1515
Annons

Carolines örhängen är en svensk framgångssaga

Hon fick idén när hon såg Angelina Jolies smaragdörhängen på Oscarsgalan 2009. 

I dag gnistrar svenska Caroline Svedboms egendesignade Swarovskidroppar på tiotusentals kvinnor runt om i världen.

Foto:Evelina Carborn
Foto:Evelina Carborn

Medan etablerade smyckebutiker brottas med vikande omsättning är entreprenören och smyckedesignern Caroline Svedboms produktionsbolag på väg att bli en svensk framgångssaga.

Bolagets omsättning har ökat från 390.000 kronor till 17 miljoner kronor – på fyra år. Även vinstkurvan rakar i höjden, från 2.000 kronor 2014 till beräknade 844.000 kronor i år. 

”Företaget tog fart i januari 2016 när jag valde att gå från passionerad hobby till att vara ett företag på riktigt, med anställda och allt”, säger 29-åriga Caroline Svedbom, företagets grundare, vd och ägare.

Kontoret i Stockholm har numera sex anställda och ägaren är redan på jakt efter en större lokal.

På några få år har Caroline Svedbom byggt upp en effektiv e-handel – internetförsäljningen står för nära 25 procent av omsättningen, lockat till sig 16 000 följare på Instagram och expanderat internationellt.

Hennes droppformade smycken säljs i dag i nio länder: Sverige, Norge, Storbritannien, Spanien, Frankrike, Grekland, Italien, Österrike och Dubai i Förenade Arabemiraten. Och fler marknader är på gång.

”Efter årsskiftet börjar vi sälja i Finland och om allt går vägen läggs vi in i SAS-planens taxfree-katalog. Prio nästa år är annars att utveckla affärssystem, webbshop och interna plattformar ytterligare.”

Megamarknader som Kina, Sydkorea, och Japan med miljontals potentiella kunder lockar, liksom USA och Kanada.

”Jag får förfrågningar från olika agenturer, men varje ny marknad kostar ungefär en miljon. Visst skulle jag kunna ta banklån eller plocka in externa investerare för att växa ännu snabbare, men det är inte det jag vill”, säger hon.

”Jag vill bygga långsiktigt med en smart struktur. Det klart att man sneglar lite på hur stora företagsledare som H&M:s Persson och Ikeas Kamprad har gjort. Längst inne kan jag ibland drömma om ett globalt företagsimperium, men till vardags handlar allt om min passion för smycken och hårt arbete – det finns inga genvägar.”

All tillväxt sker organiskt.

Tricket, enligt grundaren, är att hålla fast vid en röd tråd i produkten, få många och nöjda kunder genom att leverera god kvalitet till priser som många har råd med, en nästintill omättlig efterfrågan och effektiv bolagsstyrning.

Att droppformade smycken blivit Caroline Svedboms signum är ingen slump.

”Idén om en egen droppkollektion kom efter att ha sett Angelina Jolies smaragdörhängen från Lorraine Schwartz, värda 3,5 miljoner dollar, på Oscarsgalan 2009. Jag tyckte dropparna var perfekta i storleken och ville göra dem i massor av färger.”

Fyra år senare kom debutkollektionen ”Perfect Drop Earrings”, som sålde slut på en vecka. Örhängena är än i dag en av företagets bästsäljare.

”Vi tar även emot specialbeställningar. Vi gör allt”, säger Caroline Svedbom.

... även herrsmycken?

”Vi gör manschettknappar. Längre fram vill jag ta fram en parkollektion med manschettknappar till den ena och matchande örhängen till den andra.” 

Alla smycken gnistrar av stenar från kristallernas Rolls-Royce: Swarovski. Basmetallen är mässing, med överdrag av 14K guld eller platinametallen rodium. Komponenterna produceras i Europa och varje smycke tillverkas för hand i en liten familjeägd verkstad i Aten.

”Jag träffade ägarna på en mässa i Paris 2013. De arbetade med just Swarovskikristaller, och tyckte mest att jag var jobbig som envisades med att stå först i kön varje dag som mässan öppnade och sedan hänga vid deras monter tills de stängde. Men jag ville verkligen få diskutera min produktionsidé med dem”, säger Caroline Svedbom.

Till slut gick den grekiska familjen med på att släppa in den ihärdiga svenskan på ett verkstadsbesök.

