Annons

Castellum lanserar nytt kontorskoncept

Under onsdagen i Almedalen avslöjade Castellums koncernchef Henrik Saxborn, att fastighetsbolaget är i startgroparna för att utveckla och lansera ett så kallat co-working-koncept. 

”Vi står inför ett vägskäl”, säger Henrik Saxborn. 

Foto:Jack Mikrut

Teknikskiftet har svept över Sveriges näringsliv och det gäller också för den kommersiella fastighetsbranschen. Och under Castellum CAST -2,8% Dagens utveckling s seminarium på Di:s scen i Almedalen avslöjade koncernchefen Henrik Saxborn att fastighetsbolaget kommer starta ett co-working-koncept med lansering redan till årsskiftet. 

”Vi står inför ett vägskäl och fenomenet co-working är här för att stanna. Vi kommer designa konceptet under hösten”, säger Henrik Saxborn. 

”I framtiden kommer projektet vara ägt av Castellum men vi kommer inte styra och ställa. Utan det kommer bli ett eget bolag, för annars blir det inte konkurrenskraftigt”, fortsätter han. 

I en färsk rapport från Fastighetsägarna beskrivs co-working som en affärsmodell där hyreskontrakt ersätts av medlemskap, ofta på månadsbasis. Castellums projekt kommer till en början att öppna i fastighetsbolagets egna lokaler i Göteborg och Stockholm. Men framtidsvisionen är att erbjuda konceptet i 20 orter runt om Sverige. 

”Den största utmaningen är att vår bransch är byggd på en B2B-struktur. Det här handlar om B2C och jag tror inte att det finns ett svenskt fastighetsbolag som har en aning om hur det egentligen är”, säger Henrik Saxborn. 

Han pekar på att förändringen inom kontorsmarknaden rör alltifrån flexibilitet till avtalsstrukturer och att nya aktörer etableras. När det gäller co-working finns det i dag omkring 1 500 konceptet runt om i värden, något som vissa menar kommer dubbleras till år 2020, enligt Henrik Saxborn. 

I panelen deltog även Karsten Deppert, entreprenör, ägare av två stycken kontorshotell, bland annat Mindpark, och med ett ytterligare tredje på väg. Han instämmer om att co-working är ett koncept som är här för att stanna. 

”Intresset har ökat kraftigt, men samtidigt finns det tendenser som tyder på att det är en hype som drivs av att det amerikanska bolaget WeWork har fått in mycket riskkapital. Men det är svårt att säga vart det hela kommer att landa”, säger Karsten Deppert. 

När det gäller vem som ska driva utvecklingen tror Karsten Deppert att det blir en mix av aktörer. 

”I dag saknas generellt kunskapen om området inom de traditionella fastighetsbolagen. Men om strukturerna förändras i och runt fastighetsbranschen, då tror jag att fler kommer satsa på detta”, säger Karsten Deppert. 

Under seminariet deltog även Anders Arpteg som är Principal Data Scientist på Peltarion samt Moa Gamme, journalist och programledare som har undersökt det så kallade ”svenska jobbundret”. 

”Co-working är ett sätt att riva hierarkier och hitta andra former av samarbeten”, säger Moa Gamme.  

Hon ställer frågan om hur konflikter ska undvikas på en plats där känslan av att arbeta på ett gemensamt företag försvinner. 

”Det görs genom att folk tycker om att vara där, det måste man bygga in”, säger Karsten Deppert. 

Och han menar att konceptet co-working är långt ifrån färdigt.

”Vi lever i ett entreprenöriellt samhälle som troligen kommer gå ännu mer åt flexibilitet och individualism. Det är helt rätt att satsa på co-working-ytor. Rörligheten behövs i en rörlig värld”, säger Karsten Deppert. 


