Castellum lanserar nytt kontorskoncept

Under onsdagen i Almedalen avslöjade Castellums koncernchef Henrik Saxborn, att fastighetsbolaget är i startgroparna för att utveckla och lansera ett så kallat co-working-koncept. 

”Vi står inför ett vägskäl”, säger Henrik Saxborn. 

Foto:Jack Mikrut

Teknikskiftet har svept över Sveriges näringsliv och det gäller också för den kommersiella fastighetsbranschen. Och under Castellum CAST +0,34% Dagens utveckling s seminarium på Di:s scen i Almedalen avslöjade koncernchefen Henrik Saxborn att fastighetsbolaget kommer starta ett co-working-koncept med lansering redan till årsskiftet. 

”Vi står inför ett vägskäl och fenomenet co-working är här för att stanna. Vi kommer designa konceptet under hösten”, säger Henrik Saxborn. 

”I framtiden kommer projektet vara ägt av Castellum men vi kommer inte styra och ställa. Utan det kommer bli ett eget bolag, för annars blir det inte konkurrenskraftigt”, fortsätter han. 

I en färsk rapport från Fastighetsägarna beskrivs co-working som en affärsmodell där hyreskontrakt ersätts av medlemskap, ofta på månadsbasis. Castellums projekt kommer till en början att öppna i fastighetsbolagets egna lokaler i Göteborg och Stockholm. Men framtidsvisionen är att erbjuda konceptet i 20 orter runt om Sverige. 

”Den största utmaningen är att vår bransch är byggd på en B2B-struktur. Det här handlar om B2C och jag tror inte att det finns ett svenskt fastighetsbolag som har en aning om hur det egentligen är”, säger Henrik Saxborn. 

Han pekar på att förändringen inom kontorsmarknaden rör alltifrån flexibilitet till avtalsstrukturer och att nya aktörer etableras. När det gäller co-working finns det i dag omkring 1 500 konceptet runt om i värden, något som vissa menar kommer dubbleras till år 2020, enligt Henrik Saxborn. 

I panelen deltog även Karsten Deppert, entreprenör, ägare av två stycken kontorshotell, bland annat Mindpark, och med ett ytterligare tredje på väg. Han instämmer om att co-working är ett koncept som är här för att stanna. 

”Intresset har ökat kraftigt, men samtidigt finns det tendenser som tyder på att det är en hype som drivs av att det amerikanska bolaget WeWork har fått in mycket riskkapital. Men det är svårt att säga vart det hela kommer att landa”, säger Karsten Deppert. 

När det gäller vem som ska driva utvecklingen tror Karsten Deppert att det blir en mix av aktörer. 

”I dag saknas generellt kunskapen om området inom de traditionella fastighetsbolagen. Men om strukturerna förändras i och runt fastighetsbranschen, då tror jag att fler kommer satsa på detta”, säger Karsten Deppert. 

Under seminariet deltog även Anders Arpteg som är Principal Data Scientist på Peltarion samt Moa Gamme, journalist och programledare som har undersökt det så kallade ”svenska jobbundret”. 

”Co-working är ett sätt att riva hierarkier och hitta andra former av samarbeten”, säger Moa Gamme.  

Hon ställer frågan om hur konflikter ska undvikas på en plats där känslan av att arbeta på ett gemensamt företag försvinner. 

”Det görs genom att folk tycker om att vara där, det måste man bygga in”, säger Karsten Deppert. 

Och han menar att konceptet co-working är långt ifrån färdigt.

”Vi lever i ett entreprenöriellt samhälle som troligen kommer gå ännu mer åt flexibilitet och individualism. Det är helt rätt att satsa på co-working-ytor. Rörligheten behövs i en rörlig värld”, säger Karsten Deppert. 


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?