ANNONS:
Till Di.se

Carl Jan Granqvist blir influencer

  • Foto: JOEY ABRAIT

Den nystartade agenturen Ywonn vill nå ut till en bortglömd målgrupp i sociala medier: de äldre.

Och som ett steg i detta ska den folkkäre konnässören Carl Jan Granqvist bli influencer.

Matkonnässören Carl Jan Granqvist har en stor, blank Iphone som han då och då använder för att posta inlägg på Instagram med. Men hittills har det varit förenat med utmaningar.

”Jag är lite road av att se att Kungahuset följer mig. Och så kan jag se alla andra följare. Men då vet jag knappt hur jag gör för att få upp den där listan.”

Nu ska nystartade bolaget Ywonn vässa Carl Jan Granqvists kunskaper och stöpa om honom till en så kallad influencer. Tanken är att Ywonn kopplar ihop kända profiler som Lottie Knutson, Blossom Tainton och Pekka Heino med företag, för att sen fungera som bollplank i utformningen av inläggen på sociala medier. Därmed har helt plötsligt ett helt nytt klientel förvandlats till influencers, en grupp som enligt vd:n Siri Östlund tidigare varit underskattad av marknaden.

”Det har funnits någon slags skev bild att bara för att man har en viss ålder så befinner man sig inte på sociala medier. Men även i de mycket äldre kategorierna är det snabb tillväxt, både på Facebook och Instagram. Också inom e-handeln. Samt så är detta en köpstark målgrupp, och då borde fler företag känna att ’this makes business sense’”, säger hon

Idén om en influenceragentur för äldre växte fram efter ett besök hos Siri Östlunds mormor för 1,5 år sedan. I dag har bolaget 4 anställda, och i styrelsen sitter näringslivsprofilen Carl-Viggo Östlund, tidigare vd för SBAB, tillika Siri Östlunds pappa. Det första större influencer-samarbetet rullar ut i dagarna på Instagram.

När Carl Jan Granqvist inte är på sin herrgård Saxå bruk i Värmland tillbringar han gärna tiden på egna vinkällaren Grappe, ett stenkast från anrika Strandvägen i Stockholm.

Omgiven av källarens karaktäristiska stenvalv delar han med sig av bilder från vinprovningar och vänskapliga möten. Bland annat med Sveriges andra ’Master of Wine’, Madeleine Stenwreth. Och bildernas tema kommer att hålla i sig, även under framtida reklamsamarbeten. Första sponsrade inlägget på Instagram och Facebook väntas publiceras innan årsskiftet.

”Det har ju varit en revolution att träffa Siri. Jag hade ju aldrig reflekterat över det där förut.”, säger Carl Jan Granqvist.

Hur ser du nu på sociala medier?
”Ja, jag tänker att jag måste skärpa mig.”

På vilket sätt?
”Jaaa, jag inser att jag har en potential. Och att om jag engagerar mig och försöker lära mig så har jag större potential. Det är ett sätt att försöka hänga med i sin egen tid.”

Och visst finns det stor potential att tjäna stora summor pengar på att göra reklam på sociala nätverk, särskilt för den som redan har ett personligt varumärke sedan innan. Enligt Institutet för reklam- och mediestatistik omsatte influencerbranschen en halv miljard kronor 2016. Sedan dess beräknas den ha vuxit 30 procent, enligt intresseorganisationen Sveriges Annonsörer. Och det speglar också av sig på de olika agenturerna.

”Det är en bransch som vuxit väldigt snabbt de senaste åren. Det finns ett antal stora och mindre aktörer” säger Siri Östlund.

En av de största i Norden just nu är Bonnier-ägda Tailsweep, med bland annat kända influencers som Isabella Löwengrip, Englas Showroom och Magdalena Graaf under sitt paraply.

Flera av Ywonns kunder är så kallade micro-influencers, det vill säga att de har en skara trogna följare, men inte nödvändigtvis ett högt följarantal. Fördelen, menar Siri Östlund, är att engagemanget ofta är högt eftersom man då har möjlighet att interagera med sina följare i högre utsträckning.

Det gäller också Carl Jan Granqvist som har 1.791 följare. Men procentuellt har han fler trogna följare än Instagramjättar som Kim Kardashian, med 118 miljoner följare, och Edward Blom med 106.000.

Förutom att dra in extra pengar på reklamsamarbeten har Carl Jan Granqvist ett annat mål med Instagram och Facebook. Han vill skapa uppmärksamhet kring det forskningscentrum, inriktat mot europeisk gastronomi, som han vill skapa. Dessutom vill han fortsätta inspirera sina följare till ett godare liv.

”Jag har en mamma som sa ’du förstår min älskade son, livet går ut på en enda sak: kalas. Allt däremellan är en speditionssträcka’. Och det är en vision tycker jag.”

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies