Caroline Arehult i täten för nya Hemfosa

Efter ett helt arbetsliv inom Skanska klev Caroline Arehult i höst in som vd i Hemfosa.

”Jag kommer in i en väldigt spännande fas i bolaget.”

Caroline Arehult är ny vd för samhällsfastighetsbolaget Hemfosa, som har delat upp verksamheten i två bolag.
Caroline Arehult är ny vd för samhällsfastighetsbolaget Hemfosa, som har delat upp verksamheten i två bolag.Foto:Banfa Jawla

Samhällsfastighetsbolaget Hemfosa Fastigheter har de senaste månaderna arbetat för att dela upp bolaget i två delar varav den ena, ett nybildat bolag som fått namnet Nyfosa, inom kort kommer att delas ut till Hemfosas aktieägare.

Som ett led i detta har Hemfosas tidigare vd, Jens Engwall, tagit klivet över till Nyfosa där han numera är vd och till ny vd för Hemfosa har Caroline Arehult utsetts.

Hon kommer närmast från Skanska SKA B +0,88% Dagens utveckling där hon har arbetat i stort sett hela sin karriär och de senaste åtta åren varit vd för Skanska Fastigheter Stockholm, ett dotterbolag som arbetar med utveckling av kontorsprojekt i Stockholm.

”Jag får chansen att vara med och sätta riktningen framåt för Hemfosa. Det är givetvis fantastiskt kul och betydligt mer spännande än om vägen framåt redan var utstakad. Vi är nu inne i en affärsplaneringsprocess där vi arbetar med strategier och mål”, säger Caroline Arehult.

Svaret kommer på frågan om hur den nya vd:n ser på bolagets framtid och hon kan inte ge mer specifika svar än så men generellt så tror hon att Hemfosa kommer att få en, som hon uttrycker det, ännu tydligare och starkare ställning som en långsiktig aktör inom samhällsfastigheter. Syftet med uppdelningen av bolaget var ju att man i Hemfosa, där fastighetsbeståndet börjat bli lite spretigt, skulle fokusera på kärnaffären, samhällsfastigheter.

”Vi kommer att fördjupa vår kompetens inom hållbarhet och projekt för att komplettera och stärka vår affär på bästa sätt. Dock är det så att det redan är en väldigt fin verksamhet i dag och i mångt och mycket handlar det om att skruva lite på den för att göra något väldigt bra ännu bättre, snarare än att göra något helt annorlunda. Vi vill fortsätta växa och utvecklas men i vilken takt och på vilka sätt är något vi håller på att undersöka nu”, säger Caroline Arehult.

Hon ser en generellt ljus framtid inom just samhällsfastigheter, i synnerhet då kommunerna står inför stora utmaningar i form av en åldrande befolkning och behoven för olika samhällsfunktioner är stora, vilket i sin tur innebär ett stort lokalbehov.

”Där hoppas jag att Hemfosa är den partner som man föredrar att samarbeta med. Detta kommer att vara något vi fortsätter att jobba hårt med för att vara”, säger vd:n.

Hur ser hon då på läget på fastighetsmarknaden, finns det fortfarande affärer att göra eller behöver man i dagsläget fokusera mer på förädling av det befintliga fastighetsbeståndet? Hon konstaterar att konkurrensen är tuff och det råder rent generellt en brist på utbud på fastigheter.

”Att vi har väldigt duktiga medarbetare ute i landet som har ett starkt lokalt nätverk gör dock att vi kan finna affärer som inte är ute på marknaden så jag är övertygad om att vi även kommer hitta nya fastigheter att köpa även i den hårda konkurrens som är.”

Caroline Arehult konstaterar vidare att som komplement har Hemfosa sedan ett befintligt bestånd som man kan fortsätta att utveckla, vilket hon ser som en stor fördel.

”Beståndet ger oss dessutom en stark marknadsnärvaro vilket även bidrar positivt i sökandet efter både fastigheter och hyresgäster.”