”Första gången som jag hälsade på dem i Aten arbetade tre personer i verkstaden. I dag är de 18 personer och har nyligen infört skiftgång.”

Caroline Svedboms smycken är en snackis bland tonåringar och i modepressen. Även etablerade profiler som kronprinsessan Victoria, förra SEB-chefen Annika Falkengren och artister som Laleh tillhör den trogna och växande kundkretsen.

Är du nästa generation Efva Attling?

”Njae, det vet jag inte. Men när jag var barn köpte Efva sina halslänkar av pappa.”

Pappa är Kenneth Svedbom, tredje generationens grossisthandlare i guld och silver med rötterna i Guld- & Silvervarufabriken Amicus i Vetlanda.

Caroline Svedbom ville inte ta över släktverksamheten. Hon vill göra sin egen resa, arbetade på olika smyckesföretag och startade två bolag efter studenten. Innan hon var 24 år hade hon sålt det ena och namnet på det andra för 285 000. Pengarna blev grundplåten till dagens varumärke.

Vad har varit svårast hittills?

”Att släppa kontrollen och våga delegera.”

Pengar har inte varit något problem.

”Jag har tagit ett enda lån: 50.000 av pappa för att starta första aktiebolaget. Mina föräldrar har alltid stöttat mig, även när jag i tonåren var en datanörd och hellre byggde hemsidor åt företag än pluggade”, säger Caroline Svedbom och inflikar att fadern fått tillbaka sina pengar med råge:

”Pappa är förresten anställd som företagets ekonom så nu är det jag som försörjer honom.”


Soros: Kriget kan vara början på tredje världskriget

Rysslands invasion kan vara början på tredje världskriget - och vår civilisation kanske inte överlever den. 

Det säger finansgurun George Soros i samband med toppmötet Världsekonomiskt forum i Davos.

George Soros
George SorosFoto:Anna Ekelund

Miljardären och filantropen George Soros säger om vanligt det ingen annan vågar. Som att Rysslands invasion av Ukraina kan vara början på tredje världskriget. 

”Rysslands invasion kan vara början på tredje världskriget - och vår civilisation kanske inte överlever den”, säger han. 

Även när striderna upphör i Ukraina - vilket det måste göra - blir världen aldrig densamma, säger han.

Invasionen var inte oväntad, enligt George Soros som anses länge ha tolkat Putins mönster och strategi korrekt. George Soros Open Society Foundations stöttar projekt runt om i världen - bland annat Ukraina - med målet att främja rättvisa, utbildning, folkhälsa och oberoende media. 

Putin är fast i sina tankebanor säger George Soros. Ukraina gör Europa och västvärlden - det öppna samhället - en stor tjänst. 

”De utkämpar vår kamp. De har en rejäl chans att vinna. Vi måste ge dem allt stöd de vill ha. USA gör helt klart det”, säger George Soros. 

Andra frågor som är viktiga för mänskligheten, som att förhindra pandemier och klimatförändringar, undvika kärnvapenkrig och behålla våra institutioner starka - får nu komma i andra hand på grund av kriget. 

”Det är därför jag säger att vår civilisation kanske inte överlever”, säger George Soros.

När det gäller sanktioner tycker George Soros att det är gasen man ska fokusera på. 

”Olja kan man skicka var som helst, kineserna tar gärna hand om den. Men gas kan endast säljas till Europa”, säger George Soros.  

Han säger att Putin hade väntat sig att bli välkomnad med öppna armar av den rysktalande befolkningen i Ukraina. 

”Hans soldater hade med sina finaste paraduniformer. Så blev det inte.”

Men eftersom den ryska presidenten inte hade råd att acceptera nederlag ändrade han sin plan och tillsatte den fruktade generalen Vladimir Shamanov med målet att få fram något att visa upp för segerdagen den 9 maj. Men Putin fick väldigt lite att fira när ukrainarna höll ut i 82 dagar i Mariupol, anser George Soros. 

Nu har dock kriget kommit in i en ny fas som är mycket mer utmanande för den ukrainska armén: strid i öppen terräng mot den numerärt överlägsna ryska trupperna. 

”Vi måste mobilisera alla våra resurser för att snabbt få slut på kriget. Det bästa – och kanske enda – sättet att bevara vår civilisation är att besegra Putin så snabbt som möjligt. Det är min slutsats”, säger George Soros. 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?