Annons

Carolines örhängen är en svensk framgångssaga

Hon fick idén när hon såg Angelina Jolies smaragdörhängen på Oscarsgalan 2009. 

I dag gnistrar svenska Caroline Svedboms egendesignade Swarovskidroppar på tiotusentals kvinnor runt om i världen.

Foto:Evelina Carborn
Foto:Evelina Carborn

Medan etablerade smyckebutiker brottas med vikande omsättning är entreprenören och smyckedesignern Caroline Svedboms produktionsbolag på väg att bli en svensk framgångssaga.

Bolagets omsättning har ökat från 390.000 kronor till 17 miljoner kronor – på fyra år. Även vinstkurvan rakar i höjden, från 2.000 kronor 2014 till beräknade 844.000 kronor i år. 

”Företaget tog fart i januari 2016 när jag valde att gå från passionerad hobby till att vara ett företag på riktigt, med anställda och allt”, säger 29-åriga Caroline Svedbom, företagets grundare, vd och ägare.

Kontoret i Stockholm har numera sex anställda och ägaren är redan på jakt efter en större lokal.

På några få år har Caroline Svedbom byggt upp en effektiv e-handel – internetförsäljningen står för nära 25 procent av omsättningen, lockat till sig 16 000 följare på Instagram och expanderat internationellt.

Hennes droppformade smycken säljs i dag i nio länder: Sverige, Norge, Storbritannien, Spanien, Frankrike, Grekland, Italien, Österrike och Dubai i Förenade Arabemiraten. Och fler marknader är på gång.

”Efter årsskiftet börjar vi sälja i Finland och om allt går vägen läggs vi in i SAS-planens taxfree-katalog. Prio nästa år är annars att utveckla affärssystem, webbshop och interna plattformar ytterligare.”

Megamarknader som Kina, Sydkorea, och Japan med miljontals potentiella kunder lockar, liksom USA och Kanada.

”Jag får förfrågningar från olika agenturer, men varje ny marknad kostar ungefär en miljon. Visst skulle jag kunna ta banklån eller plocka in externa investerare för att växa ännu snabbare, men det är inte det jag vill”, säger hon.

”Jag vill bygga långsiktigt med en smart struktur. Det klart att man sneglar lite på hur stora företagsledare som H&M:s Persson och Ikeas Kamprad har gjort. Längst inne kan jag ibland drömma om ett globalt företagsimperium, men till vardags handlar allt om min passion för smycken och hårt arbete – det finns inga genvägar.”

All tillväxt sker organiskt.

Tricket, enligt grundaren, är att hålla fast vid en röd tråd i produkten, få många och nöjda kunder genom att leverera god kvalitet till priser som många har råd med, en nästintill omättlig efterfrågan och effektiv bolagsstyrning.

Att droppformade smycken blivit Caroline Svedboms signum är ingen slump.

”Idén om en egen droppkollektion kom efter att ha sett Angelina Jolies smaragdörhängen från Lorraine Schwartz, värda 3,5 miljoner dollar, på Oscarsgalan 2009. Jag tyckte dropparna var perfekta i storleken och ville göra dem i massor av färger.”

Fyra år senare kom debutkollektionen ”Perfect Drop Earrings”, som sålde slut på en vecka. Örhängena är än i dag en av företagets bästsäljare.

”Vi tar även emot specialbeställningar. Vi gör allt”, säger Caroline Svedbom.

... även herrsmycken?

”Vi gör manschettknappar. Längre fram vill jag ta fram en parkollektion med manschettknappar till den ena och matchande örhängen till den andra.” 

Alla smycken gnistrar av stenar från kristallernas Rolls-Royce: Swarovski. Basmetallen är mässing, med överdrag av 14K guld eller platinametallen rodium. Komponenterna produceras i Europa och varje smycke tillverkas för hand i en liten familjeägd verkstad i Aten.

”Jag träffade ägarna på en mässa i Paris 2013. De arbetade med just Swarovskikristaller, och tyckte mest att jag var jobbig som envisades med att stå först i kön varje dag som mässan öppnade och sedan hänga vid deras monter tills de stängde. Men jag ville verkligen få diskutera min produktionsidé med dem”, säger Caroline Svedbom.

Till slut gick den grekiska familjen med på att släppa in den ihärdiga svenskan på ett verkstadsbesök.

”Första gången som jag hälsade på dem i Aten arbetade tre personer i verkstaden. I dag är de 18 personer och har nyligen infört skiftgång.”