Hemfosas nya vd är 45 år och utbildade sig till lantmätare, bygg- och fastighetsekonomi, på KTH och tillbringade under studietiden tre år utomlands, två i Tyskland och ett i USA.

När hon läste sitt tredje år på KTH kom hon med i Skanskas traineeprogram, Skanska 21, och fick därefter frågan när hon kunde börja på byggjätten, snarare än om. Skanska är för den svenska fastighetsbranschen en plantskola utan like och många av landets ledande fastighetsprofiler har inlett sina karriärer där.

”Mina 19 år på Skanska var fantastiska och jag ser tillbaka på dem med glädje. Jag fick ett väldigt stort eget ansvar tidigt och fick sedan hela tiden möjlighet att utvecklas som ledare, både i de roller jag haft och genom bra interna och externa utbildningar.”

Givet sin långa tid på Skanska var det ett stort steg att säga upp sig.

”Jag kände ändå att det var dags att våga utmana mig själv, så när chansen att ta över som vd för Hemfosa dök upp kändes det helt rätt. Ett beslut jag inte har ångrat en sekund, Hemfosa är ett otroligt fint bolag med oändliga möjligheter.”

På fritiden blir det mycket basket, vilket hon har tränat sedan barndomen. Numera fungerar hon som coach till sina två döttrar.

”Att försöka utveckla och inspirera ungdomar är fantastiskt kul och givande. I min roll som basketcoach kan jag dra nytta av mina erfarenheter som ledare i arbetslivet men att leda tonåringar utvecklar även mig som person och ger helt andra och nya perspektiv på ledarskap och tillvaron rent generellt, säger Caroline Arehult.

 


Innehåll från Mercedes-BenzAnnons

Elbil, laddhybrid, diesel eller bensin – här är rätt teknik för dig

Plötsligt pratar alla om eldrivna bilar och frågan infinner sig: Borde även jag gå över till ett laddbart alternativ?

– Det beror på helt på dina förutsättningar, körvanor och prioriteringar. Många vinner på att byta till en eldriven bil, men inte alla, säger Ulrich Szymczak, Produkt Management Mercedes-Benz Sverige.

Läs mer om elektrifierade bilar från Mercedes-Benz 

Andelen elektrifierade bilar efter våra vägar ökar i allt snabbare takt. Enligt Bil Sweden’ s novemberrapport 2020 har andelen laddbara bilar som nyregistrerats ökat med 113 procent i jämförelse med samma period förra året.

Det finns många anledningar till den – för vår miljö – positiva utvecklingen:

• En ökad miljöhänsyn. Allt fler vill minska sitt klimatavtryck och då är det betydligt bättre att välja en bil som helt eller delvis drivs av el framför en modell med förbränningsmotor.  

• Bättre totalekonomi. En rad politiska beslut har de senaste åren knuffat konsumenterna i rätt riktning, det vill säga mot att välja elektricitet framför fossila bränslen. En laddbar bil har normalt ett dyrare inköpspris, men det kompenseras av en klimatbonus, lägre beskattning, lägre förmånsvärde (för den som kör tjänstebil), lägre servicekostnad och lägre driftskostnad. Summan på nedersta raden talar därför ofta till den laddbara bilens fördel.

• Utvecklad teknik. Batterierna blir allt kraftfullare samtidigt som de blir lättare och mindre. Det ökar framför allt bilens räckvidd (hur långt den går på eldrift), men även hur snabbt batteriet går att ladda. Mercedes-Benz eldrivna lyxsedan EQS, som lanseras nästa år, får exempelvis en räckvidd på hela 700 kilometer.

• Utbyggd infrastruktur. Laddmöjligheterna längs våra vägar förbättras hela tiden vilket underlättar planeringen och ökar tryggheten. Både politiker och biltillverkare har insett att ett väl utbyggt nät av laddstationer är avgörande för att konsumenterna ska välja bilar med eldrift.

