1515
Annons

Carola Lemne om nya uppdraget

Carola Lemne föreslås som ny ordförande för Engelska Skolan inför bolagsstämman i november. 

”Skolan är otroligt viktigt för näringslivet”, säger hon till Di. 

Carola Lemne fattar klubban i Engelska Skolan.
Carola Lemne fattar klubban i Engelska Skolan.Foto:Oskar Omne

Carola Lemne ska efterträda nuvarande styrelseordföranden Birker Bahnsen som ordförande för Engelska Solan.  Han kommer enligt förslaget att sitta kvar i styrelsen även efter stämman. 

Carola Lemne har en lång erfarenhet inom svenskt näringsliv och offentlig sektor. Hon har tidigare erfarenhet som vd för Svenskt Näringsliv mellan 2014 och 2018. Hon har dessutom varit vd för Danderyds sjukhus samt vårdbolaget Praktikertjänst.

Enligt henne kan denna bakgrund bidra till Engelska skolans utveckling. 

”Jag har varit hela tiden involverad i verksamheter med högt kunskapsinnehåll med experter, precis som i skolan. Jag har således lång erfarenhet av att verka i verksamheter som är beroende av politiska beslut och av interaktion med kommun och regionpolitiker”, säger hon.

Carola Lemne vill fokusera på att Engelska skolan försätter att expandera.

”Det är roligt att skolan expanderar i fler ställen i Sverige utan också att man har expanderat i Spanien”, säger hon.

Carola Lemne understryker att Engelska Skolans utbildningskvalitet ska ligga i fokus. 

”Om man tittar generellt har skolor i Sverige en utmaning att nå bra resultat för elever. Internationella engelska skolan har gått mot trenden och vi vill bibehålla det”, säger hon. 

Engelska skolan är en friskola som grundades 1993 av Barbara Bergström och som fokuserar på grundskolans nivå. Skolkoncernen sammanräknar i dag 37 skolor i Sverige och expanderar utomlands. 

Koncernen är börsnoterad sedan 2016. I år har aktien backat med cirka 10 procent på börsen.

 


Innehåll från HaglöfsAnnons

Haglöfs Restored – second hand gear for first hand adventures

Alla produkter går igenom en rigorös reparationsprocess som säkerställer att de uppfyller Haglöfs kvalitetsstandarder.
Alla produkter går igenom en rigorös reparationsprocess som säkerställer att de uppfyller Haglöfs kvalitetsstandarder.

Begagnade kläder återställs och blir lika funktionella och fina som nya, samtidigt som avfall, utsläpp och resursanvändning minskar. Nu gör Haglöfs Restored det enklare för oss att minska vårt avtryck.

I över hundra år har Haglöfs tillverkat produkter som inspirerar människor att uppleva naturen. Att bidra till att naturen bevaras och kan upplevas i många generationer framöver ligger i företagets dna. Som ett led i hållbarhetsarbetet har varumärket skapat Haglöfs Restored, en kollektion med begagnade kläder som är lika funktionella som nyproducerade produkter, men som har en hel del extra fördelar för miljön. 

– För att tillverka kläder krävs resurser som energi, vatten och råvaror. Varje gång vi kan förlänga en produkts livslängd genom produktvård, reparation eller återanvändning så utnyttjar vi de resurserna på ett bättre sätt. Och framför allt undviker vi att använda ytterligare resurser genom att producera nya produkter, säger Fredrik Ohlsson, vd på Haglöfs.

Stort intresse för att handla begagnat

Till Haglöfs Restored kommer kläder på grund av produktionsfel, garantier och returer, eller för att konsumenten helt enkelt tröttnat på sitt plagg. Oavsett ursprung går alla produkter igenom en rigorös rengörings-, reparations- och impregneringsprocess som säkerställer att de uppfyller Haglöfs kvalitetsstandarder. Genom att återställa gamla produkter som ingen längre vill ha bidrar Haglöfs till mindre avfall, utsläpp och vattenanvändning i produktionsprocessen, samtidigt som de håller fortfarande högkvalitativa material borta från soptippen. Och intresset för att handla begagnat är stort.

– I arbetet med att ta fram Haglöfs Restored gjorde vi konsumentstudier som visade på ett stort sug efter att handla secondhand som man vet håller måttet. Att så många vill göra ett aktivt val att minska miljöavtrycket genom att köpa begagnat är väldigt glädjande, säger Fredrik Ohlsson.

Från slit och släng till cirkulärt

För Haglöfs startar hållbarhetsarbetet redan i företagets designfilosofi. Genom att skapa tidlösa kläder av hög kvalitet så ökar förutsättningarna att de får leva länge. Med konceptet Haglöfs Restored har man nu också skapat ett sätt att ytterligare förlänga livslängden på produkterna.

– För oss handlar det både om att se till att produkter används så länge som möjligt, och om att utforska nya affärsmodeller som innebär att vi inte alltid behöver producera nya produkter för att fortsätta växa som företag. Haglöfs Restored är en del av en process som syftar till att förändra hur vi handlar; att ta oss från en linjär modell med en slit-och-släng-filosofi till ett cirkulärt och mer resursåterhållsamt köpbeteende, säger Fredrik Ohlsson.

Fakta Haglöfs
Svenska outdoorvarumärket Haglöfs grundades 1914 av Wiktor Haglöf. De designar och utvecklar kläder, skor, ryggsäckar och sovsäckar i Stockholm och är verksamma i Europa och delar av Asien. Läs mer på www.haglofs.se 

www.haglofsrestored.com

 

Mer från Haglöfs

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Haglöfs och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?