Caroline Svedboms smycken är en snackis bland tonåringar och i modepressen. Även etablerade profiler som kronprinsessan Victoria, förra SEB-chefen Annika Falkengren och artister som Laleh tillhör den trogna och växande kundkretsen.

Är du nästa generation Efva Attling?

”Njae, det vet jag inte. Men när jag var barn köpte Efva sina halslänkar av pappa.”

Pappa är Kenneth Svedbom, tredje generationens grossisthandlare i guld och silver med rötterna i Guld- & Silvervarufabriken Amicus i Vetlanda.

Caroline Svedbom ville inte ta över släktverksamheten. Hon vill göra sin egen resa, arbetade på olika smyckesföretag och startade två bolag efter studenten. Innan hon var 24 år hade hon sålt det ena och namnet på det andra för 285 000. Pengarna blev grundplåten till dagens varumärke.

Vad har varit svårast hittills?

”Att släppa kontrollen och våga delegera.”

Pengar har inte varit något problem.

”Jag har tagit ett enda lån: 50.000 av pappa för att starta första aktiebolaget. Mina föräldrar har alltid stöttat mig, även när jag i tonåren var en datanörd och hellre byggde hemsidor åt företag än pluggade”, säger Caroline Svedbom och inflikar att fadern fått tillbaka sina pengar med råge:

”Pappa är förresten anställd som företagets ekonom så nu är det jag som försörjer honom.”


Innehåll från XintelaAnnons

Bättre behandlingsmetoder med cellmarkör

Evy Lundgren-Åkerlund, vd för Xintela.
Evy Lundgren-Åkerlund, vd för Xintela.Foto:Ola Torkelsson

Med en patentskyddad markörteknologi för stamceller och en egen produktionsanläggning är Xintela en spelare inom cellterapifältet att räkna med. Nu satsar de även på att ta fram en ny behandlingsmetod för aggressiv bröstcancer.

Xintela utvecklar behandlingar inom områden där behovet av ny innovation är stort – artros, covid-19 och aggressiva cancerformer. Utvecklingsarbetet grundar sig i företagets markörteknologi Xinmark, där specifika cellyteproteiner fungerar som målmolekyler på stamceller och cancerceller.  

Från start har Xintela fokuserat på stamcellsterapi för artrospatienter. Genom prekliniska studier på hästar har bolaget visat att stamceller som tagits fram med hjälp av markören kan bromsa utveckling av artros hos hästar efter n ledbroskskada. 

EXTERN LÄNK: Inbjudan till Xintelas emission 

Unik markörteknologi

– Vi är inte ensamma om att arbeta med stamceller, men vår teknologi gör oss verkligen unika. Med våra markörer kan vi sortera ut stamceller från exempelvis fettvävnad och få fram en homogen stamcellspreparation av hög kvalitet som sedan expanderas i stora mängder, säger Evy Lundgren-Åkerlund, vd för Xintela. 

Xintela har en egen GMP-förberedd produktionsanläggning för att tillverka sina stamcellsprodukter för kliniska studier. Nu inväntar företaget ett tillstånd för att producera den första produkten Xstem-Oa och inleda kliniska studier på artrospatienter.  

Markörteknologin Xinmark kan också användas för att detektera vissa aggressiva cancerceller och rikta behandlande antikroppar till dessa. Xintela fokuserar sedan tidigare på den aggressiva hjärntumören glioblastom, och nyligen presenterade företaget att nästa fokusområde blir trippelnegativ bröstcancer, även den en mycket aggressiv cancerform med dålig prognos. 

Nya indikationer möter stora medicinska behov

– Plattformen Xinmark ger oss möjlighet att bredda verksamheten till nya utvecklingsområden. Därför har vi nu lagt till trippelaggressiv bröstcancer och även inlett en preklinisk studie av våra stamceller som behandling för Acute Respiratory Distress Syndrome (ARDS), en svår lungkomplikation som drabbar vissa covid-19-patienter, säger Evy Lundgren-Åkerlund.

Nu hoppas hon kunna landa samarbeten med strategiska partners inom bolagets verksamhetsområden för att ytterligare stärka Xintelas plats på marknaden. 

EXTERN LÄNK: Läs mer om Xintelas satsning på en ny behandling av aggressiv bröstcancer 

Fakta Xintela
Xintela är ett biomediciniskt bolag verksamt inom regenerativ medicin och cancer. Med sin patentskyddade markörteknologi utvecklar företaget nya behandlingsmetoder för exempelvis artros och hjärntumörer. www.xintela.se 

Mer från Xintela

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Xintela och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?