• Modellutbudet. I takt med konsumenternas ökade efterfrågan lanseras allt fler laddbara modeller vilket gör att det finns attraktiva alternativ för alla behov. Ett exempel är Mercedes-Benz som idag har 26 olika laddhybrider att välja mellan – från kompakta A-Klass till den stora premiumsuven GLE. Dessutom finns två elbilar i portföljen – suven EQC och familjebussen EQV. 

Innan 2022 är slut räknar Mercedes-Benz med att ha tio elbilar, och ett 50-tal laddhybrider, i portföljen.

Men, trots att många argument talar till den laddbara bilens fördel, passar den inte alla.

– Det finns många som fortfarande tycker att en bensin- eller dieseldriven bil är ett bättre alternativ. Framför allt de som inte har möjligheten att ladda bilen vid bostaden och/ eller på jobbet, säger Kim Larsson, KAM Fleet Sales på Mercedes-Benz Sverige. 

Fler anledningar?

Att el/laddhybrider har ett högre inköpsvärde än motsvarande diesel/bensinbil kompenseras av många faktorer. Jämför man i en TCO modell (Total Cost of Ownership) så påverkar restvärde, bonus, vägskatt, bränslekostnad, sociala avgifter för förmånsvärde bil/bränsle kalkylen positivt. Den i inköp dyrare laddhybriden blir ofta billigare än jämförbar diesel, men körsträcka och innehavstid påverkar kalkylen.

Så hur länge får vi se fossildrivna bilar på våra vägar?

– Övergångsperioden kommer säkert att vara ganska lång. Över 30% av de bilar som registreras idag är laddhybrider eller rena elbilar, detta kommer att öka succesivt med tillgången och utbudet av icke fossildrivna alternativ. Mercedes har som ambition att vara helt koldioxidneutralt till 2039, det ger ett visst tidsperspektiv, menar Lisa Wulkan, KAM Fleet Sales på Mercedes-Benz Sverige.

Provköra en Elbil eller Laddhybrid? Boka här!  

FAKTA/Fördelar och nackdelar – så funkar teknikerna

Bensin och diesel (förbränningsmotor)

Fördelar 

• Lägre inköpspris än en laddhybrid eller elbil i motsvarande modell.

• Väldigt stort utbud i många prisklasser.

• Kräver ingen laddstation.

• Lång räckvidd.

Nackdelar

• Högre utsläpp av koldioxid än de laddbara alternativen. Högst med bensin, därefter diesel.

• Högre driftskostnad, fordonsskatt och servicekostnad.

Laddhybrid (elmotor och förbränningsmotor)

Fördelar

• Bilen är utrustad med både en förbränningsmotor och elmotor vilket förenar det bästa av två världar. Ofta klarar du dig på eldrift utan lokala utsläpp och vid längre resor tar förbränningsmotorn vid. 

• Lägre utsläpp än de bilar som enbart har förbränningsmotor.

• Du får klimatbonus från staten.

• Lägre driftskostnad och fordonsskatt än motsvarande modell med förbränningsmotor. 

Nackdelar

• Förbränningsmotorn släpper ut koldioxid.

• Högre inköpspris än de fossildrivna alternativen. 

• Kräver tillgång till laddstation för att du ska kunna nyttja elmotorn.

Elbil (enbart elmotor)

Fördelar

• Inga lokala utsläpp under körning.

• Ger högst klimatbonus.

• Normalt lägst drift- och servicekostnad.

• Kräver ofta minst underhåll.

• Går tystare än bilar med förbränningsmotor.

Nackdelar

• Högst inköpspris.

• Har ofta en kortare räckvidd än motsvarande modell med förbränningsmotor.

• Kräver tillgång till laddstation. 

Läs mer här 

Mer från Mercedes-Benz

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Mercedes-Benz och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?