1515
Annons

Castellum lämnar städer i norr

Ett strategiskt grepp ligger bakom att Castellum lämnat Luleå, Umeå och Östersund i samband med storförsäljningarna av fastigheter i det fjärde kvartalet.

Det säger vd Henrik Saxborn till Nyhetsbyrån Direkt.

"Vi har tittat på spretigheten i portföljen och vill inte verka i för många orter. Det här är några orter som är bra och vi har sålt av centrala och bra bestånd. Men på det stora hela så är det viktigare att koncentrera beståndet och skapa kvalité i det. Vi siktar på en högre densitet och högre kvalité och det här är i linje med det", säger han.

Av de 6,8 miljarder som Castellum under de senaste månaderna har sålt fastigheter för har merparten utgjorts av tidigare Norrporten-bestånd.

"En knapp miljard av de sålda fastigheterna var från gamla Castellum. Det har vid försäljningarna inte handlat om från vilket bolag fastigheterna kom ifrån. Vi har vidare endast sålt en mindre del av Norrporten då vi köpte fastigheter med 26 miljarder i värde", säger han.

Henrik Saxborn påpekar att bolaget nu har "en väldigt stark ställning i Mellansverige" efter Norrporten-köpet. Han för vidare fram att Castellums totala bestånd uppgår till 665 fastigheter med dryga 4 miljoner kvadratmeter i yta och med 6.000 kunder. Att bolaget lämnade Östersund men är kvar i Sundsvall samt Gävle beror på "helt olika" förutsättningar.

"I Östersund var portföljen relativt liten, i Sundsvall där vi har kvar omkring två tredjedelar av beståndet är vi fortsatt en av de absolut största fastighetsägarna och vi är villiga att investera där", säger han.

På samma sätt som det var strategiskt riktigt för Castellum att sälja av bestånd i städer i Norrland ser Henrik Saxborn det industriellt korrekta för Diös att förvärva stora delar av det norrländska beståndet. Diös köpte i slutet av november ett 30-tal fastigheter för 4,5 miljarder kronor.

Rörande priset i de gjorda affärerna kallar han det för den "prisbild som vid den tidpunkten var rätt".

"Vi har sett en förändring i marknadssituationen och ser att vi har fått mer betalt än vad vi betalade. Det är naturligt och samtidigt ett inslag av den risk som det är förenat med att förvärva hela bolaget. Väldigt få aktörer hade kapacitet att göra det utanför en börsnotering. Vi gynnas av det", säger han vidare.

Han repeterar att Castellum när det tillträder en fastighet i Hagastaden i februari från noll nu byggt upp en portfölj om 7 miljarder kronor i centrala Stockholm tillsammans med de från Norrporten förvärvade fastigheterna. Han lägger till att Castellum vidare har fastigheter om 5 miljarder centralt i Köpenhamn när Norrportens bestånd är medräknat. I rådande urbaniseringstrend ser han den exponeringen centralt i huvudstäder som attraktiv.

 



Innehåll från VerizonAnnons

Fem nyckelfaktorer för att förverkliga planerna på det uppkopplade företaget

Ett uppkopplat företag kan förbättra sin konkurrenskraft betydligt. Men för vissa chefer kan digitaliseringsresan verka komplicerad och svår att få grepp om. Här är fem nyckelfaktorer för att kunna utveckla de mest innovativa lösningarna, samarbeta sömlöst med partners och samtidigt vara finansiellt framgångsrik.

Det uppkopplade företaget består av ett ekosystem där varje del av företaget är digitaliserat, inklusive försäljning, kundservice, ekonomi, HR, tillverkning, FoU, teknik, logistik och marknadsföring. 

– När dessa funktioner hanteras virtuellt, kan företag dra fördel av smarta processer som baseras på dataanalys och som möjliggör en säker och sömlös koppling mellan människor, processer och produkter, säger Fredrik Hallenborg, Associated Director, Verizon Business.