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från MagnussonAnnons

Engagemang och samarbete skapar tillgänglig och trygg juridisk rådgivning

Marknaden för investeringar och etableringar är stabil trots rådande pandemi. Men samtidigt ställs många företag inför helt nya juridiska utmaningar. Med en verksamhet som är kunnig, trygg och modern skapar Magnusson goda förutsättningar för sina klienter att uppnå förväntningar och krav.

Covid-19 har skapat en skakig världsbild och nya regler införs kontinuerligt för att lindra de ekonomiska konsekvenserna. För många företag kan den nya situationen vara svår att greppa och därför har Magnusson satt samman ett dedikerat team som hjälper klienterna med de nya utmaningar de ställs inför. 

– Trots rådande världsläge har Sverige ett stabilt investeringsklimat med en starkt IT- och Tech kultur. Under våren 2020 har vi hanterat flera internationella etableringar och i vissa fall omförhandlat avtalsklausuler för att ta höjd för den osäkra situationen. Vi har känt en vilja från alla parter att hitta lösningar så att etableringar, förvärv och investeringar kan fortskrida, säger Anders Bäckman, Head of Corporate and M&A.

Digitalisering som skapar mervärde

Bland annat görs nu signering och closing elektroniskt av många byråer. Det inte bara effektiviserar arbetet utan innebär även en ny kostnadsbild och minskad miljöpåverkan. Utöver elektronisk signering och closing blev även videokonferenser verklighet för de flesta, så även för Magnusson. 

– Vi gör effektivare möten nu vilket innebär att både våra klienter och vi som byrå slipper många kostnader, förknippade med det gamla arbetssättet med fysiska möten, säger Magdalena Berg, Head of Dispute Resolution.

Långsiktig och strategisk affärspartner

Med fokusområden inom M&A, tvistelösning, fastighets- och miljörätt, offentlig upphandling, bank & finans, försäkring, skatt och IP/IT har man en stabil och trygg bas. Utöver det läggs stor vikt vid att förstå kunden och dennes bransch för att kunna agera rådgivare på bästa sätt. 

– En grundförutsättning för att kunna skapa mervärde är att förstå klientens fundamentala affärsverksamhet. Vi jobbar långsiktigt och bygger relationer med våra klienter för att bli en långsiktig strategisk affärspartner för dem, säger Anders Bäckman.

Investerar i klient och medarbetare

Det som utmärker Magnusson är att det är högt i tak och att delägarkollektivet i stort är yngre än branschens snitt. Man vill vara med att utveckla branschen, låta kompetens växa internt och uppdatera det egna erbjudandet med hjälp av ny teknik och innovation. 

– Ett exempel är att vi varit med och utvecklat LEX247, en programvara för modern juridisk dokument- och tidshantering, som nu lanserats stort på marknaden, berättar Anders Bäckman.

Magdalena Berg flikar in med att öppenheten genomsyrar allt och att medarbetarna ses som den främsta tillgången. 

– De juridiska verktygen hjälper oss men det är kompetensen hos varje individ som gör vårt klienterbjudande unikt. Vi tillhandahåller professionell juridisk rådgivning på ett enkelt sätt och vi är måna om att vara exceptionellt duktiga på vårt klientarbete och att ta hand om våra medarbetare, avslutar Magdalena Berg. 

Om Magnusson

Magnusson är en internationell och topprankad affärsjuridisk advokatbyrå och är en av de ledande affärsjuridiska byråerna i Sverige med kontor i Stockholm och Göteborg.  Magnussons advokater är specialister inom utvalda fokusområden som M&A, tvistelösning, fastighets- och miljörätt, offentlig upphandling, bank & finans, försäkring, skatt och IP/IT.

Genom vår unika geografiska täckning i Norden och Baltikum och specialisering inom utvalda fokusområden har vi ett mycket starkt klienterbjudande. Vi är en byrå som också förstår vikten av att bry sig om våra medarbetares välmående och satsar på en sund företagskultur med högt i tak som kopplas till kreativitet, kvalitet och produktivitet.

www.magnussonlaw.com 

 

Mer från Magnusson

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Magnusson och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?