamn AB

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Göteborgs Hamn AB och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?