1515

Carl Benett och entreprenörprinsen på näringslivsresa i Indien

Det svenska näringslivets projekt på utbildningssatsningar i Indien har nu nått halvvägs. Under veckan har representanter för tio svenska storbolag varit i landet – tillsammans med prins Daniel – för att för att se hur utvecklingen går.

Prins Daniel ledde den svenska delegationen.
Prins Daniel ledde den svenska delegationen.Foto:Johan Tegel/Kungl. Hovstaterna
Carl Benett lär sig  det assamesiska alfabetet av en av Prathams medarbetare i Assam.
Carl Benett lär sig det assamesiska alfabetet av en av Prathams medarbetare i Assam.Foto:Privat
Den svenska delegationen hann också med att besöka New Delhi.Foto:Privat
Kaisa Tarna-Mani, hållbarhetschef  Autoliv; Ingrid Eelde Koivisto, generalsekreterare Pratham Sverige; Rukmini Banerji, vd Pratham och Carl Bennet under ett besök i en skola.
Kaisa Tarna-Mani, hållbarhetschef Autoliv; Ingrid Eelde Koivisto, generalsekreterare Pratham Sverige; Rukmini Banerji, vd Pratham och Carl Bennet under ett besök i en skola.Foto:Privat

Projektet, som går under parollen ”Swedish Industry for Quality Education in India”, startades upp av finansmännen Marcus Wallenberg och Carl Bennet 2017 och är tänkt att pågå under en treårsperiod. Tio svenska storbolag samarbetar med den ideella organisationen Pratham, som jobbar för att förbättra utbildningen för indiska barn.

Med på resan var bland andra hållbarhetscheferna på de tio bolagen, Carl Bennet – och prins Daniel, som ledde hela delegationen.

”Pratham är en organisation som gör konkreta och viktiga insatser för att skapa en positiv framtid för många barn i Indien. Som representant för Sverige är det med stolthet jag ser hur svensk industri engagerar sig i projekt som detta”, skriver prins Daniel i en kommentar till Di.

I veckan har för första gången representanter från alla tio företag besökt landet tillsammans. Bland annat har gruppen besökt skolor i delstaten Assam i nordöstra Indien för att med egna ögon se vilket arbete och framsteg som görs.

Varje företag satsar 500.000 kronor varje år. Under de tre åren som projektet pågår innebär det alltså en total investering på 15 miljoner kronor.

”Från industrins sida är det en del i att samtidigt göra en social insats som är långsiktigt bra för folket i allmänhet. Utbildning är sättet att komma ur fattigdom”, säger Carl Bennet.

Bland de deltagande företagen syns bland andra Saab, Ericsson och SKF SKF B -2,11% Dagens utveckling .

”I hållbarhetsstrategin som de här företagen har, är det viktigt att man är en del av det omgivande samhället som man verkar i”, säger Carl Bennet.

Pratham Sveriges generalsekreterare, Ingrid Eelde Koivisto, är glad över samarbetet med de svenska företagen.

”Vi tror att näringslivet har en enorm roll i att genomföra FN:s hållbarhetsmål, där utbildning är ett. Om man kan involvera näringslivet så kommer det kunna ha väldigt stora effekter”, säger hon.

Hon tror också att samarbetet mellan just näringsliv, forskare och civilsamhället är en framgångsfaktor.

”De här olika sektorerna kan inte verka isolerade om vi ska uppnå de här målen, och därför måste vi hitta olika sätt att samarbeta på”, säger Ingrid Eelde Koivisto.

Flera av de deltagande företagen har siktet inställt på att etablera sig och växa på den indiska marknaden – inte minst Saab som hoppas att få leverera stridsflygplan till landet.

Medicinteknikbolaget Getinge GETI B +1,12% Dagens utveckling , där Carl Bennet är storägare, säljer bland annat respiratorer till Indien, och hoppas nu på att befästa sin position i landet.

”Jag tror att Indien är ett framtidsland. De kräver mycket lokal närvaro och inhemsk tillverkning, så det är ganska svårt. Men det är absolut ett land som är värt att satsa på”, säger Carl Bennet.

Hela projektet kommer också att utvärderas av Handelshögskolan för att se hur stora effekterna blir.

 


Innehåll från GetacceptAnnons

Försäljning digitalt – kan ge upp till 30% högre hitrate

Att sälja digitalt kan lätt förknippas med en opersonlig säljprocess. Det blir svårare att visa vår personlighet, och offerten drunknar i en mailkorg tillsammans med minst tio andra. Så hur gör man för att inte bara klara av, utan till och med förbättra, sin försäljningsprocess när man säljer digitalt? 

– Det handlar om att hitta kommunikationskanaler som inte redan är mättade, säger medgrundaren av Vainu, Mikko Honkanen.

På Vainu har man tagit i bruk GetAccept i sina säljprocesser för att bättre kunna följa varje steg av säljprocessen via data - inte bara genom magkänsla. När de testade att skicka avtal både med och utan GetAccepts videofunktion, fick de högre stängningsfrekvens på de offerter som skickades med videopresentation. 

– Även om många vet att video är bra i alla möjliga sammanhang idag, är det ändå få B2B-bolag som nyttjar det. Därför är det en kommunikationskanal som gör det enkelt att sticka ut, menar Mikko Honkanen.

När Samir Smajic, VD och medgrundare av GetAccept, startade företaget 2015 så var det redan tydligt att digitalt var framtiden för B2B-försäljning. Sedan har utvecklingen gått snabbare än man räknat med.

– Att kunna ge en riktigt bra digital kundupplevelse, dubblar enligt McKinsey & Co sannolikheten för att stänga affären. Och det gör man inte genom att bara skicka en massa mail. E-signering är ett sätt att öka sin hitrate, men adderar man funktioner som engagerar, exempelvis chatt, video, en snygg paketering av sitt avtal och automatiska påminnelser, så ökar sannolikheten ännu mer.

Bland de som använder GetAccept så har de som använder fler engagerande funktioner i sina utskick upp till 30% högre hitrate, än de som endast skickar iväg ett avtal för e-signatur. Ingen vill ha en tråkig säljprocess, och kan man hitta sätt att göra den intressant och interaktiv kommer inte bara kunden bli nöjdare, utan du skapar också en snabbare och smidigare försäljningsprocess. 

– Det ligger kvar en gammal myt om att bolag inte är redo att börja arbeta såhär, och att det bara funkar på mindre affärer. Faktum är att data visar att 70% av företag är beredda att göra affärer upp till fem hundra tusen kronor i en onlinemiljö. En annan vanlig fördom är att kundens kund vill ha det på det traditionella viset. Men det är inte sant. Vi får ständigt kommentarer från våra kunder där de berättar om hur nöjda deras kunder blivit med det nya, förenklade sättet att signera avtal. Och det får våra kunder att se bra ut, säger Samir Smajic. 

Att komma igång med en mer engagerande digital säljprocess behöver varken vara tidskrävande eller svårt. I GetAccept har du allting samlat och får både översikt, automation och kommunikation i ett och samma verktyg. Att komma igång behöver inte ta mer än någon timme - även för det lite större säljteamet. 

Lär dig mer och boka en demo med GetAccept idag! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?