1515
Annons

Carlström söker friare till Fingerprint

Fingerprint Cards skulle må bra av att få en industriell partner av större storlek för att snabbare kunna utveckla och få ut sin teknik på marknaden.

Det säger Johan Carlström, Fingerprints storägare och tidigare vd, till Nyhetsbyrån Direkt i en intervju.

Johan Carlström.
Johan Carlström.Bild:Bo Håkansson

"Jag känner att vi nu har kommit till ett skede där det vore bra för bolaget med en stark industriell partner. Jag tror att det skulle vara det bästa för bolaget", säger han.

Johan Carlström hänvisar bland annat till beskeden från Fingerprints "Technology Update" i förra veckan, där bolaget pratade om sin iris-lösning och sin ultraljudssensorteknik för in-display (som ska möjliggöra att fingeravtryck kan avläsas var som helst på en skärm på en smartphone eller annan enhet). Fingerprint uppgav då att det ska samverka med nyckelkunder under första halvan av 2018 för att vidareutveckla in-display-tekniken och föra ut den på massmarknaden.

"Jag har tidigare varit mån om bolagets oberoende men anser nu att vi nått ett skede där det skulle vara fördelaktigt för bolaget med en stark industriell partner för att industrialisera, slutföra utveckling och kostnadseffektivt få ut saker på marknaden. Det har de inte behövt tidigare, men nu är de både i teknik- och marknadsledande position och med en handfull parallella spår som alla ska drivas. Det blir mycket mer komplext samt kostar mer resurser och kapital", säger Johan Carlström.

Skulle en partner också ta ett ägande i Fingerprint?
"Jag tror ju att det är en förutsättning för att en industriell spelare skulle vilja bli en så djup partner, annars blir de ju bara en sorts avancerad kund."

Vem skulle en potentiell partner kunna vara?
"Vi behöver inte nämna några namn, men det finns en handfull aktörer som bolaget skulle passa väl ihop med. Antingen genom ett uppköp eller att de köper mina och mina partners aktieposter."

Pratar du om en aktör inom telefonsegmentet?
"Det kan vara det, men det behöver inte vara det. Om man pratar industriella spelare är det ju de största företagen i världen som köper teknologibolag för att ta in deras teknologi. Det kan även vara halvledarbolag som vill bredda sin portfölj. Det kan vara amerikanska eller asiatiska halvledar- eller teknikbolag, det behöver inte vara telefontillverkare."

Pratar du med några sådana aktörer redan?
"Jag har fått sådana erbjudanden tidigare, men de har jag tackat nej till. Det var förra sommaren, förra hösten. Men de har ej dött precis. De hör av sig då och då, men jag har inte varit så intresserad fram tills nyligen", säger Johan Carlström.

Kommer du aktivt arbeta för att en partner hittas?
"Det kan jag inte kommentera."

Är du villig att sälja delar eller hela ditt innehav?
"Jag vill inte kommentera det. Finns det industriella spelare som är intresserade av att i olika mån samarbeta med bolaget, gå in bolaget eller köpa bolaget är jag villig och beredd att lyssna på det. Det har jag inte riktigt varit tidigare, det har inte varit aktuellt helt enkelt."

Han påpekar också att det för tillfället händer mycket i branschen på konsolideringsfronten. Amerikanska Qualcomm har tidigare lagt bud på NXP Semiconductors och häromdagen bekräftade Broadcom sitt uppköpsbud på Qualcomm.

På teknikfronten välkomnar Johan Carlström att Fingerprint har utvecklat en in-display-lösning, som han menar är "the holy grail" i branschen, det som alla söker.

"Jag gissar att det inom 9-18 månader finns in-display-lösningar från fyra spelare, där Fingerprint och Qualcomm har ultraljud och Goodix och Synaptics har optiska lösningar", säger han.

Johan Carlström tror också att Fingerprint Cards FING B +1,48% Dagens utveckling , som det senaste året har tyngts av fallande försäljning och en tuff prispress, kan återgå till att visa tillväxt framöver med hjälp av de nya segmenten som pc, smarta kort och IoT. Han utesluter inte heller att det kan bli tillväxt under 2018, då försäljningen mot telefonsegmentet fortfarande är dominerande.

