Carolines örhängen är en svensk framgångssaga

Hon fick idén när hon såg Angelina Jolies smaragdörhängen på Oscarsgalan 2009. 

I dag gnistrar svenska Caroline Svedboms egendesignade Swarovskidroppar på tiotusentals kvinnor runt om i världen.

Foto:Evelina Carborn
Foto:Evelina Carborn

Medan etablerade smyckebutiker brottas med vikande omsättning är entreprenören och smyckedesignern Caroline Svedboms produktionsbolag på väg att bli en svensk framgångssaga.

Bolagets omsättning har ökat från 390.000 kronor till 17 miljoner kronor – på fyra år. Även vinstkurvan rakar i höjden, från 2.000 kronor 2014 till beräknade 844.000 kronor i år. 

”Företaget tog fart i januari 2016 när jag valde att gå från passionerad hobby till att vara ett företag på riktigt, med anställda och allt”, säger 29-åriga Caroline Svedbom, företagets grundare, vd och ägare.

Kontoret i Stockholm har numera sex anställda och ägaren är redan på jakt efter en större lokal.

På några få år har Caroline Svedbom byggt upp en effektiv e-handel – internetförsäljningen står för nära 25 procent av omsättningen, lockat till sig 16 000 följare på Instagram och expanderat internationellt.

Hennes droppformade smycken säljs i dag i nio länder: Sverige, Norge, Storbritannien, Spanien, Frankrike, Grekland, Italien, Österrike och Dubai i Förenade Arabemiraten. Och fler marknader är på gång.

”Efter årsskiftet börjar vi sälja i Finland och om allt går vägen läggs vi in i SAS-planens taxfree-katalog. Prio nästa år är annars att utveckla affärssystem, webbshop och interna plattformar ytterligare.”

Megamarknader som Kina, Sydkorea, och Japan med miljontals potentiella kunder lockar, liksom USA och Kanada.

”Jag får förfrågningar från olika agenturer, men varje ny marknad kostar ungefär en miljon. Visst skulle jag kunna ta banklån eller plocka in externa investerare för att växa ännu snabbare, men det är inte det jag vill”, säger hon.

”Jag vill bygga långsiktigt med en smart struktur. Det klart att man sneglar lite på hur stora företagsledare som H&M:s Persson och Ikeas Kamprad har gjort. Längst inne kan jag ibland drömma om ett globalt företagsimperium, men till vardags handlar allt om min passion för smycken och hårt arbete – det finns inga genvägar.”

All tillväxt sker organiskt.

Tricket, enligt grundaren, är att hålla fast vid en röd tråd i produkten, få många och nöjda kunder genom att leverera god kvalitet till priser som många har råd med, en nästintill omättlig efterfrågan och effektiv bolagsstyrning.

Att droppformade smycken blivit Caroline Svedboms signum är ingen slump.

”Idén om en egen droppkollektion kom efter att ha sett Angelina Jolies smaragdörhängen från Lorraine Schwartz, värda 3,5 miljoner dollar, på Oscarsgalan 2009. Jag tyckte dropparna var perfekta i storleken och ville göra dem i massor av färger.”

Fyra år senare kom debutkollektionen ”Perfect Drop Earrings”, som sålde slut på en vecka. Örhängena är än i dag en av företagets bästsäljare.

”Vi tar även emot specialbeställningar. Vi gör allt”, säger Caroline Svedbom.

... även herrsmycken?

”Vi gör manschettknappar. Längre fram vill jag ta fram en parkollektion med manschettknappar till den ena och matchande örhängen till den andra.” 

Alla smycken gnistrar av stenar från kristallernas Rolls-Royce: Swarovski. Basmetallen är mässing, med överdrag av 14K guld eller platinametallen rodium. Komponenterna produceras i Europa och varje smycke tillverkas för hand i en liten familjeägd verkstad i Aten.

”Jag träffade ägarna på en mässa i Paris 2013. De arbetade med just Swarovskikristaller, och tyckte mest att jag var jobbig som envisades med att stå först i kön varje dag som mässan öppnade och sedan hänga vid deras monter tills de stängde. Men jag ville verkligen få diskutera min produktionsidé med dem”, säger Caroline Svedbom.

Till slut gick den grekiska familjen med på att släppa in den ihärdiga svenskan på ett verkstadsbesök.

”Första gången som jag hälsade på dem i Aten arbetade tre personer i verkstaden. I dag är de 18 personer och har nyligen infört skiftgång.”

Caroline Svedboms smycken är en snackis bland tonåringar och i modepressen. Även etablerade profiler som kronprinsessan Victoria, förra SEB-chefen Annika Falkengren och artister som Laleh tillhör den trogna och växande kundkretsen.

Är du nästa generation Efva Attling?

”Njae, det vet jag inte. Men när jag var barn köpte Efva sina halslänkar av pappa.”

