Annons

Care of Sweden säljer uppkopplade AI-madrasser i 50 länder

TRANEMO Från enklare skummadrasser till intelligenta och uppkopplade madrasser med AI-teknik. Genom att återinvestera stort i produktutveckling har Care of Sweden tagit plats inom sjuk- och äldrevården i närmare 50 länder.

TEKNIK OCH KÄNSLA. Offentliga upphandlingar är vardag på Care of Sweden, som vänder sig till hälsosektorn i närmare 50 länder. ”I dag har vi en strukturerad och inarbetad process, och de grundläggande reglerna för offentlig upphandling är ungefär de samma i norra Europa”, säger företagets ägare Magnus Högberg.
TEKNIK OCH KÄNSLA. Offentliga upphandlingar är vardag på Care of Sweden, som vänder sig till hälsosektorn i närmare 50 länder. ”I dag har vi en strukturerad och inarbetad process, och de grundläggande reglerna för offentlig upphandling är ungefär de samma i norra Europa”, säger företagets ägare Magnus Högberg.Foto:Björn Solfors

”Vem som helst kan drabbas av trycksår”, säger Magnus Högberg, grundare av och ägare till Care of Sweden.

Förutom det personliga lidandet, som inte minst drabbar äldre och multisjuka, innebär trycksåren också stora kostnader för sjukvården och ökad belastning för vårdpersonalen. Här har Care of Sweden hittat sin smala nisch. Med egna innovationer har enklare madrasser utvecklats till högteknologiska produkter, där bland annat mjukvarustyrd luft gör jobbet.

”Om en person inte kan röra sig tillräckligt, så får underlaget göra det i stället. Med luft som rör sig i madrassen blir det mindre tryck på ett och samma ställe och blodcirkulationen ökar. Vårt mål är att eliminera trycksår”, säger han.

När Magnus Högberg beskriver hur det går till låter han som en forskare i ämnet. Det är han inte. Tvärtom kom han från karriär inom oljebranschen när pappan – en massör som sålde Tempur-madrasser – ville ha hjälp med försäljningen. Ganska snabbt blev i stället Magnus Högberg en konkurrent till Tempur, och själv en återförsäljare till vården.

PUMPAR IN LUFT. Madrasserna anpassar sig automatiskt efter användarna tack vare en luftpump.
PUMPAR IN LUFT. Madrasserna anpassar sig automatiskt efter användarna tack vare en luftpump.Foto:Björn Solfors

”Jag var en fullständig novis, och har fått prova mig fram. För att förstå mer om sömnadsteknik och olika material satte jag mig själv vid symaskinen och testade. När vi började med luftpumpar plockade vi isär konkurrenternas prylar, man lär sig massor av det. Jag tror att entreprenörskapet bottnar i en nyfikenhet att hitta andra vägar.”

Den första egna produkten blev hygienmadrass med löst överdrag, som kunde ersätta madrasser med fast hygienbeläggning. När Care of Sweden grundades 1999 spikades tankesätten som fortfarande är centrala för framgången.

”Vi äger alla våra produkter själva, och rättigheterna till dessa. Vi är oerhört kundorienterade, lyhörda och faktabaserade för att få veta vad marknaden efterfrågar. Inga killgissningar. Går man sida vid sida med kunden, i stället för att ställa sig mitt emot, så blir det så.”

Hela kundbasen finns inom hälsosektorn – som kan köpa eller hyra företagets madrasser – och Care of Sweden har i alla år varit beroende av att vinna offentliga upphandlingar.

”Tycker man att det är knöligt ska man inte vara i vår bransch. Men offentlig upphandling är också ett bra sätt att få reda på vilka marknadskrav som finns, vad som faktiskt efterfrågas. Det har vi lärt oss mycket av.”

Den eskalerande coronakrisen har samtidigt ökat efterfrågan på företagets produkter, både i Sverige och på den europeiska marknaden.

”Vi har sett en stor ökning av beställningar de senaste veckorna. Samtidigt pågår ju den reguljära vården, vilket gör att vi jobbar för fullt med att lösa alla leveranser.”

Hur löser ni kontakten med era kunder i dessa tider?

”En viktig del har varit att gå över till digitala arbetssätt. Exportorganisationen har fått ställa in sina planerade resor och aktiviteter på plats hos kunden.”

Omsättningen för Care of Sweden har ökat stabilt varje år, och når i år 200 Mkr. Numera arbetar sju personer, vid sidan av ett produktteam på fem personer, renodlat med produktutveckling på företaget i Tranemo. Potentialen i nya framtidsprodukter är enorm, säger Magnus Högberg.

”Med AI kan systemet lära sig själv hur det ska agera för att minska risken för trycksår hos en brukare, eller hjälpa någon som redan är drabbad. Med uppkopplade och mer intelligenta madrassystem blir vården också mer effektiv. Vårdpersonal behöver exempelvis inte lyfta upp och vända en patient i onödan, om man ser att patienten själv rört sig tillräckligt.”

Kunderna finns i dag i närmare 50 länder, och efter Sverige är Australien företagets största marknad.

”Där har vi gått in i ett nytt femårsavtal som är värt en bra summa pengar. Välståndet är högt och Australien, med en hög skattefinansiering i vården, köper bra utrustning”, säger Magnus Högberg.

”Och det är där, i de mer avancerade systemen, vår styrka ligger. Utan de här produkterna, som vi själva utvecklat från första skruv till sista programrad, hade vi inte varit där vi är i dag.”


Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?