"Om vi skulle titta på 2018 tror jag väl att smartphones fortfarande kommer att växa någonstans där som bolaget säger 20-25 procent men att du har en asp-erosion (prispress, reds anm). I år säger de ju att prispressen har varit 30 procent och det är väldigt ovanligt att den skulle vara 30 procent flera år i rad. Den kommer nog att komma ned, kanske inte till 10 procent men den kanske kan halveras till 15 procent", säger han.

I ett vidare resonemang landar det på en värdetillväxt i marknaden som skulle kunna ligga på omkring 10 procent, enligt Johan Carlström som samtidigt påpekar att en värre prispress än så kan radera volymökningen och inte ge någon värdetillväxt alls.

I sammanhanget tydliggör Johan Carlström att Fingerprint som marknadsledare tillverkar billigare än alla andra och kan vara den som driver priserna nedåt medvetet för att slå ut konkurrenter och skapa konsolidering av marknaden.

"Det är inte så att Fingerprint är ett offer för asp-erosionen. Om Fingerprints marginaler går ned då går många andra med förlust. Det finns inte något ont som inte har något gott med sig", säger han.

Johan Carlström är misstänkt för grovt insiderbrott, i ett åtal som väcktes i september 2015. Inget datum är satt för en rättegång, men enligt tidigare indikationer väntas den kunna hållas under 2018.

Förundersökningen om grovt insiderbrott mot Johan Carlström, kopplad till vinstvarningen från Fingerprint den 8 december 2016, lades dock ned i slutet av oktober i år.


Innehåll från Artificial SolutionsAnnons

Automatiserad kundservice beräknas omsätta 240 miljarder dollar 2031

Studier visar att det i dag finns runt 17 miljoner kundservicecenter i världen. Genom att automatisera dessa kan personalkostnader minska och funktionen bli mer effektiv och användarvänlig – men tidigare har tekniken satt stopp för att låta en bot svara i telefon och få användare att tycka att det är en bra service.  

– Men vi har funnit nyckeln till nöjdare användare med hjälp av en bot som svarar i telefon. Nu står vi på tröskeln till ett genombrott med referenser som Swisscom och Telefonica O2, säger Per Ottosson, vd på Artificial Solutions.

Röststyrning genom det som kallas Conversational AI har blivit en naturlig del av vår digitala vardag. Vi använder tekniken genom att be vår telefon eller dator att ringa upp våra kontakter, spela musik eller berätta hur vädret kommer att bli i helgen. Enligt Per Ottosson, vd på det svenska företaget Artificial Solutions, väntas marknaden för detta mångdubblas under de närmaste åren.

– Gartners rapporter visar att AI i samtalsform kommer att minska personalkostnaderna för kontaktcenter med 80 miljarder dollar år 2026. Genom att implementera Conversational AI, alltså automatiserad kundservice, kan bättre resultat uppnås till ett betydligt billigare pris och resultera i högre effektivitet och nöjdare kunder. Detta då användaren får möjlighet att uttrycka sig naturligt i stället för att använda enstaka nyckelord eller kommandon. 

I dag har Artificial Solutions kunder 20 procent av den volym som Gartner anger som globalt omfång för automatiserade samtal 2022. Enligt Ottosson beror det på den starka patenterade teknologin som utvecklats över många år och nu kommer till sin rätt. 

Används av globala bolag

Artificial Solutions är specialister inom AI för samtalsstyrning, en form av artificiell intelligens som möjliggör för människor att kommunicera med applikationer, webbplatser och uppkopplade saker i vardagliga, människolika naturliga språk via röst, text, beröring eller gester. De tillhandahåller SaaS-plattformen Teneo och deras banbrytande patent används nu också av världens största mjukvaruföretag. 

Ett av de många företag som använder lösningen i sin verksamhet är den schweiziska telekommunikationsleverantören Swisscom. De har implementerat en rad lösningar, byggda på vår teknologi, för röststyrning och chatbots med syftet att driva digitalt engagemang, öka försäljningen, minska kostnader och förbättra kundnöjdheten.