Pappa är Kenneth Svedbom, tredje generationens grossisthandlare i guld och silver med rötterna i Guld- & Silvervarufabriken Amicus i Vetlanda.

Caroline Svedbom ville inte ta över släktverksamheten. Hon vill göra sin egen resa, arbetade på olika smyckesföretag och startade två bolag efter studenten. Innan hon var 24 år hade hon sålt det ena och namnet på det andra för 285 000. Pengarna blev grundplåten till dagens varumärke.

Vad har varit svårast hittills?

”Att släppa kontrollen och våga delegera.”

Pengar har inte varit något problem.

”Jag har tagit ett enda lån: 50.000 av pappa för att starta första aktiebolaget. Mina föräldrar har alltid stöttat mig, även när jag i tonåren var en datanörd och hellre byggde hemsidor åt företag än pluggade”, säger Caroline Svedbom och inflikar att fadern fått tillbaka sina pengar med råge:

”Pappa är förresten anställd som företagets ekonom så nu är det jag som försörjer honom.”


Innehåll från ForenaAnnons

Forena vill göra privat pensionssparande förmånligt – för alla

Bildtext: Anders Johansson, förbundsordförande Forena
Bildtext: Anders Johansson, förbundsordförande Forena

Pensionsnivåerna sjunker för varje årskull som går i pension. Tjänstepensionen har blivit en nödvändighet snarare än en guldkant på ålderns höst, men detta till trots saknas stimulansåtgärder som uppmuntrar och underlättar för privat pensionssparande. Det vill försäkringsbranschens fackförbund Forena ändra på. 

Pensionerna är en kärnfråga för det svenska samhället, oavsett politisk hemmahörighet. I takt med att befolkningen åldras och att pensionssystemet inte täcker upp i den mån som var avsett, riskerar vi att hamna i en framtid där våra äldre tvingas förlita sig på bidrag för att ens överleva.

– Hela 450 000 anställda saknar tjänstepension. Samtidigt arbetar runt 500 000 kvinnor deltid, 120 000 personer är småföretagare och vi har stor inflyttning. Vi pratar om över en miljon människor som behöver få chansen att spara ikapp, säger Forenas förbundsordförande, Anders Johansson.

Ett ointresse kring förändring

Det är dock en komplex fråga. I dag premieras till exempel företagare med förmånliga skatteregler för att avdrag vad gäller avsättning till tjänstepensionen. Yrkesverksamma som tjänar över 45 000 i månaden kan löneväxla förmånligt, men för 90 procent av dem som jobbar ges inga förmåner. 

– Det är överraskande att politikerna är så ointresserade av att förändra situationen. Istället gömmer de sig bakom Pensionsgruppens oantastlighet och ser en konflikt mellan subventionerat pensionssparande och konsumtion för tillväxt. Därtill finns en missuppfattning om att subventioner bara skulle leda till ökat pensionssparande hos höginkomsttagare, något som inte alls stämmer.

Tre reformförslag

Anders, som själv har lång erfarenhet från försäkringsbranschen, konstaterar att det i realiteten finns ett stort intresse från svenskarna att pensionsspara, men att de reducerade avdragsmöjligheterna har satt käppar i hjulet för andra.

– Därför presenterar vi tre reformförslag; till att börja med borde det införas matchat sparande, där staten matchar en viss procent av allt man månadssparar. Det är enkelt och man kan delta på den nivå man väljer själv.

Det andra förslaget är att öppna möjligheter för att man själv ska kunna göra insättningar till premie- och tjänstepension. Infrastrukturen för en sådan här modell finns redan i många andra länder och fungerar väl.

 – Det tredje förslaget är att låta äldre som säljer sina bostäder få omvandla reavinsten till livränta. Då får pensionärer pengar som förstärker pensionen samtidigt som vi ökar rörligheten på bostadsmarknaden.

Mycket på agendan

Medan pensionerna är en central fokuspunkt för Forena arbetar fackförbundet hårt även med en mängd andra sakfrågor. Högaktuellt just nu är exempelvis förhandlingarna mellan Svenskt näringsliv, LO och PTK kring LAS, omställningsfrågor och A-kassefrågor. 

– Förhandlingarna beräknas vara klara i slutet av september och det är mycket spännande. Vi berörs förvisso inte direkt av diskussionerna, men kommer ändå att påverkas av resultatet. Nu i oktober påbörjar vi också våra löneförhandlingar, så det finns mycket på agendan, avslutar Anders.

FAKTA OM FORENA

Forena är försäkringsbranschens fackförbund. Vi jobbar för ett tryggt och utvecklande arbetsliv för anställda inom försäkring och finans. Våra medlemmar finns inom alla yrkesroller på försäkringsbolag, banker som ägs av försäkringsbolag och hos försäkringsförmedlare. Forena är det största facket bland akademiker och chefer i försäkringsbranschen och vi ansluter studenter, yrkesverksamma och chefer. 

Läs mer om Forena

Mer från Forena

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Forena och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?