1. Digitala arbetsflöden måste baseras på robusta och säkra uppkopplingar 

En robust, säker och skalbar nätverksinfrastruktur utgör grunden för framgångsrika verksamheter. Det är därför viktigt att ta hänsyn till nätverket i beslutsprocessen redan från början och sedan bygga vidare på det. För att kunna dra nytta av teknik som 5G, MEC, artificiell intelligens och AR/VR behövs en plattform som levererar nätverkstjänster på ett smidigare, mer motståndskraftigt och mer molncentrerat sätt än vad traditionella nätverksinfrastrukturer gör. Detta kallas Network as a Service (NaaS) och i kombination med digitala möjligheter kommer det att vara nyckeln till framgång. 

2. Differentiera it-lösningar för specifika branscher

Standardlösningar för dagliga processer ligger fortfarande till grund för it-infrastrukturen som är tillgänglig för alla. Den stora skillnaden är införandet av differentierade it-lösningar. I den virtuella världen kan specifika applikationer snabbt rullas ut baserat på individuella behov. Dessa applikationer sitter närmare platsen där själva kundtransaktionen äger rum. Det innebär smidigare driftsättning och snabbare svarstider, samt specifika it-lösningar för enskilda avdelningar som stödjer innovativ utveckling.

3. Skapa ett starkt partnerekosystem

Digitalisering av processer och arbetsflöden gör det möjligt att samarbeta på nya sätt och med ett större partnerekosystem. Många företag har arbetat i silos, med isolerade it-system och begränsad leverantörskontrakt som innebär att det inte varit möjligt att samverka kring nya idéer. Genom att välja it-partners som fungerar bra ihop och som satsar på digitalisering kan företag påskynda innovation och bli mer träffsäkra. Därigenom har de möjlighet att dra nytta av expertis hos branschpartners och tillsammans skapa de bästa produkterna och tjänsterna.

4. Kom ihåg den mänskliga upplevelsen inom den digitala första arbetsplatsen

Den traditionella arbetsplatsen har förändrats under pandemin, och många företag går över till hybrida arbetsmiljöer med fler samarbetslösningar. Automatisering kommer inte att ersätta arbetskraften, utan snarare omdefiniera roller utifrån nya möjligheter. På den digitala arbetsplatsen måste företag vara noggranna med varje anställds arbetsmiljö och ta hänsyn till varje individs utbildning, trivsel och erfarenhet när de interagerar med de tekniska lösningar som företaget använder. Att förstå dessa miljöer i förhållande till de anställdas upplevelser kommer att bli avgörande för det uppkopplade företagets framgång.

5. Säkra den dynamiska världen

Varje företag behöver förstå att förmågan att skapa en säker och effektiv cyberverksamhet är detsamma som att skapa en säker och effektiv drift, vilket i sin tur är detsamma som att skapa en säker och effektiv affärsverksamhet.  Säkerhet kommer att ses som en affärskritisk tjänst, snarare än som en isolerad aktivitet, inom det uppkopplade företaget. Säkerhetstjänsterna bör vara inbyggda i den grundläggande infrastrukturen så att de möjliggör den flexibilitet som användare och data måste ha när det gäller tid och plats. Dessutom måste säkerhetstjänsterna vara kopplade till identitetslösningar som skyddar det uppkopplade företaget och dess data, varumärke, och människor.

– Min utmaning till företag runt om i världen är se till att 2022 blir det år som planerna på det uppkopplade företaget förverkligas – tekniken och expertisen finns redan. Det är viktigt att företag arbetar med globala partners som kan stödja dem under hela resan och erbjuda den flexibilitet, skalbarhet och anpassningsförmåga som varje företag behöver, säger Fredrik Hallenborg, Associated Director, Verizon Business.

Ta reda på mer om hur Verizon kan hjälpa dig på din resa mot att bli ett uppkopplat företag.  

Mer från Verizon

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Verizon och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?