Mest använd i världen

Ottosson berättar att Swisscom använder Teneo på två sätt; både som en virtuell assistent och som automatisering av sin kundtjänst.

– Deras virtuella assistent används 200 000 gånger varje dag, vilket gör den till den mest använda virtuella assistenten per användare i världen. På fyra olika språk kan användarna styra exempelvis sina lampor och sin tv, eller fråga om tjänster eller fakturor. Som automatisering i kundtjänst ersätts personalen av en robot som svarar i telefon på ett språk som kunden talar. Det är intressant att notera att de samtal där roboten svarar ger en högre 18 punkter tNPS-poäng – alltså att användaren är mer benägen att rekommendera Swisscom till sina vänner när boten svarar än när människan svarar. 

En av tio interaktioner automatiseras

Swisscom är inte ensamma om att se framtiden i den röststyrda AI-tekniken. Marknaden beräknas omsätta 240 miljarder dollar 2031 och en av tio kundserviceinteraktioner kommer enligt Gartner att ha automatiserats inom fyra år. Ottoson menar att Artificial Solutions kan hjälpa företag och organisationer att hämta hem vinster på flera fronter. Dels genom att öka kundupplevelsen, vilket kan förädla varumärket och marknadspositionen och dels genom att effektivisera både kundtjänst och säljorganisation genom att låta virtuella assistenter hantera delar av kommunikationen.

– Allt pekar på att det här är sättet som kunder vill bli bemötta på i framtiden och det är tydligt att allt fler företag implementerar lösningen. De kommer att kunna fortsätta sin tillväxtresa, minst i takt med marknaden, vilket ger ett enormt försprång på en alltmer digital och global marknad. Marknaden är i sin linda, men de resultat vi ser hos kunder såsom Telefonica O2 med nöjdare medarbetare i kundcenter och nöjdare kunder kommer driva utvecklingen fort. Vi kommer behålla 20 procent av volymen medan marknaden växer med 48 procent per år till 2031 tack vare vårt starka samarbete med Microsoft, som också är en möjliggörare av denna marknad.

Läs mer om Artificial Solutions här!

 

Mer från Artificial Solutions

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Artificial Solutions och ej en artikel av Dagens industri

Erdogan: Finland kan ensamt få klartecken för att gå med i Nato

PRAG (Nyhetsbyrån Direkt) Finland kan ensamt få klartecken från Turkiet att gå med i Nato utan Sverige om resten av Natoländerna skulle gå med på det.

Det sade Turkiets president Recep Tayyip Erdogan vid en presskonferens på torsdagen under mötet för Europeiska politiska gemenskapen.

”Relationen mellan Finland och Turkiet är annorlunda än mellan Sverige och Turkiet. I Finland strövar inte terrorister fritt omkring på gatorna. Men i Sverige gör de det”, sade han.

”Om Nato fattar ett beslut till fördel för Finland kommer vi att göra vad som krävs”, fortsatte han.

Natos hållning hittills har varit att Finland och Sverige ska gå med samtidigt i försvarsorganisationen.

På en första fråga förnekade Recep Erdogan att han hade träffat statsminister Magdalena Andersson under toppmötet i Prag, tvärtemot vad hon sade.

På en annan fråga om mötet sade han att han väntade på Sveriges nye statsminister och att han inte var på plats. Däremot fanns den gamla statsministern och utrikesministern där, och att de hade ett kort möte.

”Så länge som terroristorganisationer demonstrerar på svenska gator och så länge som terrorister finns i Sveriges parlament kommer vi inte att ha en positiv position vad gäller Sverige”, sade Recep Erdogan.

Under presskonferensen hotade Turkiets president också Grekland.

”Det gäller inte bara Grekland. Vilket land det än är som angriper oss ska veta att vi kan komma efter dem mitt i natten”, sade han.

Samtidigt sade han att Turkiets medlemsansökan till EU måste fortsätta och att orättvisa hinder för medlemskapet måste undanröjas.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera